Amnio Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 O' store faqtråden så ikke ut til å kunne svare på dette, så er det noen som har et forslag til en liten linux distro, helst under 100MB nedlasting. Den skal inn på en eldre bærbar (pentiumbasert) og utover det er det ingen spesielle krav til hva den bør inneholde. Eneste er at den skal installeres på harddisken og ikke kjøres fra instalasjonscdn. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 NetBSD kan installeres på under 50 mb og krever veldig lite ram. Med 100 mb får du plass til man-sider og et og annet nyttig program i tillegg :-) NetBSD skal være relativt enkelt å få til å fungere på hva det måtte være av hardware. "Neat" og "pure" er adjektiver jeg har sett har blitt brukt om NetBSD. Kernelkompilering tok 5 timer på min 33 mhz 486 med 8 mb ram. Dog er NetBSD ganske 'hardcore'. Går du for dette bør du ha leselyst og motivasjon til å lære. Du bør da vurdere å melde deg på noen av NetBSD-epost-listene. Jeg tror vel egentlig ikke det finnes noen lettkjørte Linux-distroer som kan _fungere_ på 100 mb heller, og når du i tillegg har laptop, tror jeg NetBSD er din beste sjanse til å få ting i drift. Du kan finne ut litt mer på NetBSD-delen hos www.bsdforums.org. Iso-fila heter i386.iso og er på 122 mb. Du finner den her. Viser du litt interesse kan jeg gi deg litt mer hjelp med installering ol. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 NetBSD er ikke Linux, det er en fork av FreeBSD som er basert på UNIX. Men det er nok ganske likt, du veldig mye av det samme systemene. btw. Eg tror dei fleste BSD'ene kjører linux programmer. Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Om du skal ha en skikkelig desktop og alt, kan kanskje Bonzai Linux anbefales. Det er en slags mini-Woody (Debian 3.0). http://developer.berlios.de/projects/bonzai/ -- men serveren ser ut til å være nede nå. Dessverre er den på hele 180 MB, men da får du med KDE 3.1.2 og alt. Hvis det er en server du skal ha er det sikkert like greit å se på noe annet; Debian sin net-install CD er vel bare på 30 MB eller så. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Takker for forslagene. Var vel litt uklar i innlegget mitt, det jeg mente var at instalasjonsfilene som jeg måtte laste ned ikke måtte være altfor store. Installasjonen kan derimot være like stor som f. eks. windows sin! :o Debian Debian er en smule uaktuelt da det tar meg ca 24timer å laste ned. Og det er bare for en av cdene. Om du skal ha en skikkelig desktop og alt, kan kanskje Bonzai Linux anbefales. Det er en slags mini-Woody (Debian 3.0). Skal se litt på det hvis serveren ser sitt snitt til å komme opp igjen. 180MB går forsovet greit det også. Med isdn-power tar det bare 7 timer. Og siden jeg har 5 timer gratis per dag, så tar det to dager, noe som er akseptabelt. Takker for tipset. I mellomtida tester jeg hvordan BSB funker på det gamle 'skramlet'. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 O' store faqtråden så ikke ut til å kunne svare på dette, så er det noen som har et forslag til en liten linux distro, helst under 100MB nedlasting. Den skal inn på en eldre bærbar (pentiumbasert) og utover det er det ingen spesielle krav til hva den bør inneholde. Eneste er at den skal installeres på harddisken og ikke kjøres fra instalasjonscdn. Vil helt KLART anbefale LFS. For å gjøre distroen så liten som mulig, se http://www.linuxfromscratch.org/faq/#really-small. Kompileringen av LFS tar forøvrig en del plass, så det ville jo være nødvendig å gjøre dette på en annen maskin, for så å overføre den til maskinen det er snakk om... Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Jeg legger til et par flere distroer i FAQ-tråden da. Lenke til kommentar
tox2ik Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 ZipSlack ZipSlack is a special edition of Slackware Linux that can be installed onto any FAT (or FAT32) filesystem with about 100 MB of free space. It uses the UMSDOS filesystem and contains most of the programs you will need. This means that you do not need to repartition your hard disk if you already have DOS or Windows installed. ZipSlack installs into a directory on your DOS filesystem. It can also be installed to and booted from a Zip disk. This distribution is ideal for people who don't have a lot of hard disk space, do not have a fast Internet connection to download the entire distribution, or who want a Linux distribution they can carry around on a Zip disk. Slackware® is a registered trademark of Slackware Linux, Inc. http://www.slackware.org/zipslack/ jeg skal teste den på min 800-mb laptop Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Har en gammel IBM laptop med stor nok disk, men desverre med kun 32 mb RAM, men "hele" 160 Mhz. Bruker den ikke så mye, men hadde vært morro med Linux på den. Er Bonzai ok med OpenOffice og andre desktop apps? Prøvde RedHat 8 på den en gang... vel... La meg si det sånn at den paget MYE i gnome. Er Gnome tyngre enn KDE? Lenke til kommentar
Klette Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Ja, Gnome er tyngre enn KDE VIl anbefale en av boxene ( fluxbox , blackbox etc ) på såpass low-end systemer Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 DamnSmallLinux: www.damnsmalllinux.org på ca 50 mb. har fluxbox og greier. har den på pendriven min. Morphix: www.morphix.org har div varianter som bottes fersk fra cd'en, men kan også dumpes på hd. har dog høyre bloatfaktor enn damnsmall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå