Gå til innhold

Finner ikke harddisk i Windows 7

Anbefalte innlegg

Har satt inn tre disker i dag i Antec Twelve Hundred, men kun to av disse blir funnet av windows. Alle diskene er like, og jeg har byttet om på SATA-kabelene for å sjekke at alle harddiskene ble funnet, men da kun 2 og 2 sammen.

De to diskene som blir funnet er koblet til en egen modul for SATA-innganger i hovedkortet. Her er det 6 plasser, og alle er nå brukt opp. Til overs er det kun 2 andre SATA-punkter som står for seg på hovedkortet. Når jeg da kobler til en harddisk her, så finner hverken Windows gjennom "Datamaskinbehandling" eller Partition Manager harddisken.

Hovedkortet er dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=443443

http://img5.imageshack.us/f/mgd7003qf6.jpg/

Mitt spørsmål er da:

- Er det mulig at disse SATA-punktene ikke fungerer, eller er det noe jeg har oversett? Pcen er helt ny fra i dag, så jeg synes det er rart om de allerede er ødelagt :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har angitt bokstav for alle partisjoner på start meny -> all progs -> administrsative tools -> computer management -> disk management?

W7 pleier å bruke 1 partisjon som system disk og den må du da sette bokstav på manuelt hver gang du legger inn windows på nytt

Lenke til kommentar

Se på spesifikasjonene på HK:

AMD SB750 : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) 

JMicron JMB322 : Serial ATA-300 - kontakt(er): 2 x 7pin Serial ATA - 2

Du bruker altså alle 6 kontaktene på chipsett (SB750). De to andre kontaktene tilhører en annen kontroller (JMB322).

Denne kontrolleren må du slå på i BIOS. Når du så starter Windows vil den finne ny hardware og installere driver. Først da er det mulig å finne disker som er koblet til disse kontaktene.

Lenke til kommentar

@Hårek:

Jeg gikk inn i BIOS, og det eneste som hadde noe å gjøre med Chip-set (virket det som), var noe som het HPET. Den kunne man da enable og disable, men fant altså ikke noe som hadde med JMB322.

Er ikke så dreven i BIOS og sånne ting, så er mulig jeg har oversett det, men kan du spesifisere litt mer hvor jeg kan forvente å finne det?

Evt gi linker til hvor jeg kan laste ned drivere manuelt?

Lenke til kommentar

BIOS er jo forskjellig på alle HK, men typisk er noe som heter Advanced og Onboard Device Configuration. Se etter SATA controller.  

HPET er noe helt annet. Og det er ikke chipset configuration du skal på.

Drivere hjelper ikke hvis den ikke enables i BIOS.

Lenke til kommentar

Tror nok du må hente deg en pen driver til JMicron kontrolleren.

Jeg måtte ha drivere til min for å få den til å gjenkjenne DVD drevet mitt og kunne bruke det.

JMicron sin nettside har en pen liste, ett kjapt google søk på kontrollernavnet hjelper.

Lenke til kommentar

Hos meg var det ingenting slikt, var en tradisjonell MS IDE driver men ingenting annet.

Hentet ned og kjørte installen for driveren fra JMicron og voila, da funket alt som det skulle.

Så disse JMicron kontrollerne er litt humbug :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...