Gå til innhold

Batteritid til HTC Desire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå hatt en lang og god ferie langt borte fra jobb, internett og tydeligvis også skikkelig mobildekning... ;)

I løpet av ferien gjorde jeg meg en observasjon.

Med en gang jeg forlot norge og roamet så økte min batteritid drastisk. Dette betyr at det som drar batteri i mitt tilfelle (og sannsynligvis da også andre), er relatert til bruk av nett. På min telefon så er exchange satt opp til å hente en gang i timen i arbeidstiden, manuelt i helg og kveld / natt. gMail finner jeg ingen innstillinger på, så antar at denne er satt til push.

Jeg skal se nærmere på det i uka som kommer og kommer med mine antagelser mot helga.

-KJ

Lenke til kommentar

Tid siden strømmen ble koblet fra:

4 timer, 22 minutter, 16 sekunder

Genstående batteri: 8%

Topp fem strømforbruk:

c:geo (!?!): 82%

SportyPal: 31%

Celle-standby: 2%

Wi-Fi: 2%

Telefon ikke i bruk: 2%

Kort beskrivelse av bruksmønster:

Underlig nok kommer c:geo opp som den som bruker mest batteri. Denne var ikke engang i bruk (!) Jeg antar at det er en bug som gjør at det står c:geo i stedet for Spotify.

Fra jeg dro ut strømmen til jeg skrev dette brukte jeg Spotify og SportyPal sammenhengende. Med andre ord er det en relativt begrenset tid man kan høre på Spotify mellom hver gang man lader.

Lenke til kommentar

Om vi summerer prosentene ser vi jo også fort at det er flere ting som er feil her. Tar vi 100 og trekker fra resten skulle Spotify (eller c:geo som det står) hatt 63%.

For å sjekke så jeg på tallene igjen nå som den har stått til lading en stund. Nå står det:

c:geo - 82%

SportyPal - 12%

Celle-standby - 2%

Trådløstnett - 2%

Telefonen ikke i bruk - 2%

Hvor mye man kan stole på disse tallene begynner jeg å lure på nå.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Ai. Det la eg ikke merke til... Det er faktisk veldig merksnodig, men kan ha noe med at spotify bruker så og så mye av strømmen, men vha andre prosesser også. F.eks så bruker treningsprogrammer gps'en også. Litt usikker på hvordan de legger dette sammen.

Hvis treningsprogrammet bruker 80%inkl. gps og alle prosessene som trengs, vil da denne oversikten trekke fra den strømmen de forskjellige prosessene trekke grunnet treningsprogrammet, eller vil den bare si totalene i hvert tilfelle?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dro ut strømmen igjen, og c:geo fortsatte å sluke strøm. Etter 15 minutter var fordelingen 92% c:geo og 8% Android system. Om jeg holdt inne "Hjem"-knappen lå ikke c:geo der, og programmet hadde jeg ikke hatt åpent på flere dager. Muligheten for at programmer ligger i bakgrunnen og sluker strøm uten at man vet det er tydligvis tilstede. Måtte skru av og på mobilen for å få det til å stoppe. I så fall er min forrige fordeling av batteribruk helt feil.

Lenke til kommentar

Tid siden strømmen ble koblet fra:

2d 1h 2m 39s

Gjenstående batteri: 30%

Topp fem strømforbruk:

Cell standby: 50%

Phone idle: 48%

Android System: 2%

Kort beskrivelse av bruksmønster:

Lite bruk. Kun lese meldinger, korte samtaler osv.

Har du kjørt OTA-oppdateringen?

Ja.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er HTC sine plugins som stjeler strøm.

Har derfor installert en ren FroYo og satt opp resten som normalt. Allerede nå, en dag etter å ha gjort dette ser det ut til å ha hjulpet mye. Det er ikke lenger cell standby som er ledende, men jeg gir den et par oppladinger til før jeg samler statistikk. Må se at jeg har tilsvarende funksjonalitet som jeg hadde i HTC Sense.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Leste at smooth calendar kan drikke batteri. Det kan stemme med mine erfaringer. Hadde dårlig batteri en dag, den kvelden fjernet eg noen programmer, inkl. en kalender eg ikke brukte, bare at eg fjernet feil, fjernet smooth calendar. Dagen etter hadde eg over 70% når kvelden kom.

Nå har eg installert det igjen, for eg likte den, og batteriet raser nedver.... Så fjernet det for å se om det hjelper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer??

1 time og 5 minutter siden strømmen ble trukket ut: 65%

Android system 45%

Skjerm 17%

Kamera 13%

Cellestandby 12%

Kart 4%

Internett 4%

Telefonen ikke i bruk 3%

Norgeskart 2%

Har sittet i hagen og surfet på 3G, full dekning, og H hele tiden på symbolet. Kjapt og konge. Med dette tempoet ville mobilen holdt i ca 2,5 timer. Skal da kunne forvente mer?

Surfet på internett, lest noen mailer, litt msn og kikket litt på kart, ergo 4 minutt med gps på.

Hva skjer med kamera? Tre bilder tatt rett etter hverandra, 13%?

Hva gjør Android system som krever så mye strøm? Må være en app som drikker noe hinsides...

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 time med skjermen konstant på, antakeligvis på full lysstyrke siden du har sittet ute, og skjermen har antakeligvis vist mye lyse farger siden du har surfet (lyse farger trekker mer strøm enn mørke på OLED-skjermer). I tillegg har du brukt GPS...

Det eneste jeg synes var merkelig med forbruket var kamera, men jeg har også erfart at det noen ganger går berserk og bruker mye strøm, i lang tid etter at du har brukt det.

Lenke til kommentar

Så hvis eg skal surfe så må eg slå av skjermen?

Og gps på i fire minutter er litt i overkant?

Var ikke sprekt gitt....

Nede i 45 prosent nå. Mindre surfing siste tiden....

Hvordan skal man kunne bruke f.eks navigasjon på en slik? Kan ikke gå lange turen...

Det med kamera har eg opplevd flere ganger ja.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

2 timer og 42 minutt siden lading: 32% batteri igjen.

Samme bruksområde som over her, bare litt mindre surfing på slutten nå.

Android system 42%

Skjerm 16%

Celle-standby 13%

Kart 12%

Kamera 9%

Telefonen ikke i bruk 4%

Internett 4%

Kjørte 7 minutter til med GPS på og navigering, sikkert derfor kart økte en del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En dag med minimalt bruk:

12 timer og 29 minutt

71% batteri igjen

Cellestandby: 39%

Telefonen ikke i bruk 38%

Telefonsamtaler 13%

Android system 6%

Skjerm 2%

Kamera 2%

24 minutter telefonsamtale

kanskje 10 sms og 1 mms <--- Måtte aktivere mobilnettverk for å sendt den, eneste av den typen brukt.

Trådløs på tre fire ganger, noen minutter hver gang.

Startet samtalen, 91%, etter 20 minutt var det 80%, litt mye for en 20 minutters samtale synest eg kanskje.

Nytt av dagen er taskkiller som dreper f.eks kamera etter bruk. Tror det har hjulpet, for tok tre bilder, og denne gang var det 2% på en dag der eg ikke hadde noen storforbrukere, mens i går var 3 bilder 12-13% når eg surfet konstant i et par timer....

Dreper alle funksjoner som eg ikke bruker mer enn innimellom. Lar Handcent, telefon, kartfunksjonene og tunewiki i fred. Pluss noen andre.

Kan se ut som det har en del innvirkning på android system. Aldri sett den så lav før.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere å sluke batteriet så heftig?

11 timer siden lading, fremdeles 80% batteri igjen.

Jeg lader annenhver/tredjehver dag.

Litt telefoner, mye SMS og mye surfing hver dag. (Samt at jeg bruker advanced task killer ofte)

Lenke til kommentar

Samme bruksmønster som i går, litt mer nettverk, og trådløs på hele tiden mens eg var hjemme:

12 timer 34 minutt siden lading, 54% batteri

Celle-standby 28%

Telefonen ikke i bruk 27%

Trådløsnett 26% 11 timer og 34 minutt på

Telefonsamtaler 10% 26 minutt samtaler

Android system 7%

Skjerm 2%

Ser helt klart og tydelig at etter at egbegynte å bruke appkiller så har android system nesten forsvunnet fra batteribruken. Før låg denne stort sett alltid på toppen uansett bruksmønster.

Skal ikke lade i natt, ikke kjøre trådløst i morra unntatt ved bruk og se.

Samme bruksmønster som Ueland over her, bortsett fra at eg ikke har surfet mye, ganske lite faktisk, allikevel sitter eg igjen med 50% han med 80% etter en dag.... Tror eg skal prøve ut Advanced task killer med kun de nødvendige appsene på ignorelisten og se hvordan det funker.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir litt for dumt når man skal måtte drive å håndgjete prosesser på denne måten, synes jeg. Jeg driver nå og eksperimenterer med flere ulike sett med applikasjoner for å se om jeg kan finne ett sett som faktisk fungerer med mitt bruk.

Jeg har i alle fall identifisert HTC sin Exchange-klient som en strømspiser av rang. Nå med Android sin innebyggede i FroYo så er batteriet mye mer forutsigelig, men det kjipe er at den allerede har klart å henge seg i bakgrunnen et par ganger. Dermed så har jeg f.eks. våknet opp til tomt batteri etter å ha lagt meg når batteriet var på over 70 %...

-KJ

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...