Gå til innhold

Hvor god kondisjon har fotballspillere


Anbefalte innlegg

man ser i Champions League at mange spillere løper 12 km i løpet av kampen. b.l.a Daniel Ales som løpte nesten 12 km hver kamp i fjor..

men jeg lurer på, hvor mange løpetreninger har de.. eller kondis trening.. og hvilket type osv.

 

og hvordan er det i norsk fotball.. er det forskjell mellom 1div og tippeligaen

 

jeg snakket med en 1.div spiller forige uke. han sa at dem har 3 løpetreninger i uka.. de løper 1 mil på en av de øktene.. jeg fikk sjokk !! fordi jeg løper bare 1-2 ganger i uka. og det er enten 8 km eller intervall trening ( 4x4 / 5x5 )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotballspillere på toppnivå er profesjonelle idrettsutøvere og trener mye mer enn deg og meg. At en fotballspiller i norsk 1. divisjon forteller at de har 3 løpetreninger i uka, forundrer meg ikke. De tilrettelegger alt for å bli best mulige i fotball, og dette gjøres gjennom god og mye trening, ritkig kosthold, samt hvile/restitusjon. De tre punktene er like viktige på hver sin måte.

 

Når det gjelder hva slags type løpetreninger en profesjonell fotballspiller har, varierer nok dette en del. En dag går det i intervalltrening, mens en annen dag går det i rolig langkjøring.

 

"og hvordan er det i norsk fotball.. er det forskjell mellom 1div og tippeligaen?"

 

Ingen av fotballagene i Tippeligaen og Adeccoligaen trener på akkurat samme vis med de samme øvelsene, men de baserer seg nok på mye av det samme. Jeg vil tro at samtlige lag f.eks trener omtrent like mye iløpet av en uke.

Lenke til kommentar

Fotballspillere på toppnivå er profesjonelle idrettsutøvere og trener mye mer enn deg og meg. At en fotballspiller i norsk 1. divisjon forteller at de har 3 løpetreninger i uka, forundrer meg ikke. De tilrettelegger alt for å bli best mulige i fotball, og dette gjøres gjennom god og mye trening, ritkig kosthold, samt hvile/restitusjon. De tre punktene er like viktige på hver sin måte.

 

Når det gjelder hva slags type løpetreninger en profesjonell fotballspiller har, varierer nok dette en del. En dag går det i intervalltrening, mens en annen dag går det i rolig langkjøring.

 

"og hvordan er det i norsk fotball.. er det forskjell mellom 1div og tippeligaen?"

 

Ingen av fotballagene i Tippeligaen og Adeccoligaen trener på akkurat samme vis med de samme øvelsene, men de baserer seg nok på mye av det samme. Jeg vil tro at samtlige lag f.eks trener omtrent like mye iløpet av en uke.

 

 

 

di punktene som du nevnte, er jeg enig med.. liksom de har mer tid enn vanlige folk.. altså det er jobben dems... men jeg spiser også bra kosthold, og trener mye både interval og langdistanse... jeg lurer på hvor mye en mil er? er det 1,6 km eller 10 km.. jeg trodde det var 100 km derfor jeg ble overaske når han sa til meg at dem løper en mil

Lenke til kommentar

Du strøk altså?

 

Tippeliga og 1.div kan nesten ikke sammenlignes. Du har veldig mange lag i 1.div som ikke er helprofesjonelle. Dvs at de ikke får tid til å trene så mye som andre 1.div lag som har god økonomi der spillerne har fotballen som jobb.

 

Hvis jeg ikke husker feil så testes tippeliga lagene ved å sjekke oksygeninntak. Da ser du gjerne hvor god oksygeninntak de har i forhold til andre idretter.

Lenke til kommentar

http://dt.no/godset/godset-best-i-test-1.3401006

 

"Vi målte et snitt på 68. Det er like høyt som de høyeste målingene som noen gang er gjort av fotball-lag i Norge, og for så vidt også internasjonalt. Norsk fotball er jo veldig langt framme på O2-opptak, sier assistenttrener og hovedansvarlig for fysisk trening i SIF, Bård Homstøl.

Økning

 

Snittet på O2-opptak i Tippeligaen skal ligge midt på 60-tallet. Homstøl finner det naturligvis svært gledelig at spillergruppen i SIF, inkludert keeperne, ligger helt oppunder 70."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...