NoNamesLeft Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Hei! Har spillt gitar i noen år nå, og lurer på hvordan jeg kan recorde egne riff til pc? Jeg trenger å vite hvilken software som er best til å legge til effekter som vreng, disortion, overdrive osv. og jeg lurer også på hvordan jeg skal kunne få tatt opp lyden på billigste måte? Takker på forhånd! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Greieste for å ta opp er nok å skaffe seg et skikkelig lydkort. Det går riktignok an å ta opp på lydkortet du allerede har, men forskjellen er ganske merkbar om du koster på deg et kort til 500-1500 kr. Hva lydeffekter angår, er det nok greiest å ikke la det gjøres med software. Jeg antar du har en forsterker eller lignende som lager slike effekter, jeg ville heller ha koblet via den og inn i PCen. Enkelte USB-lydkort har også mulighet for dette. Sjekk ut f.eks. Line 6 PodStudio GX (jeg vet ikke om denne har noen av effektene du nevner, evt. hvilke) Endret 5. juni 2010 av srbz Lenke til kommentar
loknar Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 http://tweakheadz.com/guide.htm da får du masse infos Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Jeg er litt uenig med srbz når det gjeøder effekter. De fleste profesjonelle DAW's kommer med meget brukbare effekter, dermed vil du slippe å bruke mic, som igjen vil gjøre det enklere å få et godt resultat. (Oppmikking av forsterkere krever litt kompetanse skal det låte brukbart) På en annen side, så vil de fleste profesjonelle bruke egne amps for å spille inn gitar-tracks. Det gir best resultat, men krever også en viss kunnskap for å komme dit. Så sånn sett er jeg enig. Hor mye penger har du tenkt å legge i dette? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Har du en amp som du vil/kan bruke? Hvor mye penger vil/kan du bruke på utstyr? Hvilket operativsystem har du? Dersom du har OS X, så ville jeg kjøpt Logic Express og en Apogee ONE dersom du ikke vil bruke forsterkeren din. I Logic Express følger det med en god amp designer, med mange valgmuligheter. Dersom du vil bruke forsterkeren din, kan du kjøpe en Apogee ONE og en SM57 og spille inn i Garageband. Greieste for å ta opp er nok å skaffe seg et skikkelig lydkort. Det går riktignok an å ta opp på lydkortet du allerede har, men forskjellen er ganske merkbar om du koster på deg et kort til 500-1500 kr. Hva lydeffekter angår, er det nok greiest å ikke la det gjøres med software. Jeg antar du har en forsterker eller lignende som lager slike effekter, jeg ville heller ha koblet via den og inn i PCen. Enkelte USB-lydkort har også mulighet for dette. Sjekk ut f.eks. Line 6 PodStudio GX (jeg vet ikke om denne har noen av effektene du nevner, evt. hvilke) Koble via forsterker og direkte inn i en data anbefales ikke. Har man en forsterker man liker, så bruker man mikrofon og interface. Dette er ikke så dyrt, og kjøper man en SM57, så har man en mikrofon man kan bruke resten av livet. Lenke til kommentar
NoNamesLeft Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Har en gammel Peavey (1970 tallet) Vil helst ikke bruke mer enn maks en tusenlap (sett bort fra software som jeg kan "låne") Har Windows 7, men mulighet til å bruke XP på en bærbar. Og Loknar: Takker for linken! Skal virkelig sjekkes ut! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Koble via forsterker og direkte inn i en data anbefales ikke. Har man en forsterker man liker, så bruker man mikrofon og interface. Dette er ikke så dyrt, og kjøper man en SM57, så har man en mikrofon man kan bruke resten av livet. Beklager, det var selvsagt ikke dette jeg mente. Jeg mente at man kan koble via en forsterker/effektprosessor og videre inn i opptaksmediet, som jeg brukte resten av innlegget på å definere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå