Nautica Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Vel,nå er ordren betalt så da er det bare og vente på delene. Oppsettet kom på 22K "ink.div. programmer"grunnet handlet alt på en plass. Endret 30. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 22k ja, da ballet det på seg en del i forhold til det opprinnelige.. Kanskje spesielt om du tenker på at du bestilte "bygg sjøl" for å spare penger Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Da ble regningen min mindre - brukte kun 3.645,- Men så er det kun hovedkort, CPU og minne. 6 kjerner bør jo flytte litt data rundt? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 22k ja, da ballet det på seg en del i forhold til det opprinnelige.. Kanskje spesielt om du tenker på at du bestilte "bygg sjøl" for å spare penger Det er sånn det er,når man først begynner så er det vanskelig og stoppe. Tilsvarende Dell maskin ville nok ha kommet på en 28K uten skjerm og med et idiotisk "gamer" kabinett. Den jeg har nå kjøpte jeg i 2003 og var en ganske rå Dell-maskin,hvis den jeg kjøper nå varer i 7år før skifte blir aktuell så blir nok ikke prisen så galen allikevel. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Jeg kommer vel sent til denne tråden. Har bestilt meg PC i deler til foto/video redigering, noe liknende som trådstarter.Regner med at trådstarters PC snart er ferdig bygget, men hvis ikke ville jeg byttet grafikk kortet med ASUS GeForce GTX 470, dette fordi dette nVida kortet med den nye driveren vil kunne utnytte GPU akseleratoren (Mercury motor) i CS5. Vil bli offisielt godkjent av Adobe snart. Annen vesentlig forskjell var at jeg sparte en tusenlapp på å gå for i7-920 (Amentio) i motsetning til i7-930.Handlelisten min viser hvilke valg jeg gjorde (unntagen i7-930 i listen siden Komplett ikke fører i7-920) Får desverre ikke til å dele handlelisten på Komplett med mindre denne linken virker; http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx Her er utstyrslisten; ASUS GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus, 320bit. ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SATA 6Gb/s, USB3.0, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16. Cooler Master CM 690 II Advanced Sort Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 19 dBA. Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/i7, w/Connector, 1.65v. Corsair HX 850W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm. Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan. Intel X25-M SSD 80GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2. Microsoft Windows 7 Ultimate EN OEM, 64bit. Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1200 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA, 140mm Vifte.2X Western Digitial Caviar® Green 1,5TB SATA, 7200RPM, 64MB, 3 GB/s Beklager at innlegget er skrevet i Quotes men det ere eneste måten å gjøre innlegget noenlunde leselig. Desverre er kodingen i dette forumet fremdeles feil så det setter alt på en kontinuerlig linje uten avstand etter punktum, dobbel linjeavstand eller muligheter for å redigere dette.Forumets tekniske ansvarlige kommer heller ikke med noen respons eller løsning for oss som har dette problemet. Endret 5. juli 2010 av arthon Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Vurderte i en periode Cuda/merkury akselerasjon,men så ikke helt hensikten med den da jeg ikke har CS5 og sansyneligvis ikke blir til og kjøpe den med det første,selv om lysten er der Jeg handlet faktisk av Dustinhome,sparte ca 2k i forhold til Komplett,har ikke fått alt ennå,men foreløpig så virker butikken veldig seriøs har ringt et par ganger i etterkant for og få lagt på mer varer,vel det gikk ikke men de sender de varene i egen forsendelse fraktfritt og emballasjen var bra og det medfølge angrefristskjema pluss en forklaring på gratis returprosedyre. 5010332479 LOGITECH CORDLESS DESKTOP MK300 259,00 5010461487 ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM 3 WIN/MAC ENG CD 699,00 5010204810 Canon LP-E6 - kamerabatteri - Li-Ion 619,00 5010329412 COOLER MASTER MIDITOWER GLADIATOR 600 ATX BLACK 499,00 5010447857 INTEL X25-M 2,5" 80GB SSD SATA/300 MLC 34NM 1679,00 5010206635 ASUS P6T X58 S-1366 ATX 1799,00 5010333057 CORSAIR 12GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 1600MHZ (6X2GB) 2939,00 5010383103 INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366 2399,00 5010382489 SAPPHIRE RADEON HD5770 1GB VAPOR-X GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP 1669.00 5010314588 CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V 1189,00 5010330329 CORSAIR H50 LIQUID COOLING 649,00 5010333926 LG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE RETAIL BLACK/WHITE 229,00 5010332799 MICROSOFT WINDOWS PRO 7 64-BIT NOR DVD OEM 1189,00 5010331745 WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 2TB 7200RPM SATA/300 64MB 1499,00 5010330369 DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK 4149,00 Uthevet blått er programmer og skjerm,uthevet grønt er Foto. Endret 5. juli 2010 av Nautica Lenke til kommentar
arthon Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Ser at vi har gjort ganske like valg, men med noe forskjeller. Prøvet meg på Dustin men fikk trøbbel med betaling systemet deres. Dermed ble det Komplett og Amentio som fikk meg som kunde. Ikke noe problem der med betaling systemet. Tanken min er at denne maskinen skal kunne oppgraderes litt etterhvert som priser og behov utvikler seg.Derfor har jeg har gått for et Hovedkort med den nye 6Bb/s standarden og USB3.0. Da kan jeg dra nytten av de nye 6Gb/s HDD/SSD som nettopp er kommet men som er litt dyre enda, når jeg trenger mer plass til OS f.eks. sånn som; Crucial RealSSD C300 2,5" 128GBSATA 6 Gb/s, opp til 355MB/140MB sec lese/skrive, eller 256GB versjonen; http://www.komplett....px?sku=590488 DA kan INTEL X25-M delegeres til scratch disk. Når det gjelder RAM hadde jeg egentlig gjort samme valg som deg, men fant at jeg da hadde makset ut RAM sporene, derfor valgte jeg dyrere RAM med 2x4GB, så kan jeg øke RAM etter behov/prisnedgang. Håper ikke jeg har valgt et bråkete kabinett. Valget ble gjort på bakgrunn av at det har utvendig Docking stasjon for HDD. Greit å ha når man kommer hjem med mange GB med Video filer på en HDD backup, "tenkte nå jeg". Fremdeles forundret over hvorfor det bare er Amentio som selger i7-920 til kr. 1690.-. Skal etter sigende være identisk med i7-930, bare at 930'n klokker litt bedre? Utfasing av 920? Pris politikk/manipulasjon? (Ser jeg hadde tilfeldig "Helge Flaks", nå koster den 2187.-) Når bare varene kommer så begynner det mest spennende, nemlig at jeg egentlig aldri har bygget en PC før! :)Håper denne tråden fortsetter å leve så vi kan dele erfaringer, stille spørsmål.Kanskje det er flere på HW forumet som ønsker seg en mer dedikert Foto/Video PC tråd og kan pekes i denne retningen? Endret 5. juli 2010 av arthon Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 arthon, jeg vet ikke hva problemer du har med qoutingen, men "løsningen" din gjør ting bare vondt verre ... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Når bare varene kommer så begynner det mest spennende, nemlig at jeg egentlig aldri har bygget en PC før! Der stiller vi ganske likt,ganske jomfru ja Guiden på hardvare gir meg litt innsikt,og youtube har noen videoer "litt eldre årgang" Ser ikke selve byggingen som en flaskehals,mer når det gjelder installasjonen av softvare. Bla bla bla Hovedkort med den nye 6Bb/s standarden og USB3.0. Da kan jeg dra nytten av de nye 6Gb/s HDD/SSD som nettopp er kommet bla bla bla... Du har nok satt deg bedre inn i dette angående hardvare en jeg gjorde ja Håper denne tråden fortsetter å leve så vi kan dele erfaringer, stille spørsmål.Kanskje det er flere på HW forumet som ønsker seg en mer dedikert Foto/Video PC tråd og kan pekes i denne retningen? Jeg synes også det er på tide og få en egen kategori angående hardvare,og kanskje våres bønner er hørt. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) arthon, jeg vet ikke hva problemer du har med qoutingen, men "løsningen" din gjør ting bare vondt verre ... Det er ikke Quotingen jeg har problem med. Quotingen jeg bruker skriver jeg inn manuelt for i det hele tatt å få avsnitt i teksten ellers blir det bare en kontinuerlig skrift uten mellomrom eller avsnitt (som du ser). Ingen av knappene sånn som Bold,smilies,lenker osv. fungerer. Dette skiftet fra en dag til en annen uten at jeg har gjort noen forandringer på min maskin. Har heller ikke noen problemer med noe annet på nettet eller forum, bare dette forumet. Her er det stadig nye problemer. Bruker Opera siste versjon. Problemet oppsto før jeg installerte siste versjon. EDIT; Ser ut som om Chrome fungerer, spørsmålet er da hvorfor Opera plutselig fikk en "Hikk up" for noen dager siden og hva det skyldes og hvorfor det bare gjelder disse forumene ? Problemet ser ut til å være feil med Java kodingen. Java Error warnings popper opp så fort jeg kommer inn på forumet. Må desverre konkludere med at det ligger slett håndverk bak kodingen på dette forumet. Stadig nye problemvarianter her er min erfaring. Er det ikke på tide at dette "bygge eksperimentet" snart avsluttes og at forum eierne går til innkjøp av vBulletin ? Endret 6. juli 2010 av arthon Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det er ikke Quotingen jeg har problem med. Quotingen jeg bruker skriver jeg inn manuelt for i det hele tatt å få avsnitt i teksten ellers blir det bare en kontinuerlig skrift uten mellomrom eller avsnitt (som du ser). Ingen av knappene sånn som Bold,smilies,lenker osv. fungerer. Dette skiftet fra en dag til en annen uten at jeg har gjort noen forandringer på min maskin. Har heller ikke noen problemer med noe annet på nettet eller forum, bare dette forumet. Her er det stadig nye problemer. Bruker Opera siste versjon. Problemet oppsto før jeg installerte siste versjon. Det der dukker opp ved jevne mellomrom i Firefox også - da er det "bare" å ta en "clear cache/cookies" og ta en omstart på browseren. EDIT; Ser ut som om Chrome fungerer, spørsmålet er da hvorfor Opera plutselig fikk en "Hikk up" for noen dager siden og hva det skyldes og hvorfor det bare gjelder disse forumene ? Problemet ser ut til å være feil med Java kodingen. Java Error warnings popper opp så fort jeg kommer inn på forumet. Må desverre konkludere med at det ligger slett håndverk bak kodingen på dette forumet. Stadig nye problemvarianter her er min erfaring. Er det ikke på tide at dette "bygge eksperimentet" snart avsluttes og at forum eierne går til innkjøp av vBulletin ? Grunnen til at ting ikke blir fikset fort nok, er vel at det ikke er alle som opplever problemene, slik at det er vanskelig å feilsøke/reprodusere. Jeg synes heller ikke at vBulletin (eller phpBB) er noe bedre løsning - vanker på et par fora som bruker de. Og jeg finner at de er skal vi si "lacking". Lenke til kommentar
arthon Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Har gjort følgende; Reinnstallert Java. Cleared all private data; cache,cookies etc. Run CrapCleaner; applications & registry. (gjorde dette også rett etter problemet oppsto, uten effekt) Skulle ikke være nødvendig å gjøre dette regelmessig for ett nettsted; Da har det nettstedet et alvorlig kode problem. Ser ut som det fungerer bedre nå, men fremdeles "rare ting" i editor sånn som feil i linjeavstander og merkelige koder som dukker opp ved forhåndsvisning av innlegg. Jeg synes heller ikke at vBulletin (eller phpBB) er noe bedre løsning - vanker på et par fora som bruker de. Og jeg finner at de er skal vi si "lacking". Tre forum eksempler hvor jeg aldri har hatt problemer, har bedre funksjonalitet, (lettere opplasting av bilder f.eks.) og mer oversiktlig design og er mer lett-leste; (norske) AVforum, AVSforum, REDuser. Alle vBulletin basert. Så er det fordi de ikke har "gått amok" med Java? Minimal bruk av Java og Flash som grunnpilar i et system sørger alltid for bedre funksjonalitet. Ikke uten grunn Steve Jobs hater Flash f.eks. Hvorfor ikke sørge for trygghet for brukerne på et så stort forumsystem som her og bruke et godt utprøvet system som vBulletin? Inntrykket mitt her er at noen prøver å lage en dårlig kopi av systemer som fungerer bedre. Har noen lovet seg bort til forumeierne her og er ikke i stand til å levere? DPreview er et annet eksempel på en dårlig løsning. Skal ikke kapre denne tråden for dette problemet mer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Skal ikke kapre denne tråden for dette problemet mer. Tråden har forsåvidt utspilt sin rolle nå Jeg blir mer og mer positivt overrasket av Dustinhome,LR3 er det eneste som gjenstår før de ville sende hele ordren,den får de ikke før om en drøy uke.Etter en kjapp telefon så delte de ordren og ettersender LR3 senere,jeg var villig til å betale ekstra frakt men de ville ikke ha noen mer penger av meg.Det står ganske klart i bestillings-prosedyrene og de ikke deler opp ordrer."OBS! Dersom du betaler ordren på forskudd kan ingen endringer utføres i ordren etter at betalingen er gjennomført!" Tiden vil vise om de er like positiv til eventuelle reklamasjoner. Endret 6. juli 2010 av Nautica Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 du burde holde deg langt vekke fra slike ferdigbygde saker fra slike firmaer fordi de har en tendens til å lage sine egne systemer og programmer slik at du har ingen frihet til å gjøre som du vil med pcen eller oppgradere som du vil. 1990 ringte og ville ha argumentet sitt tilbake... Har ikke sett en eneste PC i nyere tid som ikke har inneholdt standard komponenter. I værste fall er BIOS på hovedkort endret for å passe produsentens behover. Og de som plages mest er selvbyggerne, helst de som har en "kompis" som har bygd PC til dem Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 1990 ringte og ville ha argumentet sitt tilbake... Har ikke sett en eneste PC i nyere tid som ikke har inneholdt standard komponenter. I værste fall er BIOS på hovedkort endret for å passe produsentens behover. Jeg har ikke skrudd opp nyere varianter av sorten, men tidligere så var det særdeles vanlig med egne løsninger for strømforsyning og plugger til dette. Samt ikke standariserte skruehull for motherboard. Og de som plages mest er selvbyggerne, helst de som har en "kompis" som har bygd PC til dem Ser den; men da er det en mangelfull "kompis" de har, rent kunnskapsmessig Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 1990 ringte og ville ha argumentet sitt tilbake... Har ikke sett en eneste PC i nyere tid som ikke har inneholdt standard komponenter. I værste fall er BIOS på hovedkort endret for å passe produsentens behover. Jeg har ikke skrudd opp nyere varianter av sorten, men tidligere så var det særdeles vanlig med egne løsninger for strømforsyning og plugger til dette. Samt ikke standariserte skruehull for motherboard. Har en gammel compaq bærbar,fins overhode ikke noe standard med den nei. Og de som plages mest er selvbyggerne, helst de som har en "kompis" som har bygd PC til dem Ser den; men da er det en mangelfull "kompis" de har, rent kunnskapsmessig Eller så er de i de grader inne i dette at ingen normale personer klarer i etterkant finne ut av hva de har gjort med pc'en Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Eller så er de i de grader inne i dette at ingen normale personer klarer i etterkant finne ut av hva de har gjort med pc'en Slike folk er livsfarlige. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Eller så er de i de grader inne i dette at ingen normale personer klarer i etterkant finne ut av hva de har gjort med pc'en Slike folk er livsfarlige. Har en sånn kompis,har nok et 100talls pc'er men ingen som virker konstant. Sier bestandig at dette er så lett så,men hver gang han hjalp meg så måtte han inn i bios/operativprogrammet og justere alt mulig rart,fikk aldri en stabil pc etter hans hjelp,selv om han ikke forsto problemene som dette gir en menigmann. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Har en sånn kompis,har nok et 100talls pc'er men ingen som virker konstant. Sier bestandig at dette er så lett så,men hver gang han hjalp meg så måtte han inn i bios/operativprogrammet og justere alt mulig rart,fikk aldri en stabil pc etter hans hjelp,selv om han ikke forsto problemene som dette gir en menigmann. Den der er klassisk. Det å klå i BIOS/overklokke/tweake er noe man gjør på egen PC, på gutterommet. PC-er man setter opp for andre skal stilles inn på auto/defaults - da virker alt etter hensikten ogting holder seg stabilt. Ja man mister 0.3% i ytelse, men det merker ikke Tante Olga når hun surfer på vaffelsidene hun liker så godt. Går PC'en i sort derimot, så blir hun grinete. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Har en sånn kompis,har nok et 100talls pc'er men ingen som virker konstant. Sier bestandig at dette er så lett så,men hver gang han hjalp meg så måtte han inn i bios/operativprogrammet og justere alt mulig rart,fikk aldri en stabil pc etter hans hjelp,selv om han ikke forsto problemene som dette gir en menigmann. Det hender nok at man må tweake litt på disse selvbygg pcene, litt avhengig av hvilke hovedkort du har. Bygde en basert på Gigabyte hovedkort, måtte justere spenningene på minne før den ble stabil. Finnes heldigvis mye info på nettet dersom det skulle være nødvendig. Grattis og lykke til med ny pc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå