selervik Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Er ute etter en anbefaling på valg av PSU til en liten server jeg har hjemme. Har til nå sprengt 2 stk, chieftec 1200W PSU'er som ryker etter en stund pga. hard belastning. Har i dag ca 30 Disker i serveren, men problemet er at det i dag er lite med valgoppsjoner av PSU'er som har tilstrekkelig med utganger. Har til i dag benyttet meg med splittere, men ser over tid at dette blir for hardt for PSU da de ikke er beregnet for dette! Har noen forslag på valg av type som kan benyttes? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 hva med Silverstone Strider ST1500, 1500W PSU? 1 x strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet 1 x strøm 8-pins EPS12V 1 x strøm 8-pins EPS12V med avtakbar 4-pins ATX12V-del 4 x 6-pin PCI Express-strømforsyning 4 x 8-pins PCI Express-strøm med avtakbar 2-pins del 12 x 15-pin seriell ATA strøm 12 x 4-pin intern strøm 4 x 4-pin mini-strømkontakt Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) At du har "sprengt" 2 stk chieftec 1200W kan jo bety at loadbalance på de forskjellige 12volt kanalene har vært for dårlig. Eller at noe annet har skjedd med alle de splitterene du har brukt. Har selv 19 disker i den ene maskinen min, 980x 6 kjerner cpu, 3 stk skjermkort (2stk 5870 + nvidia 9800gtx) + 11 vifter i kabinettet. Dette er ikkje noe problem å drive med en enermax 1050 Revloution. Klarte det fint selv med Enermax 850w Galaxy Så hva som har skjedd med deg vet jeg sannelig ikkje., Grunnen for at jeg har Enermax er for alle tilkoblingene og at Enermax er bra og effektiv, iallefall Revolution. PS: Loadbalance ER veldig viktig, ellers kan det gå galt ja Hadde en Thermaltake 1200w som bare daua med samme antall disker, men med bare 2x 4870 og q6600. Hvorfor den daua er jeg jammen med ikkje sikker på, men gadd ikkje ha thermaltake igjen Silverstone Strider er også voldsomt gode psuer selv om de bråker litt. Iallefall de Silverstone med 80mm vifte. (såkalte enteprise psu) Hvis man f.eks ser på en Hitachi 2TB disk, så trekker den 11w ved max load. Disker trekker egentlig ikkje så mye, så man trenger ikkje så heftig psu for bare harddisker som man kunne tro. Kontroller som har "stagged spinup" på disker hjelper også en god del, fordi da starter en og en eller 4 og 4 disker opp samtidig. Da slipper man også den MAX startup Watt load som kan være ganske høy med mange disker. Hvilken kontroller(ere) bruker du forresten? 2 stk psu i samme server er også ganske kjekt, fordi da er det enda lettere å load balansere railene på psu En annen ting er at med Mist psu så kan man kjøpe ekstra sata strøm kabler (og andre strøm kabler). Mist 800w bruker jeg i den ene linux serveren, og der har jeg bare fyllt opp Misten med sata strøm kontakter, fordi jeg ikkje har noe skjermkort som krever noe ekstra 12v og vifter er koblet til hovedkortet. Edit nr 18? Corsair AX 1200W PSU kommer også snart i butikkene Endret 5. juni 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) enten har du dårlig strøm "i veggen", koblet noe helt jalla eller bare kjøpt dårlige strømforsyninger. Har til i dag benyttet meg med splittere, men ser over tid at dette blir for hardt for PSU da de ikke er beregnet for dette! har jeg aldri hørt før. kjører en corsair hx1000w i filservern siden mye disker og strømslukende cpus, liker den serien siden de har en solid 12v rail istedenfor flere. er modulær med 6tilkoblinger på psu(for sata/molex, flere for pci-e), så får du med 3kabler med 4molex på og 3kabler med 4sata på. trenger du mer av en type kabel for f.eks 6x molex kabler for 24molex til vifter og backplater som jeg bruker. kontakter du corsair support og gir de adressen din samt hvilke kabler du vil ha så sender de gratis. jeg fikk mine 3 ekstra molex kabler etter ca en uke. Endret 5. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
selervik Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Takker for mange gode forslag, Ingen av de PSU'ene ryker med en gang, men at de over tid blir dårligere. Den første ga opp etter ett år. uten noe mere livstegn. Den andre som nå har stått i ett og halvt år i serveren begynner å sliter nå med å starte opp etter den har vært nede. Må her slå av en del disker for å lette lasten på PSU'en ved oppstart. I serveren er satt opp av: - Asus DSEB-D16/SAS, I5400, Socket-771, - Highpoint RocketRAID 2340 - 7x 1TB Hitatchi - 13x 1TB WD GreenPower - 8x 2TB WD GreenPower - 2x 500GB WD Caviar Blue (OS) - Chieftec CFT 1200 DF PSU (3x3x sata og 3x3x molex) - Lian Li Modular Cube Case kabinett. - 2x 120mm Deltavifter på 20W hver. - 2x 80mm Deltavifter på 10W hver - 9x mindre vifter i SWAP rammene til hardiskene. Hver av sata eller molex kontakt går til SWAP rammene som fordeler dette på 3 til 4 disker etter størrelsen på disse. Det betyr at en kabel med 3 kontakter belastes av 10 disker på det meste, men de andre belastes av 9 Disker Hvis hver av diskene i snitt trekker 10W i oppstart, skal dette generere ca 300W ~25A Ser at under drift ligger forbruket på serveren på 450W IDL. I teorien skal PSU en være stor nok, men noe skjer i allefall over tid. Hadde tidligere to PSU'er i serveren, men det ble mere trøblete over tid slik at jeg isteden for anskaffet en stor PSU. Den Silverstone PSU'en virker som et OK alternativ, men ser at den også har 25A på 12V... Så jeg er litt usiker. Endret 6. juni 2010 av selervik Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) jeg kjører: - intel server hk, husker ikke modell i farten - 2stk 3,2ghz xeon soc604 - 4gb ram - 2x3ware adapted 9500s-12 - 2xintel dual sc/sc gigabit fiber - 20x 1,5tb - 2x 250gb - 2x 160gb - 3x 120mm delta (ikke mye vifter men har perforerte fronter i hotswap skuffene samt lukkete sider med viftene midt i kabinetter, så luften trekkes inn mellom diskene og ut bak) har brukt hx1000w i rett over et halvår nå, målte den når kjøpt til 12,2v på 12v railen og målte den nå nettop også til 12,2v på railen. endte på akkurat den fordi den er modulær, serien har et bra rykte samt en solid 12v rail istedenfor delte. har bygget et par filservere for bekjente/kammerater hvor jeg har brukt hx1000w eller hx850w som aldri har hatt trøbbel med de heller. skrytelisten til corsair selv for denne er: - two EPS12V connectors for dual CPU configurations. - The truly independent dual transformer, dual rail design allow for optimum load balancing resulting in greater performance and stability. - Industrial-grade 105°C primary, secondary and solid state capacitors provide up to four times the lifespan of traditional components. - greater than 80% efficiency thanks to the double-forward switching design and multiple rail DC-to-DC converter. Endret 6. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå