Gå til innhold

mistet førerkort midlertidig, etter å være første mann til ei trafikkulykke.


Anbefalte innlegg

Meg og 2 kompiser var på vei for å treffe noen folk. Jeg kjørte den bakerste bilen med en passasjer. Han andre kjørte fremst alene. Vi kjører bortover og han i den fremsete bilen mister kontroll i forbindelse med en unnamanøver. Han får skrens på bilen og kjører i murveggen i åpningen på en tunnel. Bilen ble ganske skada, men føreren var uskadet. Jeg kjørte bak og så hele hendelsen. jeg stopper selvfølgelig for å se om det har gått bra med han, han var da fysisk uskadet, men litt sjokka. Mens vi hold på og sette opp varseltrekant kom det noen som hadde sett hendelsen fra en sidevei. De var helt hysteriske og gikk først bort å fortalte han som krasja hvor idiot han var, og så ringte ho til politiet og fortalte at vi kappkjørte (som vi ikke gjorde) og at jeg var en jævli idiot, og at de måtte bare komme å ta lappen fra oss begge. Og for å gjøre en lang histore kort så kommer politiet og tar mitt og hans førerkort og går i igjen, vi fikk ikke lov å forklare oss engang fordi vi var mistenkte. Og de hysteriske personene som hadde sett dette var vitner, som hadde sakt at vi kjørte alt for fort.

 

Jeg gikk og spurte hva som skjer nå, og da sa han at jeg måtte henvende meg på mandag.

 

Jeg føler meg så sykt uretferdig behandlet, jeg kjørte ikke fort nok til å miste lappen, og oppførte meg skikkelig ryddet og sikret krash stedet.

 

Det jeg lurer på da er om politiet har lov til å beslaglegge førerkortet på grunnlag av hva noen vitner mener (4 stk). Og hva burde jeg si og gjøre på mandag hos politiet, trenger noen tips for å få lappen tilbake igjen nå.

Det blir jo sikkert etterforsking på dette, har jeg da mulighet for å få lappen midlertidig tilbake under etterforskingen, altså de har jo ingen dom enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har utelatt/skjult noko er dette berre tull, politiet kan berre tvangsinndra førarkort ved særs alvorlege tilfeller, der du anses som ein øyeblikkeleg fare for trafikken om du får fortsette å køyre.

Tok dei det fysisk frå deg eller ga du det til dei når dei spurte?

Lenke til kommentar

Med mindre du har utelatt/skjult noko er dette berre tull, politiet kan berre tvangsinndra førarkort ved særs alvorlege tilfeller, der du anses som ein øyeblikkeleg fare for trafikken om du får fortsette å køyre.

 

Det du sier her stemmer ikke med Vegtrafikkloven § 33:

 

"§ 33. [...]

3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html for hele vegtrafikkloven.

 

Også Tapsforskriften kan være interessant for trådstarters problemstilling, se: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html .

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

"Med skjellig grunn" betyr her 51 % sannsynlig.

4 opprørte vitner kan ikkje ein gong seiast å telle 1% mot 'skjellig grunn'.

 

Å inndra førerkortet på stedet er eit preventativt tiltak, politiet har så vidt meg er bekjent ikkje rett til noko anna enn å skrive ut forenkla forelegg, alt anna er reservert alvorlege tilfeller.

 

Har TS derimot gitt det til dei kan dei vel tøye lovverket litt ved å velge å behalde det (?).

Lenke til kommentar

"Med skjellig grunn" betyr her 51 % sannsynlig.

4 opprørte vitner kan ikkje ein gong seiast å telle 1% mot 'skjellig grunn'.

 

Åh? Utrolig, og jeg som satt her og trodde det motsatte. Så fint du er her med din ekspertise. 

 

 

Å inndra førerkortet på stedet er eit preventativt tiltak, politiet har så vidt meg er bekjent ikkje rett til noko anna enn å skrive ut forenkla forelegg, alt anna er reservert alvorlege tilfeller.

 

Les loven først, ta foten ut av munnen, og uttal deg etterpå. Vegtrafikkloven § 33 (3) er aktuell hjemmel, den er sitert ovenfor. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvis det er så enkelt, kva hindrar meg i å ta med meg nokre kompisar ut og anmelde nokon bare på faen? Har meldt nokon til politiet før for å veive med ei rifle mot nokre ungdommar, resultat: politiet tok seg ein tur og gav personen ein advarsel.

 

TS var så vidt eg forstår førstemann til eit ulykkessted, ikkje involvert i sjølve ulykka, så eg ser ikkje korleis § 33 skal kunne gjelde her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er så enkelt, kva hindrar meg i å ta med meg nokre kompisar ut og anmelde nokon bare på faen? Har meldt nokon til politiet før for å veive med ei rifle mot nokre ungdommar, resultat: politiet tok seg ein tur og gav personen ein advarsel.

 

Hva hindrer deg? Ingenting. Hva er poenget ditt? At du bare skal ta med deg kompiser ut og ringe politiet for å anklage tilfeldige mennesker for råkjøring for å se om du kan få beslaglagt noen førerkort? Du innser hvor gressteit du høres ut nå, ikke sant?

 

TS var så vidt eg forstår førstemann til eit ulykkessted, ikkje involvert i sjølve ulykka, så eg ser ikkje korleis § 33 skal kunne gjelde her.

 

TS ble anklaget for kappkjøring/råkjøring, ikke for å være først på et ulykkessted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med What_no2000 og Krikkert sine innlegg.

 

TS: Møt opp på politistasjonen på mandag og forklar alt på en voksen og ordentlig måte. Dersom du da ikke får igjen førerkortet må du som sagt tidligere i tråden si at du ikke gir samtykke til at førerkort inndras.

 

Har du allerede gitt samtykke kan du trekke det tilbake, sørg for at du får skriftlig bekreftelse på dette. Politiet vil neppe opprette sak på dette og du får igjen kortet i løpet av tre uker.

Lenke til kommentar

Hva hindrer deg? Ingenting. Hva er poenget ditt? At du bare skal ta med deg kompiser ut og ringe politiet for å anklage tilfeldige mennesker for råkjøring for å se om du kan få beslaglagt noen førerkort? Du innser hvor gressteit du høres ut nå, ikke sant?

Poenget mitt er at det er noko som hindrar meg, stort sett det faktum at politiet brukar å inneha eit visst nivå fornuft. Eg må ærleg innrømme at eg er ovverraska over at det skal vere så lett, eksempelvis kan ikkje politiet straffe deg for å råkjøre med mindre dei har målt farta di eller overtredelsen var særedeles alvorleg og sjølv då er det vel ein del ringar dei må hoppe gjennom.

Og eg regnar med at du innser at det er ein del 'gressteite' folk der ute som ikkje har betre å gjere på enn å misfortå (muligens med vilje) situasjonar og anmelde folk for ting dei ikkje har gjort.

Lenke til kommentar

Det er regler for om man er skikket til å inneha sertfikat. TS er vel under etterforskning etter tips fra de som ringte politiet og sa ifra om råkjøringen.

 

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilke regler som gjelder, men så lenge politiet etterforsker saken, og har beslaglagt førerkortet, så høres det pussig ut at TS skulle få igjen førerkortet midlertidig sålenge saken er under etterforskning.

Lenke til kommentar

HValder du må jo forstå at når politiet kommer til et sted med en vraket bil og kompisen som kjørte bak. Så vil det være naturlig å tro på de fire vitnene som sier at de så TS og co kappkjøre.

 

Uansett så vil det trolig ikke bli noe sak for TS dersom han ikke samtykker til førerkortbeslag.

Lenke til kommentar

Lovverket er på plass, ingen tvil om det. Men jeg må dessverre gjenta meg selv fra en annen tråd, lovverket står ikke alltid for de mest rasjonelle løsninger. Kan ikke annet enn å forundre meg over at Politiet velger å stole på såpass opprørte vitner.

 

Henger meg på Michael Knight, det som har skjedd har skjedd. Møt opp på politistasjonen mandag morgen og forklar på en voksen måte hva som har skjedd, og hva som ikke har skjedd. Du velger selvsagt å ikke samtykke til førerkortbeslag.

Lenke til kommentar

Politiet vil nok ikke stole på forklaringen "de kappkjørte". De vil forsøke å finne ut hva som faktisk skjedde rent i praksis, dvs. hva disse vitnene faktisk så, ikke hva de tolket det de så ut fra. Desverre vil det nok ta tid, ettersom det har havnet i "under etterforsknings"-mølla.

 

De vil selvsagt i et avhør også forsøke å vri ut "sannheten", dvs. de vil gjøre alt de kan for å få "anmeldt part" til å direkte eller indirekte innrømme noe, selv om det ikke nødvendigvis er korrekt. Lønner seg å være VELDIG forsiktig når man forklarer seg for politiet i slike saker. Er veldig lett å si noe som blir tolket som en innrømmelse av noe som ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar

Vi kjører bortover og han i den fremsete bilen mister kontroll i forbindelse med en unnamanøver. Han får skrens på bilen og kjører i murveggen i åpningen på en tunnel. Bilen ble ganske skada, men føreren var uskadet.

Hvorfor måtte han foreta unnamanøver? Fordi han nettopp passerte bilen din som lå litt langt ut i veien?

 

Jeg var ikke der så kan umulig vite, men det du selv opplyser om vitnene, tyder på at du var indirekte innblandet spør du meg.. :ph34r:

 

Hvis ikke, hva slags interesse skulle tilfeldige vitner ha for å lyve om hendelsen??

Lenke til kommentar

Ser det er er flere som mener at dette kommer til å ta tid. Men jeg er ganske avhenig av lappen for å komme meg til jobb og slikt, bor et sted med dorlig bussforbindelse. Kan jeg få lappen ut midlertidig under etterforskingen?

Så lenge du ikke samtykker til beslag kan de vel maksimalt bruke 3 uker på å avgjøre saken.

Lenke til kommentar

Ser det er er flere som mener at dette kommer til å ta tid. Men jeg er ganske avhenig av lappen for å komme meg til jobb og slikt, bor et sted med dorlig bussforbindelse. Kan jeg få lappen ut midlertidig under etterforskingen?

Så lenge du ikke samtykker til beslag kan de vel maksimalt bruke 3 uker på å avgjøre saken.

 

men i de tre ukene kan jeg få lappen midlertidig ut da.. hva med å få mopedlappen under etterforskningen, mistet vel den også når de beslagla bil lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...