mr_Anderson Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Jeg har et spørsmål om følgende scenario ved oppsigelse av en husleiekontrakt. I en kontrakt med 3 mnd oppsigelsestid, tenker jeg å si opp før de tre månedene, la oss si på 1 mnd. Da skal jeg i utgangspunktet selvsagt betale for alle 3 månedene. Da kommer det store spørsmålet. Hvis utleier finner en ny leieboer som flytter inn før de tre månedene har gått, har han/hun fremdeles rett til å kreve 3 måneders leie? Om leiligheten f.eks blir stående tom en måned, og en ny flytter inn fra neste månded, kan utleier kreve at jeg betaler for de to siste månedene i oppsigelsestiden? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 leiligheten er "din" i oppsigelsestiden, om du flytter ut/ikke har tingene dine der lengre er uvesentlig. Så dersom utleier krever betaling for hele oppsigelsestiden ville jeg heller ikke latt ham/henne leie det ut. Lenke til kommentar
Troll-I-Hatt Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Utgangspunktet er at du skal betale for hele oppsigelsestiden. Dersom du leverer nøkler og stiller husrommet til disposisjon før utløpet av oppsigelsestiden, plikter utleier å prøve å få inn andre leietakere. Dersom han får inn noen (eller du får inn noen til å ta over, for den saks skyld) plikter du ikke å betale for den perioden de betaler leie. Husleier har altså ikke krav på dobbel husleie for utleie av et husrom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå