Gå til innhold

Nikon D3000, treg utløser?

Anbefalte innlegg

Er borte så håper jeg får litt hjelp raskt her da jeg tenkte å ta bilder. Men i løpet av turen min i dag så har noe skjedd. Uansett hvilken innstilling kamera står på så tar det ett lite sek. fra bildet blir tatt(lyd) til at det virkelig blir tatt. Så bildene ser jo helt rare ut, om det er bevegelser så henger de igjen på bildet... Har jeg ødelagt noe eller kommet borti noe? Håper på svar her :) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en innstilling for å redusere vibrasjoner fra speilet (rgner med at D3000 også har denne). Hvis denne er aktivert vil speilet først løftes, så en liten pause, så tas bildet og derpå går speilet tilbake i normalstilling. Dette vil gi den oppførselen du beskriver.

Lenke til kommentar

om det er bevegelser så henger de igjen på bildet...

Det høres ut som om du har for lang lukkertid. Dette skjer også i grønn auto? Med og uten blits? (kan jo være at blitsen står i slow sync?)

Om mulig, så last opp et bilde som vi kan se på. Mye lettere å skjønne hva som foregår da.

Lenke til kommentar

På begge bildene er lukkertiden svært lang pga. for lite tilgjengelig lys. Skulle du ha fått skarpe bilder ut av dette, så måtte du brukt blits eller ha jekket opp isoen (som på begge bildene er 100, altså laveste verdi).

I grønn auto skal blitsen på en D3000 sprette opp automatisk ved behov. I andre modi må du poppe den opp selv. Du burde også aktivere auto-ISO opp til 1600.

Lenke til kommentar

Ut fra bildeinformasjonen kan det se ut som om bildene har blitt tatt med relativt lang lukkertid (1/4 og 1/8 sekund). Har du mulighet til å sette kameraet støtt på et bord, og deretter ta bilde av et eller annet (som står stille)?

Ser også at ISO-verdien (sensitivitet) er satt til 100 på begge bildene. Har du forsøkt å endre denne til et høyere tall, og se om bildene blir bedre?

(Er klar over at denne burde endres automatisk i f.eks. 'grønn auto', men det kan vel være verdt et forsøk.)

(Der var man litt for treg, gitt. :wee: )

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

nå er alt greit virker det som, eneste som er gjort er å slette alle bildene, formatere minnekortet og stille inn alt som også ble gjort tidligere :) Satser på at det er i orden igjen :) Ble en smule nervøs her altså, helt hekta på kamera mitt jo ;)

Lenke til kommentar

Nå er det kun jeg som har brukt kamera, har hatt det i litt over en uke eller noe. Har aldri vært inne på lukkertid. Å det er heller ikke blitt stilt på noe fra da jeg tok bilder til at det ble sånn ;) Har tatt bilder av båter i fart og barn i lek og alt fungerte helt fint til at jeg kom hjem til foreldrene mine å begynte å knipse av mamma å sønnen, da ble det bare surr :p Men takk for tips og hjelp :)

Lenke til kommentar

merkelig :p stemmer hvertfall at det var overgang fra utebilder til innebilder ;) men samtidig så har den taklet det tidligere. sikkert bare jeg som ikke forstår bruken godt nok men stusser litt når det blir sånn ut av det blå å også på alle de forhåndsinnstilte programmene i tillegg til den auto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...