Gå til innhold

Stasjonær pc til redigering,Dell eller bygge ?

Anbefalte innlegg

Da Pc for redigering ikke er spesielt interessant for moddegutta på HW,poster jeg her.

Jeg sett meg ut XPS 8100 som en grei erstatning for min gamle dimension 4600.

Primært så blir den brukt til redigering av bilder og på sikt HD-videoer.

Dell's anbefalt innmat er:

Intel Core i7-prosessor 860 (2,80 GHz, 8 MB)

1 GB Nvidia GeForce GTS 240

6144 MB (2 x 2 GB) (2 x 1 GB) 1333 MHz tokanals DDR3-minne

2 TB dobbel harddisk, RAID 0 (striping) (2 x 1 TB - 7200 rpm).

Windows® 7 Home Premium, 64bit, Norwegian

Først så lurer jeg på om jeg burde bytte ut grafikkkortet med Radeon HD 5770,mye av grunnen er at det fungerer bedre til video.Ser at flere foretrekker det.

Jeg skal bruke to skjermer er det noen problemer med disse grafikkkortene på dette?

Minne på 6gb burde holde,eventuell oppgradere til 8gb.

Jeg har veldig lyst på å sette inn en SSD disk,men Dell er ikke spesielt billig på disse,hvis jeg har to harddisker på 1TB i raid1 "speiling"er det mulig og samtidlig bruke en SSD til programmer "3stk montert inne i pc'en",eller må denne i så tilfelle brukes eksternt.Alternativet er og bruke en harddisk og i etterkant montere inn en SSD og eventuelt få til en automatisk ekstern sikkerhetskopiering,tredje alternativet som Dell anbefaler to harddisker i raid 0 "stripping" og en ekstern backup.

Når det gjelder dvd-skriver vet jeg ikke hvilken type Dell bruker nå for tiden,Nec som de har brukt varer ikke så lenge,så er det noen gode anbefalinger der så er jeg takknemlig,Behøver ikke og være blueray.

Grunnen for at jeg vil ha Dell er at jeg er meget fornøyd med den jeg har "fungert smertefritt i 7år"og andre bekjente på samme kunnskapsnivå som jeg er også relativt fornøyd med Dell sine produkter.

Jeg vil ha en pc som ikke trenger oppgradering med de første årene,så tar i litt ekstra når jeg først kjøper"eller gjør jeg det ikke ?"

Edit:Lengre nedover i tråden har alternativet "bygge selv" blitt meget aktuell,og emnetittelen er litt modifisert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har/kjøper/skaffer Adobe Premiere CS5 eller Avid MediaComposer 5.0, vil grafikkortet ikke ha noe å si for redigering av video. I praksis tviler jeg på at du vil merke mye forskjell på avspilling heller.

Ellers tror jeg det er et greit oppsett til bruksområdet ditt. :)

Lenke til kommentar

hvor mye koster den hos dell?

du burde holde deg langt vekke fra slike ferdigbygde saker fra slike firmaer fordi de har en tendens til å lage sine egne systemer og programmer slik at du har ingen frihet til å gjøre som du vil med pcen eller oppgradere som du vil.

mine anbefalinger går ut på å kjøpe deg en bygge pc fra komplett.no eller sjekke ut prisguide.hardware.no ;)

du får vanvittig mye mer for pengene og du kan få bedre maskin enn det du har valgt her for 5000kr (billig pordukter da såklart) hvis du bygger selv.

dell,ibm,toshiba,acer, etc, its all the same bullshit

pc i deler er det aller beste da du får mest ytelse for pengene dine og du får noe som er virkelig pålitelig.

det du har der er nesten ikke ok engang

jeg kan til og med sette opp noen oppsett til deg som viser hva jeg prater om men da må jeg få vite hvor stor lommebok du har å rutte med til ny pc?

Lenke til kommentar

det krever mye ram og en god cpu og et greit skjermkort.

man får mye mer for pengene via pc i deler og du får en sinnsykt kraftigere pc til en veldig bra pris ved å bygge selv men selvsakt du bestemmer selv.

jeg anbefaler kraftigere pc fordi den holder ikke så lenge

Lenke til kommentar

Vel, jeg redigerer full HD på Macbook Proen min (2.4Ghz core2duo, 4gig ram) ganske glatt - det handler like mye om å ha en god arbeidsflyt som ren maskinkraft. Litt usikker på hva som er beste måte å gjøre ting på i windows-verdenen, men med mindre du kjører nyeste Premiere eller Avid som har grafikkortakslerert redigering av h.264 (som er formatet rett ut av Canon DSLRS, regner med det er video fra 7Den din som er aktuelt?), vil det nok være greiest å konvertere til et format videoredigeringsprogramvaren liker å jobbe med, og dermed er maskinkravene kanskje ikke så høye som man skulle tro.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

CS5 krever en god del mer ram enn CS4. det kommer nye ting hele veien og det går bare fortere i svingene.

det skal langt i fra like kraftig pc til video og photo redigering som til 3d arbeid nei men det skal litt uansett og med tanke på at du skal ha den framover ville jeg gått for i7 930 og minst 8gb ram (helst 10gb) og ssd 128gb som systemdisk og et 5770 (hvis du ikke spiller) (5870 hvis du spiller)

og jeg ville gått for 4TB lagring fra WD caviar black.

da har man en pc som holder for gjerne CS6 eller 3d formatet som kommer i video snart og slike ting ;)

som du sikkert ksjønte i denne posten så driver ikke jeg med så mye videoredigering. litt post produksjon ja men ikke i den store skala enda. driver med 3ds max jeg og der kreves veldig mye kraftigere pc.

jeg er veldig usikker på hvordan system krav det vil bli til 3d videoer (de er rett rundt hjørnet nå)

Lenke til kommentar

Det øyeblikket en begynner med programmer som driver med rendering, så stiger kravet til CPU og grafikk kort drastisk.

Nå er jeg en av de som tror at 3D video er en midlertidig fad som vil forbli et nisjeprodukt. Delvis fordi det er knotete å se på, og det er en del av oss som ikke har noe nytte av det pga. manglende samsyn.

Lenke til kommentar

det er helt riktig men man sitter ikke akkurat å skriver i office heller. jeg merker selv når jeg bruker PS eller premiere at jeg bruker et par gig ram og en del % cpu

(det med amd phenomII x4 940 @ 3.6ghz og 8gb ram og 4890 som skjermkort)

og det er bare veldig enkle arbeider, video redigering krever mer enn det jeg har holdt på med til nå

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

CS5 krever en god del mer ram enn CS4. det kommer nye ting hele veien og det går bare fortere i svingene.

med tanke på at du skal ha den framover ville jeg gått for i7 930

minst 8gb ram (helst 10gb) og ssd 128gb som systemdisk

et 5770 (hvis du ikke spiller) (5870 hvis du spiller)

og jeg ville gått for 4TB lagring fra WD caviar black.

I7 930,er grunnen ene og alene for at den bruker 1336 socket

Ram kan jeg oppgradere er plass til fire stykker og det er ikke den største investeringen

Det lille jeg spiller skjer på en dedikert spillemaskin

Ekstern lagring/backup er noe som jeg også vurderer,men ville gjerne kunne gjøre det trådløst.

du burde holde deg langt vekke fra slike ferdigbygde saker fra slike firmaer fordi de har en tendens til å lage sine egne systemer og programmer slik at du har ingen frihet til å gjøre som du vil med pcen eller oppgradere som du vil

Vil nok si at Dell er ganske vennlig på det området,har byttet både ram og HD i min gamle dimension uten problemer.En fordel er at jeg kan logge meg inn På Dell og faktisk finne alle relevante oppgraderinger og installere de enkelt samt at hvis jeg vil bytte hardvare finner jeg anbefalte oppgraderinger og kan kjøpe hardvare fra et annet firma til en mye rimeligere penge.

mine anbefalinger går ut på å kjøpe deg en bygge pc fra komplett.no eller sjekke ut prisguide.hardware.no

Problemet er ikke byggingen men og finne en innmat som prater godt sammen og trives i en dedikert kasse,også og få instalert softvaren korrekt :)

Er nok dessverre ingen kløpper på pc modifikasjoner.

Lenke til kommentar

det nest siste du skreiv: har du hatt noe annet enn dell tidligere? man får oppdateringer på produsentes side (asus.com for eksempel) også har man windows update. det er alt man trenger. rimeligere penge? har du sjekket med vanlige markedet da?

siste du skreiv:

softwaren er ganske så enkel. sett i dvd`en, trykk en tast og følg veiviseren. installer drivere som du får med på cd. dobbelklikk på setup fil på programmene og følg veiviser. ferdig.

tar litt lengre tid enn å bare få alt ferdig ja men man få så mye mer for pengene sine ved bygg selv.

jeg sier ikke at du må forandre denne pc`en du har valgt ut. jeg sier ikke at du må bygge selv. jeg sier bare at det lønner seg og er det beste valget

enig i det øverste du skreiv

Lenke til kommentar

Problemet er ikke byggingen men og finne en innmat som prater godt sammen og trives i en dedikert kasse,også og få instalert softvaren korrekt :)

Er nok dessverre ingen kløpper på pc modifikasjoner.

Er du ikke en kløpper på de tingene, så tror jeg det er billigere å kjøpe ferdig. I den prisklassen jeg opererer, så er det billigere å kjøpe ferdig. Men ettersom jeg liker å skru PC, så lager jeg de selv.

Å bygge selv lønner seg bare om man har tid til å plages selv dersom noe skjærer seg... Ikke veeeldig mye å spare heller these days. Selvbyggerglansdagene er nok desverre over.

Word.

Lenke til kommentar

Ikke lett dette.

Er bare ute etter en stabil maskin som fungerer,tidligere erfaringer med hjemme snekret er ikke blandt de beste,Grunnen er nok at de "geniene" som hjalp meg er overkvalifisert til å hjelpe en stakkar med en pc for normal bruk og anbefaler bare ekstremiteter,som man må litt over vanlig interesse for og forstå.

Komplett har en selvbyggerpakke som er omtrent tilsvarende og prisen er også omtrent tilsvarende.

Holder fortsatt en knapp på Dell,etter å ha lest endel tester og erfaringer er folk stort sett fornøyd med 8100,men har ikke låst meg helt ennå.

Så tenkt Dell Pc blir som følgende:

Bytter nok ut hovedkortet I7 860 med I7 920/930 da disse er raskere på photoshop og video.

Tar med 2 stk 1.5 TB disker som jeg plukker ut og bruker i en backup-løsning,kjøper en SSD 80Gb og en 1.5 TB og putter inn i maskinen,disse kjøper jeg av en annen forhandler til rimeligeste pris.Alterantivt kjøper pc med kun en 1.5 TB HD hvis det er mulig.

Tar med 8Gb minne istedenfor 6GB "+450.-"

Grafikkkortet blir 5770.

Trådløs nettkort og en dvd skriver/spiller.

Sender en forespørsel til Dell og ser hvordan det utvikler seg utifra det.

Lenke til kommentar

Det er mye bedre specs og der får du en veldig grei pc som du ikke trenger å skifte ut iløpet av 1-2år. om du vil handle fra dell så gjør du det. jeg kan forstå det så lenge du ikke kan alt dette like godt som andre og derfor kanskje trenger hjelp til mye.

når jeg startet i denne tråden så hadde jeg ikke peiling på at du ikke hadde så god peiling på dette men i ditt tilfelle så hvis du liker dell og har gode erfaringer så bare kjør på :)

Lenke til kommentar

Driver på fortsatt :)

Heller litt mer over til og bygge en,kommet til denne konklusjonen etter endel etterforskning.

Prøver og legge handlelisten fra Komplett her.

• 427378 ASUS P6T, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16
  • 386812 Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mm
  • 430950 Cooler Master V8 CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 800~1800 RPM, 69.69 CFM, 17~21 dBA, 4-pin
  • 597381 Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/i7, w/Connector, 1.65v
  • 586108 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan
  • 485983 Intel X25-M SSD 80GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2
  • 494479 Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black
  • 575153 Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, Lite-Retail
  • 575190 Western Digitial Caviar® Green 1,5TB SATA, 7200RPM, 64MB, 3 GB/s

Er det noe jeg har glemt eller noe jeg burde bytte ut ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

du må lagre handlekorga. så gå på vis alle. så på del. der kommer den riktige linken du skal legge ut

du er sikker på HK støtter 1600mhz ram?

"575190 Western Digitial Caviar® Green 1,5TB SATA, 7200RPM, 64MB, 3 GB/s"

gjerne bytt denne ut med caviar black da de er mye kjappere (husker ikke prisforskjellen)

ellers så det veldig bra ut. knall pc :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...