Gå til innhold

allround-objektiv med bildestabilisator - Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har Canon EOS 400D, men har planlagt å selge dette for å oppgradere til 550D.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket objektiv jeg skal kjøpe til, men jeg har vurdert å kjøpe et kit med Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS. Har 18-55mm på det gamle kameraet mitt, så vil gjerne prøve noe annet også.

Vil ha et allround-objektiv med bildestabilisator som ikke er så alt for dyrt. Jeg vil gjerne ha både vidvinkel, zoom og litt tele. Vet at det er mange ønsker og at det finnes begrensninger på hva man kan få til en billig penge, men tror dere 18-135mm vil funke til vanlig bruk? Vil jeg merke at dette er bedre enn 18-55mm? (bortsett fra at jeg kan zoome en del lengre)

Noen som har erfaringer, kunnskaper eller meninger om dette objektivet? Eller vil dere anbefale meg å kjøpe noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke forvent veldig mye mer av bildekvaliteten. Jeg har så vidt prøvd 18-135mm selv, men ikke nok til å gi noen anbefaling. Tester gir OK karakter, men hvis du har en bra 18-55 vil det nok først og fremst være større zoomområde du merker, og ikke bildekvalitet. Et annet, og en del dyrere alternative er 15-85mm IS som gir deg litt mer enn 18-55 både på vidvinkel og tele, og kanskje litt bedre bildekvalitet også.

Lenke til kommentar

Du har nok den gamle modellen av 18-55,den uten IS "stabilisering".Du vil nok merke forskjeller da den gikk for og være dårlig optisk sett,har du den nyere modellen med IS blir nok bildekvaliteten omtrent det samme.

Canon 15-85 IS er et kjempe objektiv som yter optisk omtrent like godt som grom-objektivet 17-55 IS,kjøper du det i en pakke så blir det ca 3000.- mer.Kan hende du kan få til noe rimeliger ved og sjekke mer nøye.

Lenke til kommentar

Du har nok den gamle modellen av 18-55,den uten IS "stabilisering".Du vil nok merke forskjeller da den gikk for og være dårlig optisk sett

Det er mange som klager på den opprinnelige 18-55 som gjerne fulgte med 350D, 20D, 400D osv, men jeg synes det blir litt feil å bare anta at en eldre 18-55 er dårlig. Ingen påstår at dette er noe superobjektiv, men mange er rimelig fornøyd, det fikk anstendig omtale på Dpreview da det først kom på markedet og jeg har selv et som fungerer helt OK. Ja, jeg kan se forskjell hvis jeg går inn for det, men på typisk albumstørrelse på 10x15 og kanksje opp til A4 er det veldig vanskelig å se forskjell til et nytt 18-55 IS eller andre bedre objektiver. Hvor ille det kan være hvis man har vært uheldig å fått et dårlig eksemplar vet jeg ikke, men med et bra 18-55 av gammel type vil jeg ikke forvente å se forskjeller i bildekvalitet på små kopier, eller ved bruk på nettet med relativt lav oppløsning.

Lenke til kommentar

Takker for svarene. Stemmer at jeg har 18-55 uten IS, så derfor vil jeg veldig gjerne ha et objektiv med bildestabilisator denne gangen for å se om jeg merker forskjell. Jeg går helt i surr i alle disse navnene og tallene, så jeg må nok tenke litt mer før jeg bestiller noe som helst.

Lenke til kommentar
Jeg går helt i surr i alle disse navnene og tallene

Skal være sånt :)

Det er to ting og lære seg,brennvidde og blender.

Brennvidde er hvor mye et objektiv forstørrer,det letteste er og linke til en artikkel.

Blender er hvor stort hull det er inni et objektiv,jo større tall jo mindre hull,mindre hull sier seg selv at man da trenger lengere tid til og "lime" bildet fast på sensoren.Her er en fin simulator på dette,Hvis du ser på bildet i simulatoren legger du også merke til at dybdeskarpheten i bilde forandrer seg i forhold til brukt blender.Er dette er interessant kan du lese litt i guiden "lukker,blender,iso og litt til"

Og alle andre forkortelser på objektiver kan du lese om her.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for flotte tips. Mye nyttig og lærerikt å lese om på de sidene. :)

Jeg har forresten begynt å se litt på forskjellige objektiver fra sigma og tamron. Er litt skeptisk til slike merker, men de funker vel like bra som canon sine?

Synes disse ser greie ut:

Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II VC LD Aspherical (IF) for Canon

Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di for Canon

Sigma 17-70mm F/2.8-4 DC Macro OS HSM for Canon

Disse er mer lyssterke enn kit-objektivene fra canon, så et av disse er kanskje en bedre løsning? Eller?

Lenke til kommentar

Både ja og nei.

Tamron 17-50 er godt likt blant medlemmene her og gir deg f/2.8 hele veien og VC utgaven har i tillegg stabilisering.

28-75mm har også fast blender på f/2.8 men denne har dårlig vidvinkel og det er der man merker brennvidde-forskjellene mest.

Sigma'en har variabel blende fra f/2.8 til f/4 og vil gi større blender "f/4" på 70mm

Fordelen er at du kan fotografere i litt mørkere omgivelser eller øke lukkertidene,ulempen er at du får litt mindre dybdeskarphet, det er egentelig ingen problem med du må være litt mer oppmerksom på hvor fokuset blir i bildene du tar.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...