Dan.K.J. Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Jeg har 2 jenter som begge driver med håndball, og en av dem driver med ridning. Dette betyr at vi tilbringer mye tid i helgene innendørs enten i en vanlig håndballhall, eller i en stall7ridehall. De fleste av dere kjenner allerede til hvordan en vanlig hall fungerer med hensyn på lys og avstander. En ridehall er omtrent i samme størrelse, du får selvsagt både større og mindre enn den tradisjonelle hallen på 40X60 m. Forskjellen er for det meste lys. Det er som regle mye dårligere lys i en ridehall enn i en håndballhall. Jeg har nettopp kjøpt meg nikon D5000 med 18.55 f3.5-5.6. Har hatt det i ca 2-3 mnd. Erfaringene så langt er at det ikke kan brukes i en ridehall, mens det er varierende suksess i en håndballhall.(ja det har nok å mye å si at det er en amatør bak.) Hovedproblemet er først og fremst at jeg i begge tilfeller må stå ett godt stykke i fra når jeg tar bilder. Det neste er selvsagt at jeg synes de blir altfor mørke. For å kompensere for dette har jeg kjørt opp ISO, faktisk helt opp til 3000, men det påvirker jo da lukketiden... Jeg har kikket på: Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro Niko, http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13195 Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro II HSM N, http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=90949 Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR, http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=38655 Sigma 120-400mm F4.5-5,6 APO DG OS Nikon, http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95947 Nikon 105mm F2.8 AF-S IF-ED VR II Micro, http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=35728 Jeg har sett på 18-200, for kombinere med allround bruk, men har slått dette fra meg da jeg ikke har noe tro på at de kan prestere i forhold til lukketid og fokus mot raske motiver. Jeg er svært usikker på låst zoom, ala det siste nikon objektivet jeg har satt opp. Av og til er jeg så heldig at jeg kommer nærmere enn vanlig og da frykter jeg at ei 105mm blir for nært. For å ha det sagt normal avstand er mellom fra 20 meter. Dette ble kanskje litt mye, men håper at noen kan gi noe input på hva som er best å gå for. Kanskje til og med en klar anbefaling. Jeg har satt ei grense på 7-8000, sånn deromkring. Ønsker ikke å bruke for mye nå, da jeg er i startgropa. På forhånd takk for all hjelp Endret 5. juni 2010 av cyclo Emnetittel endret da original tittel brøt med retningslinjene Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Du må ta sikte på å kjøpe et mer lyssterkt objektiv med større brennvidde enn du allerede har. Sigma 70-200 f/2.8 vil gi deg et vesentlig løft. Det er både mer lysterkt og du kommer tettere på. Dog er objektivet ganske stort og tungt. Sigma 50-150mm f/2.8 veier drøyt halvparten og kan nok være aktuell. Endret 5. juni 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Dan.K.J. Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Takk for raskt svar Andresfe. Bør kanskje vurdere monopod til et 70-200 objektiv. Leste litt på Sigma 50-150mm, og vurderer den sterkt, hadde egentlig bestemt meg for 70-200(såg ikke på 50-150 da jeg, sikker i lkhet med mange amatører, tror at mye zoom er viktig), men tror kanskje at 50-150 passer bedre under disse forholdene. Leste litt om VR/OS og har konkludert med at for mitt bruk er ikke dette like viktig, siden dette hjelper mest mot statiske motiver, eller har jeg misforstått helt? edit: (ekstra spørsmål) "Being a "DC" (Digital Camera) lens, the 50-150 II is not full-frame or 1.3x body compatible.()" Er dette noe jeg bør henge mwg opp i.(kilde: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-50-150mm-f-2.8-II-EX-DC-HSM-Lens-Review.aspx) Endret 5. juni 2010 av Dan.K.J. Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Du vil i mange tilfeller også ønske å få raskere lukkertid. Fra første posten din leser jeg: "Det neste er selvsagt at jeg synes de blir altfor mørke. For å kompensere for dette har jeg kjørt opp ISO, faktisk helt opp til 3000, men det påvirker jo da lukketiden..." Du tenker at det påvirker lukkertiden til å bli raskere? Det er rett og slett positivt for det fryser bevegelsene i bildet. At bildene blir for mørke henger sammen med over og undereksponeringen. Over og undereksponering er noe du bør sette deg inn i og bruke aktivt i vanskelige lysforhold.. Hvis du trenger et stativ/ en monopod for å ta bildet i en ridehall eller på en håndballbane, så har du uansett for lang lukkertid til at du skal kunne få gode bilder. Har du regnet ut hvilken F-stop du vil trenge ved ISO 3000 (og andre ISO-verdier?). Hvis ikke, vil jeg sterkt anbefale at du gjør det før du anskaffer deg nytt objektiv. Kanskje trenger du noe med F2 eller F1.4 for å få tilfredsstillende bilder. Har du noen eksempelbilder og Exif-info du vil dele? EDIT: Du trenger ikke bry deg om det du skrev om DC og 1.3x osv. det betyr bare at den ikke er kompatibel med FF og de proffe kameraene. Til D5000 passer den bra. Endret 5. juni 2010 av jim_smyth Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Du har helt rett i at VR/OS ikke betyr særlig mye mor bevegelige mål. Bedre lysstyrke gir flere muligheter, som bl a lysere søker, bedre vilkår for autofokus og bedre evne til å skille ut motivet fra bakgrunnen (større lysstyrke [=mindre f/-tall] minsker området som er i fokus). At objektivet er DC lens, betyr lite for bruk på Nikonkamera, bortsett ifra at det får ikke utnyttet hele sensoren på fullformatkamera, og dermed ikke er attraktivt for fullformat. (litt mindre kjøpergruppe om du skal selge) Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Antakeligvis er objektivet for lite lyssterkt for å ta bilder i en hall med dårlig belysning, men har en følelse av at bildene bare blir "for mørke", selv med høy ISO. Da kan det være snakk om en over/undereksponeringsproblematikk. Jeg vil få avklart det før jeg gir noen flere råd iallefall:) Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Jeg kjenner ikke D5000, men vil tro du kan sette den på lukkerprioritet. Sett den på 1/125s og se hvordan det blir. (Prøv med auto ISO) Du kan også sette opp EV verdi litt, kanskje +1 Lenke til kommentar
Dan.K.J. Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Over/under -eksponering, det samme gjelder f-stopp har jeg ikke peil på, blir noen timer til med studier skjønner jeg. Jeg kan legge ut bilder ja. Ser at det er mulig i selve forumet, men en kompis av meg påstår slikt er fy fy og at man bør bruke flikcr eller liknende? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Du må ikke finne på å legge ut bilder her,vi stjeler dem Neida ingen fare og legge ut bilder her,uansett hvor du legger ut bilder så er "faremomentet" det samme. Bare husk og redusere størrelsen til maks 1280 pixel. Og lære seg kameraet er en kjempefordel,spesielt et speilrefleks.Hovedproblemet er at man får et relativt lite område i fokus,så det og kunne fokusere rett og eksponere bildet korrekt vil gi deg mye bedre resultater. Du kan lese litt i Guiden "lukker,blender,iso og litt til" er også en fin svensk simulator som viser hva som skjer. Når det gjelder objektiv skal jeg ikke begi meg inn på det Edit:Apropos stabilisering,hender jo at motivene står rolig da kan det hjelpe på godt. Endret 6. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Lysstyrke vil jo bli alfo og omega her, og heller god lysstyrke og kanskje måtte croppe litt enn god nok tele, men for lite lys. f/2.8 kan fort bli for lite innendørs - jeg ville sett på ett alternativ som Nikon 85mm f/1.8 som jo gir moderat tele på cropsensor. Ikke verdens raskeste objektiv, men ett godt alternativ til innendørssport. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) 85mm f/1.8 gir ingen autofokus på D5000 da objektivet ikke har fokusmotor innebygget. Endret 6. juni 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Dan.K.J. Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 85mm f/1.8 gir ingen autofokus på D5000 da objektivet ikke har fokusmotor innebygget. Hmm, og jeg som nå begynta å se på fast objektiv, har lest flere som mener det er best med hensyn på vekt, AF blant annet Lenke til kommentar
@lf Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Leste litt på Sigma 50-150mm, og vurderer den sterkt, hadde egentlig bestemt meg for 70-200(såg ikke på 50-150 da jeg, sikker i lkhet med mange amatører, tror at mye zoom er viktig), men tror kanskje at 50-150 passer bedre under disse forholdene. Jeg har brukt 50-150mm fra sigma innendørs i en håndballhall. Jeg fikk da 1/200 i lukkertid om jeg ikke husker helt feil. Brukte da ISO 800. Bildene måtte da gjøres litt lysere i etterbehandling før jeg var fornøyd. Jeg syntes brenvidde området passet fint her, men i en ridehall er det kansje behov for mer. Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 tror ikke du skal bekymre deg for at folk stjeler bildene dine eller at det er fy fy... som du sier så er du ikke fornøyd med bildene dine, og da kommer ikke andre til å være det heller. Ergo, ingen stjeler bildene dine;) man er som regel sin egen verste fiende og kritiker når det gjelder bilder, hehe Flott at du føler du må sette deg inn i hva over-/undereksponering er og bruksområdene for dette. Samme med F-stop. Riktig bruk av dette kan gi stor forandring i bildet og gi akkurat det uttrykket du er ute etter når du tar bilder:) Det er så mange som kunne ha godt av å lære hvordan de bruker speilrefleks. Har plutselig blitt mote vettu:) Lenke til kommentar
Dan.K.J. Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 jim_smyth: Jeg er nok ikke så redd for at folk stjeler bildene nei. De har stor verdi for meg, til tross for alle mangler, men de fleste andre vil nok bare se ett bilde. Det jeg tenkte på var å fylle forumet med bilder, dårlige og gode, de tar jo plass. skal se om jeg finner ett par bilder som både er gode og dårlige, etter min standard. Når det gjelder der med å sette seg inn i ting, så nekter jeg å bruke mange tusen på noe uten å vite hva og hvordan. Men jeg har allerede erfart at det er en lang vei å gå. Jeg kan forøvrig si at jeg nå heller mot Sigma 50-150 f2.8, halve vekta av 70-200, og jeg tror mye mer på dette området. Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 var ikke meningen å være brysk;) At du fyller opp forumet tror jeg ikke du skal bekymre deg for heller. Mange legger ut bilder hele tiden:) Lenke til kommentar
Dan.K.J. Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Hei alle sammen Må takk for mange flotte innspill, jeg ser at jeg har en lang vei å gå og har nå bestemt meg for å ta mitt første spede skritt. Etter en del fundering og timer med surfing og studier har jeg valgt å gå for Sigma 50-150mm F2.8 APO EX DC II HSM. Begrunnelsen er at den er lyssterk, lett og har ett greit zoom område, samt en prislapp på ca 5000(kjøpte uv filter også etter anbefaling fra en kompis). Dersom linsen skulle vise seg å ikke fungere til mitt formål, frykter mest ridehaller, så har jeg uansett en ok linse til allround bruk, og jeg tipper den vil dekke mitt behov på håndballbana. Jeg vurderte som sagt 70-200, men ble svært usikker på dette med vekta, samt prisen. Endte til og med opp med å vurdere ett 85 mm f1.8 objektiv til nesten 10 000, men har altså falt ned på 50-150 til 5000. Da føler jeg i alle fall at jeg har litt å gå på. Imidlertid har jeg blitt ganske overbevist om dette med fast objektiv og tror jeg kommer til å gå for det som en spesial linse neste gang, hvis ikke vidvinkel ender opp som ett behov da. Igjen takk til alle som bidro til avklaring rundt dette. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 kjøpte uv filter også etter anbefaling fra en kompis). Gratulerer med nytt objektiv. Når det gjelder uv-filter så burde det være av beste kvalitet for og ikke foringe bildekvaliteten,typisk så koster disse over 1000.- i Norge. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Skyt kompisen din i kneskålene.... Min oppfatnig er at filtre forringer billedkvaliteten, og ikke trengs ved normalt bruk i 99% av tilfellene. Har hatt med meg kamera ut i skibakken mange ganger, og aldri hatt behov for det. Kun på en sandete strand ville jeg vurdert. (Dette er kun min personlige oppfatning, så ikke skyt meg ) Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Gratulerer med nytt objektiv da:) Håper at det er lyststerkt nok for deg , men du tar bilder i krevende forhold. Jeg er en av de som krysser fingrene for deg:) Du skriver at avstanden er det største problem, og jeg tror sigmaen vil gjøre deg godt... Jeg fokuserte nok mest på at jeg fikk inntrykket av at du kanskje får uskarpe bilder som følge av lang lukkertid, bla bla bla... kunne vært mye å sette fingeren på så derfor jeg ville ha bilde av deg;) se der maser jeg om detta bildet, hehe... gleder meg til å se resultater Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå