Gå til innhold

Forbrukslån til bil hos postbanken

Joffii

Anbefalte innlegg

Har lyst på bil ganske fort, så vurderer ta et lån på 20-40k for å finansiere bilen.

Valget havner nok på et forbrukslån hos postbanken, der er nominell rente 1,35% per måned og effektive renta er 21,50%

Lurer egentlig litt på hva det ville kosta meg totalt hvis jeg tok et lån på 20000 som jeg betalte ned over et år.

Er litt grønn på utregning av økonomi, så bare spør hvis jeg mangler noe info ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer egentlig litt på hva det ville kosta meg totalt hvis jeg tok et lån på 20000 som jeg betalte ned over et år.

20000 i avdrag pluss ca. 2200 i renter; 21,5% av gjennomsnittlig 10.000 kr for hele året, mer renter de første månedene, mindre renter i slutten av perioden.

Lenke til kommentar

Okey, men høres renta ok ut? En kompis mente han syntes det var høyt. Men han fikk ikke dobbelsjekka med renta på sitt lån.

Planen er å tjene en del i juli/august og bare betale tilbake mye på en gang da. Da blir vel rentene mindre med en gang ?

Lenke til kommentar

Forbrukslån generelt er ikke billige så tipper de ligger i nogelunde samme området alle. Stemmer at desto mer du betaler ned på lånet kjappest mulig, desto lavere blir rentekostnadene.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta opp ett billån? :hmm:

Tinglysingsgebyret på et billån med pant i bilen blir antakelig fort omtrent like mye som det er snakk om i renter på forbrukslånet, i dette konkrete tilfellet. Men på større lånebeløp med lengre nedbetalingstid, så er selvsagt billån med lavere rente absolutt å foretrekke.

Lenke til kommentar

Eg ville heller hatt et billån med 100% finanisering enn et forbrukslån for å kjøpe bil. Og da må du nok over 50k for å få lov til å låne. Men da får du mer å handle for også.

Mener du med 100% finanisiering ?

Pga økonomi så blir det å låne 50k litt mye, i min situasjon vil det nok være best å gå for en bil til 20-30k

Lenke til kommentar

Med 100% finansiering så mener eg at du låner hele kjøpssummen inkludert tinglysingsgebyr og evnt omregistreringsavgift.

Poenget er at det er billigere å låne 50k som billån, enn 35k som forbrukslån.

Eksempel 1(billån):

Lån: kr 50000

Terminbeløp: kr 1116

Løpetid: 5 år

Nominell rente: 6.2%

Effektiv rente: 7.94%

Total kostnad: ca kr 65000

Renter og gebyrer: ca kr 15000

Eksempel 2(forbrukslån):

Lån: kr 30000

Terminbeløp: kr 1025

Løpetid: 5 år

Nominell rente: 15.9%

Effektiv rente: 19.8%

Total kostnad: ca kr 53000

Renter og gebyrer: ca kr 23000

Tallene er grove og raskt puttet inn i låne- og rentekalkulatorer på nett. Men som du ser så koster et forbrukslån deg fort en god del ekstra. Så selv om du må opp ca kr 100 pr måned for et billån så får du mer penger å bruke på bil og dermed ofte også en bedre bil som du kanskje ikke har like store utgifter på.

Lenke til kommentar

okey, men skal ikke ha bil til 50k så da går vel ikke bil lån.

Anyways, planen er at jeg feks tar 30000 i forbruks, så jobber jeg en del i juli/aug og betaler ned hvertfal halve lånet allerede da. Og jobber jevnt og trutt og regner med å ha lånet betalt ned før det er gått et år.

Lenke til kommentar

Joda, men han sier selv at han vil betale tilbake ca 50% av beløpet (la oss si 10 tusen) i løpet av sommeren. Låner han penger halvveis inn i første måned han jobber rekker han 2 nedbetalinger innen 45 dager (Ish, grovt regnet).

Pr dags dato er det ca 25% eff.rente på lån mellom 0-15.000 (Dnbnor) per mnd.

Sitter han igjen med 10.000 i lån etter 2 mnd vil han ha 2500 kroner i renter, mye er det.

Men jeg vil tro at du klarer å betale mer enn 10.000 om du jobber fult i 2 mnd? (Hva er planen med tanke på jobbing?)

Låne penger av foreldre, kan det være noe?

Poenget mitt her er at "kjappe" smålån er fryktelig dyrt...

Edit: leif

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Skandiabanken har 50 dagers betalingsutsettelse og litt under 14% i effektiv rente. Men jeg forstår egentlig ikke hvorfor trådstarter valgte å opprette tråden når han uansett (tydeligvis) har bestemt seg for at han uansett skal låne dyrt hos Postbanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...