Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

R1 på vg2 = minst 3 valgfag på vg3?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå hatt R1 matte og tre andre realfag på vg2 (fysikk, kjemi og biologi). Til neste år, på vg3, har jeg valgt bort biologi slik at jeg får 3 realfag. I øyeblikket vil jeg da få 0,5 realfagspoeng "for mye" (i og med at 4 er maks) og kunne derfor tenkt meg å også velge bort kjemi til neste år. Interesserer meg for økonomi så vil (sannsynligvis) ikke få noe bruk for dette. Gir blaffen i faget også selv om jeg får 5.

Det jeg lurte på var om jeg egentlig har "lovt" til å velge bort kjemien også slik at jeg står med 2 realfag til neste år? Har nemlig hørt at viss man har R-matte så må man ha minimum 3 valgfag på vg3? Noen som har vært borti dette før?

Takker for svar på forhånd! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med tre realfag gjeld for VG2, der matte er obligatorisk og ein må ha eit "ekstra" realfag dersom ein vel R1. I tredje klasse er det ikkje noko slikt krav, og fleire på min skule klarer seg fint med to realfag (R2 og fysikk).

Helt 100 % sikker? :ohmy: Damn, skal bli godt med noen ekstra fritimer :w00t:

Edit: Skriveleif

Endret av mingi
Lenke til kommentar

Rådgjevar har iallfall godkjend dette for minst 5 i min klasse. Dersom han har tatt feil, noko som er vanleg når eg tenkjer meg om, kjem skulen til å få høyre det iallfall... Høyr med rådgjevar, men her er det ganske vanleg å ha R2 i tillegg til eit anna realfag i VG3. Matte er valfag i VG3, noko det ikkje er i VG2, som i mitt hovud gjer det "logisk" at du ikkje treng meir enn R2 og fysikk av valfag i VG3.

Lenke til kommentar

Ordinært timetall i en uke, er 30 timer. På VG2 har du i prinsippet 15 timers programfag, og 15 timer med fellesfag. I fellesfag hører også tre timer matematikk til. Problemet dukker opp når du velger matematikk som programfag, ettersom du ikke får lov til å de ha tre timer med matematikk innenfor fellesfag. Da har du plutselig bare 27 timer, og må velge enten et tre-timers programfag eller et fullverdig programfag.

På VG3 derimot, finnes ikke matematikk i fellesfag. Du oppfyller dermed timetallet automatisk, og trenger bare ha tre programfag.

Lenke til kommentar

Du kan velge å bare gå videre med matte og fysikk, men da må du ha et annet femtimersfag (det være seg et språk, økonomi eller egentlig hva som helst som kan velges som et valgfag) for å få

fylt opp timetallet.

Kravet er at du "på papiret" har minst 30 timer i uka alle tre årene, og at du må ha minst to av programfagene over to år (i ditt tilfelle fysikk og matte, så den er grei).

Det ser ut til at du har gjort det samme som jeg gjorde, så etter mine beregninger skal du ha hatt 32 timer i uka nå i andre klasse. Dermed kan du "kutte" to timer i tredje klasse (og ha 28 timer/uke). Dette gjøres ved å velge et tretimersfag (feks geofag) i tillegg til matte og fysikk.

Edit: dette ble litt rotete. Det jeg mener: regn over hvor mange timer per uke du har hatt nå på vg2. Har du hatt mer enn 30 kan du kutte tilsvarende på vg3. Så lenge du fyller timetallet, og har både matte og fysikk både på vg2 og vg3, så har du fylt de kravene som trengs.

Endret av cricket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...