Gå til innhold

Krav på ny mikrobølgeovn?

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Kjøpte en mikrobølgeovn på Elkjøp for litt over 2mnd siden. Nå sluttet den å virke, helt uten videre, ble helt svart i displayet, osv.. Var nede på elkjøp og snakket med de. De sa de MÅTTE sende den inn på reprasjon eller inn til produsent for å se hva feilen var.

Jeg mener dette er feil, ettersom varen er bare litt over 2mnd gammel, så mener jeg at jeg kan kreve en ny mikrobølgeovn, pga alle feil som skjer under 6mnd ifra kjøpsdato er produksjonsfeil, dette er noe jeg leste meg frem til på forbukerkontoret sin side. (Om jeg ikke husker feil)

Hva mener dere her inne?? Maskinen er levert inn på elkjøp idag, men tenkte å kjøre ned på mandag å kreve en ny maskin, hvis dere her inne er enige.. Evt. link til lovverk..

Flere som er enige med meg at jeg kan kreve en ny?

Fikk heller ikke noe lånemaskin, selv om min mor egentlig trenger denne pga ho varmer en ting innider for nakken sin hver kveld..

Mvh

Lasse Hansen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener dette er feil, ettersom varen er bare litt over 2mnd gammel, så mener jeg at jeg kan kreve en ny mikrobølgeovn, pga alle feil som skjer under 6mnd ifra kjøpsdato er produksjonsfeil, dette er noe jeg leste meg frem til på forbukerkontoret sin side. (Om jeg ikke husker feil)

Skulle gjerne likt å lest at alle feil som skjer innen 6mnd er produksjonsfeil. De som tar imot varen kan vel ikke vite om den har blitt utsatt for overspenning i strømnettet hos deg etc. uten å sende den inn. Det er helt vanlig at alle produkter over et visst beløp blir sendt inn til verksted uansett hvor mange måneder det har gått.

Lenke til kommentar

Du har ikke krav på noe annet enn reparasjon, i bestefall er den ikke reparerbar eller ulønnsom reparasjon. Og du får ny på den måten.

Man kan diskutere hvorvidt det er rimelig å bare gi deg ny, men hvis den blir reparert, er det urimelig å selge den i etterkant til en ny kunde med tap for butikken.

Lenke til kommentar

Så jeg har altså ikke krav på en ny?

Forbukerkjøpsloven utdrag:

"Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). "

Så jeg burde vel bestemme om den skal repareres eller ikke, pga det er jo ikke direkte tap for de?

Utdrag av forbrukerkjøps loven:

"Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler."

Lenke til kommentar

Så jeg har altså ikke krav på en ny?

Forbukerkjøpsloven utdrag:

*snip*

Dette er direkte misvisende. Du kan ikke si at noe er utdrag fra forbrukerkjøpsloven når det ikke er der du har hentet sitatet. Jeg vet ikke hvor du har ditt sitat fra, men jeg klarer ikke å finne det ordrett i loven. Jeg finner derimot følgende:

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Det der er ikke forbrukerkjøpsloven. Det der er forbrukerkjøpsloven med noen tolkninger som forbrukerrådet har lagt til. Husk at forbrukerrådet hverken lager eller er en rettsinstans.

Dette er forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Synes det er merkelig at de tolker loven som at varer som ikke kan omleveres gjelder i prisklasse bil/motorsykkel og at reperasjonstid er "feks 2 dager" da det er helt normal praksis at reperasjonstid kan være opp til 21 dager og varer over 1000kr repareres/undersøkes. Slike saker har vært oppe i forbrukertvistutvalget (som er rettsinstans i forbrukersaker)

Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han.]

Det er derfor den sendes inn, fordi de må undersøke om det er produksjonsfeil eller ikke.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lånegjenstand, har du krav på det om du blir avskåret fra å bruke tingen i mer enn en uke OG det ikke volder selger urimelige kostnader i forhold til din nytteverdi av å bruke tingen.

Selger kan i dette tilfellet hevde at kostnaden ved å åpne en helt ny salgspakke, som etterpå må selges med tap, er større enn den ulempe du får ved å være avskåret fra mikrobølgeovnen. Dette kan de gjøre ved at du fint kan bruke en vanlig komfyr/stekeovn til å gjøre nøyaktig det samme som mikrobølgeovnen. Den eneste ulempen i så måte er at det tar lengre tid.

Om de skulle mene at du har krav på lånegjenstand, vil de stort sett låne ut denne før det har gått en uke, ettersom reparasjon nesten aldri tar mindre tid. Men de kan også kreve at du kommer inn for å få lånegjenstand først 8. dag etter du leverte din ting.

Angående Forbrukerrådet og deres side (Forbrukerportalen eller hva de kaller den), så må den vektlegges særlig liten vekt når du ønsker å slå i bordet med lover og regler i en butikk. Forbrukerrådet står på forbrukerens side, og tolker stort sett det meste forbrukers favør. Men Forbrukerkjøpsloven inneholder også en del lover og regler som går i forhandlers favør slik at forbruker ikke kan kreve urimelige ting. Dette er det sjelden Forbrukerrådet tar hensyn til. Mange av disse lovene kan tolkes på mange måter, avhengig av hvilken side man ønsker å ta.

I tillegg har man "tulleprogrammer" som TV 2 Hjelper Deg og Forbrukerinspektørene som sier ting så diffust og uklart, at kunder tror de kan kreve hva som helst. Har hørt mange rare påstander fra kunder på hva de tror de har krav på, hvor de refererer til "Jammen, TV 2 Hjelper deg sa jo at jeg kan kreve å få tilbake mellomlegget om jeg finner samme vare 200 kroner billigere i en annen butikk to uker senere" (faktisk tilfelle). Damen skulle for øvrig ta kontakt med Forbrukerrådet, men vi hørte aldri mer fra henne.

Som selger har jeg tatt kontakt med Forbrukerrådet i et par saker der jeg har vært usikker på praksis. Ettersom "ingen" på Forbrukerrådet klarer å svare sikkert på det jeg har spurt om, har jeg snakket med flere angående hver sak. Hvordan loven tolkes, og hva man får "vite", avhenger veldig av hvem du snakker med. I en sak sprikte svarene fra "kunden har absolutt ingen rett til det h*n krever" til "kunden har rett på å få alt h*n krever".

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Når det gjelder lånegjenstand, har du krav på det om du blir avskåret fra å bruke tingen i mer enn en uke OG det ikke volder selger urimelige kostnader i forhold til din nytteverdi av å bruke tingen.

Selger kan i dette tilfellet hevde at kostnaden ved å åpne en helt ny salgspakke, som etterpå må selges med tap, er større enn den ulempe du får ved å være avskåret fra mikrobølgeovnen. Dette kan de gjøre ved at du fint kan bruke en vanlig komfyr/stekeovn til å gjøre nøyaktig det samme som mikrobølgeovnen. Den eneste ulempen i så måte er at det tar lengre tid.

Om de skulle mene at du har krav på lånegjenstand, vil de stort sett låne ut denne før det har gått en uke, ettersom reparasjon nesten aldri tar mindre tid. Men de kan også kreve at du kommer inn for å få lånegjenstand først 8. dag etter du leverte din ting.

Jeg ville nå si at ting taler mot elkjøp om de selger slik elektronikk, men ikke har lånegjenstander tilgjenngelig. Uansett - kunden har kjøpt en mikrobølgeovn for en årsak, og har tilsynelatende en mangel - således hvis en forutsetter at det er mangel også kontraktsbrudd. Jeg ser ikke helt hvorfor kunden skal avfinne seg med en stekeovn han kanskje har,som kanskje har egenskapen, som ikke nødvendigvis er like god, eller tjener formålet med å varme opp mat raskt (du sier selv at det tar lenger tid enn mikro) hvis selger ikke har ordnet seg med lånegjenstander.

Det er forsåvidt greit at kunden ikke kan forvente gull og grønne skoger, men jeg kan ikke minnes at selger sier kunden skal innfinne seg med noe annet han har, når varen han kjøpte for formål ikke fungerer og kunden ikke er å laste tilsynelatende.

Lenke til kommentar

Selger kan i dette tilfellet hevde at kostnaden ved å åpne en helt ny salgspakke, som etterpå må selges med tap, er større enn den ulempe du får ved å være avskåret fra mikrobølgeovnen.

Jeg ville nå si at ting taler mot elkjøp om de selger slik elektronikk, men ikke har lånegjenstander tilgjenngelig.

Det jeg burde tatt med, men som jeg glemte, var at selger må åpne ny salgspakke om alle aktuelle lånegjenstander allerede er utlevert. Da kan det hevdes at kostnaden er urimelig sett i forhold til den nytteverdi kunden har av den. Hva som er en urimelig kostnad, og hvor stor kundens nytteverdi er, er flytende begreper som man kan bruke mange timer på å diskutere.

Hvis selger ikke har, og aldri har hatt, aktuelle lånegjenstander tilgjengelig, kan selger normalt ikke gjemme seg bak dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm, har forsatt ikke hørt noe ifra elkjøp ang mikroovnen. Nå har den vært på verksted i snart 5uker. Og jeg sitter her uten mikro. Hvor lang tid har di egentlig på seg til å reparere produktet??

Synes seriøst de burde spyttet frem en ny til meg, dette er urimlig. Hadde mikroen i rundt 2mnd, så røyk den, Dette burde gått som fabrikkfeil. Men nei da, isteden blir den sendt inn, og reparert. Men jeg har enda ikke sett noe til den.

*Oppgitt*

Lenke til kommentar

Det hender at ting kan være på verksted i lang tid, men når det har tatt fem uker ville jeg sendt (eller aller helst levert) et skriftlig krav til butikken, om at de har én uke på seg til å gi deg mikrobølgeovnen ferdig reparert tilbake, eller en ny mikrobølgeovn (evt. heve kjøpet).

Samtidig, når en reparasjon har tatt så lang tid, så virker det merkelig at de ikke har hatt en lånegjenstand tilgjengelig. Har de ikke det, burde de hatt flere tilgjengelige, slik at du skulle ha fått dette når du ba om det. Dette vil også veie kraftig til din fordel.

Lenke til kommentar

Hmm, har forsatt ikke hørt noe ifra elkjøp ang mikroovnen. Nå har den vært på verksted i snart 5uker. Og jeg sitter her uten mikro. Hvor lang tid har di egentlig på seg til å reparere produktet??

Vilket merke er det snakk om? Jeg har jobbet med hvitevare salg i snart 4 år, dog ikke elkjøp. Er vel omtrent bare Bosch/Siemens og Whirlpool som har service rep på Micro i dag.

Endret av stc887
Lenke til kommentar

whirlpool er det snakk om her...

Har du sjekket med Elkjøp at de har levert den på lokalt service-verksted? Vet at Infocare/Whirlpool sender de i retur da dette skal tas på lokale hvitevare verksteder på lik linje med Vaske maskiner, kjøleskap o.l.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt turen til forhandleren spurt hvordan det lå ann. Og spurt hvem som reparerte det.

Er det et lokalt verksted ta opp telefonen og ring selv. Er det Infocare eller Whirlpool sentralt i Oslo ring og spør om de synest at X-antall uker er rimelig så pleier det å ordne seg.

Husk bare å ha en saklig og rolig tone. Hisser du deg opp å roper og skriker får du ingen hjelp eller kun minimalt.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...