kesse Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Ok, har et dilemma her. Jeg har ikke karakterer til å komme inn på sivøkmasteren på BI, men jeg kommer inn Ås. Grunnen til at jeg vurderer BI er fordi BI har et bedre rykte, samt at jeg bor 5min unna skolen. Grunnen til at jeg vurderer Ås er fordi der kan jeg ta Sivøk. Men til Ås må jeg regne å bruke ca 1t og 15 min hver vei! Så da er spørsmålet, hvor mye teller det å få tittelen "siviløkonom" kontra å ta en master i feks "international management" eller "political economy" som de tilbyr på BI ? Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Du burde vurdere om fagene på de alternative masterne på BI er relevant for de jobbene du ønsker, og om det er det en arbeidsgiver vil ha, kontra en siv.øk-master. Jeg tror nok at siviløkonom teller litt mer fordi at alle arbeidsgiverne vet hva de får når de ansetter en siviløkonom, og føler seg kanskje mer safe. På en annen side må du vurdere hvilken master du tror du kommer til å få best karakterer. Noen selskaper ser nesten kun på karakterer, og driter nesten i hvordan master du har innenfor økonomi. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Husk at du fint kan bli sivøk på BI, selv om du ikke går sivøk-studiet. Men det forutsetter at du har karakterer til å komme inn på masteren selvsagt. Alle blå-fagene på BI kan søke sivøk-master. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Husk at du fint kan bli sivøk på BI, selv om du ikke går sivøk-studiet. Men det forutsetter at du har karakterer til å komme inn på masteren selvsagt. Alle blå-fagene på BI kan søke sivøk-master. Slik jeg forstår trådstarter har han allerede en bachelorgrad fra BI. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Det stemmer. Jeg er ferdig med min bachelorgrad fra BI, har 3,3 i snitt ca så kommer ikke inn på Sivøk på BI. Men på UMB i fjor var snittet 3.2 så tror jeg har mulighet for å komme inn der. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Mulig å ta et år ekstra på BI og forbedre snittet? Lenke til kommentar
kesse Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Har vurdert tanken. Men vet ikke om det er "verdt" å bruke ett helt år på å forbedre karakterer. Da har jeg 3 år igjen til jeg er ferdig evt.. Er det kun siv.øk mastere som gjelder for arbeidsgivere? I såfall må jeg nok bare belage meg på å pendle et par år eller ta opp fag. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Drit i å bruke ett helt år på å ta opp fag, når du har muligheten til å gå rett på master. Det ser ikke bra ut på cv-en. Nei, jeg sier ikke at det er bare siv.øk som gjelder for arbeidsgivere, men det er ikke alle masterne på BI som er like attraktive. Det er vel ingen hemmelighet at mastere som f.eks finans og mrr er mer ettertraktet enn f.eks politisk økonomi eller organisasjonspykologi. Hvis jeg var deg ville jeg enten ha tatt mastern på UMB, eller ha funnet en jobb og forbedret fag på BI ved siden av jobben. Husk at jobben burde være noe innenfor økonomi. Dette er ingen fasit, men bare det jeg ville ha gjort. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Tror jeg tar Ås eller utlandet Takk for svar ! Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Tips: ta utlandet! Karakteren er ikke så aller verst og bare 0,2 unna BI sitt krav. Utenlandsmaster ser veldig bra ut på CV-en, men husk at da kan ikke være sikret siv.øk.-tittel. Ville tatt kontakt med siviløkonomene og spurt dem. Jeg vet at han som er studentveileder der er utrooolig hjelpsom og sykt kjapp til å svare på mailer(har vært i kontakt med han for et par mnd siden). Han kan gi en vurdering av noen skoler, komme med tips o.l. Ellers er jeg ikke heeeelt enig med valget ditt. Jeg skiftet selv fnettopp fra øk.ad. til int.mrf. Erfaringene mine tilsier at de som ansetter ikke ser såå mye på hvilken master du har, men at du har master. Dog, hvis det er spesielt økonomi du vil jobbe med og derfor at siv.øk.-studiet er veldig relevant, så har du valgt rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå