Frk.Lilla Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg vet ikke jeg altså men akkurat nå syns jeg hele kamera er bare dritt! Har tatt litt bilder bare for å sjekke hvordan det er nå og ned sliter med å fokusere, få klare bilder, den nekter å ta bilder. En annen ting som jeg mener ikke har vært tidligere, men kan jo være at jeg ikke har lagt merke til det før, er at når jeg ser inn i kamera, og bildet blir tatt, så "hopper" bildet i det lille sekundet rett etter at jeg har knipset..vanskelig å forklare. Men dette syns jeg hvertfall ikke var noe gøy kjøp Om det ikke sitter i meg hvertfall Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 feks. på sport: tar ikke klare bilder av ting i bevegelse. sliter med å finne fokus og tar laaaang tid før jeg kan ta bilde. Slik var det heller ikke før, tok jo bilder i fleng av guttungen som løp, skle ned sklien osv...null problem. Nå er alt bare rot. Klarer ikke å ta bilde av mobilen som ligger på bordet, ikke ett glass saft som står her. Fokusen blir bare uskarpt og nekter å knipse. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Husk at autofokus er avhengig av to ting: -Lys: uten nok lys går autofokus langsomt, eller ikke i det hele tatt -Kontrast: om fokuspunktene ikke "ser" noe kontrast, kan de heller ikke fokusere. Om autofokusen ikke er i stand til å fokusere, vil kameraet heller ikke ta noe bilde (dette kan overstyres, men er neppe standardinnstilling på D3000) Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Nå gikk jo artigheten tom for strøm her. Men hadde full belysning på her inne uten at det hjalp. Prøvde på auto også uten at det hjalp. Men det henger seg opp der inne når jeg først får tatt bilde. Akkurat som det tar bilde men så blir det ikke tatt på ordentlig før ett noen brøkdels sekunder om dere forstår.. Og det virker som om at er det bevegelse fra bildet blir "tatt" til det blir tatt i dette sekundet så flyter det som er i bevegelse utover. Jeg klarer jeg ikke å finne noe feil eller innstillinger som retter det opp heller. Og det er IKKE slik det var i starten. Da fikk jeg jo krystallklare bilder uansett nesten. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Har du slått på auto-iso som jeg foreslo? "full belysning på her inne" hjelper lite. Ingen hjem er lyse nok til at du klarer deg uten vesentlig øket iso innendørs med kitobjektivet. Da blir det lange lukkertider, som ser ut som "om at er det bevegelse fra bildet blir "tatt" til det blir tatt i dette sekundet så flyter det som er i bevegelse utover" og høres ut som "så blir det ikke tatt på ordentlig før ett noen brøkdels sekunder". Edit: Bruker du live view? Endret 10. juni 2010 av Anew Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Jupp har auto på..ingen forskjell. Men det er forskjell om jeg trykker av autofokus å vr! Da knippser den bilder hele tiden når jeg vil den skal, selv om de ikke blir knall bra. Live view er det ikke på d3000 Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jupp har auto på..ingen forskjell. Men det er forskjell om jeg trykker av autofokus å vr! Da knippser den bilder hele tiden når jeg vil den skal, selv om de ikke blir knall bra. Live view er det ikke på d3000 Ta objektivet av, sett det på igjen. Fullad batteriet. Lenke til kommentar
Frk.Lilla Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 har også prøvd å bytte objektiv Uten vidre hell. Står å lader nå da så får prøve mer i morgen Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Løsningen er nok to ting: opp med ISO for å få kortere lukkertid, fokuser på noe med nok kontrast som er godt nok belyst. Hva er typisk lukkertid på de bildene du tok i starten, der alt åpenbart gikk bra? Lenke til kommentar
vanqui Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Hei, Problemet er som nevnt mangel på lys inne som gjør at du får det som du merker som at den ikke tar bildet med engang. Det er fordi at kameraet automatisk justerer lukkertiden for å eksponere riktig. Når du knipser så tar den konstant bildet til du hører speilet lukker seg igjen, derfor får du ufokuserte bilder da det er vanskelig å holde kameraet dønn stille lenge nok. Det er derfor du tar skarpe bilder ute i god belysning, men sliter inne fordi det er mangel på lys, som man kan kompansere for med å skru opp ISO. Ellers kan du prøve å sprette opp blitsen som nødløsning. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jupp har auto på..ingen forskjell. Men det er forskjell om jeg trykker av autofokus å vr!Det kan godt være automatikken i D3000 velger lengre lukkertider når VR er på. Du kan jo prøve en modus som prioriterer lav lukkertid, for eksempel motivprogrammet for sport, og se om det blir bedre da. En annen ting er at du kan poste noen av dine eldre, vellykkede bilder sammen med noen nyere som du ikke er fornøyd med, så går det an å se på bildedataene om det er noen synlige endringer i innstillinger. Jeg synes det er rart hvis kameraet plutselig skal begynne å bruke mye lengre lukkertider hvis ikke du har endret på noen innstillinger. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Tar den bilde umiddelbart om du skrur av AF? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Tar den bilde umiddelbart om du skrur av AF? AF slått av på Nikon medfører at fokus-krav (om det er slått på) slås av for å kunne eksponere. Derfor det går raskt å ta bilder med AF=av. Høres ikke ut som det er noe feil på utstyr relatert eksponering; eventuelt heller problem med å få fokus; som kan være grunnet flere faktorer (ikke nødvendigvis noe som er defekt). Endret 11. juni 2010 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå