Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak med fast service avtale, noen spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har opprettet et enkeltpersonsforetak der jeg tilbyr diverse web tjenester.

Innen 3 måneder vil jeg overstige 50,000 som betyr at jeg blir momspliktig.

Er det sånn at jeg da fakturerer de første 3 månedene uten moms og etter det legger til moms på alle fakturaene jeg sender ut eller betaler min kunde moms hos meg fra dag 1?

 

Jeg har forøvrig også hørt at jeg kan handle IT varer momsfritt og alikevel sitte på samme forbrukerrettigheter som en privat person siden jeg og enkeltpersonsforetak er ett?

 

Takk for alle fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har opprettet et enkeltpersonsforetak der jeg tilbyr diverse web tjenester.

Innen 3 måneder vil jeg overstige 50,000 som betyr at jeg blir momspliktig.

Er det sånn at jeg da fakturerer de første 3 månedene uten moms og etter det legger til moms på alle fakturaene jeg sender ut eller betaler min kunde moms hos meg fra dag 1?

Du skal legge på moms fra og med den fakturaen som gjør at du bikker over 50.000, slik jeg har forstått det.

 

Jeg har forøvrig også hørt at jeg kan handle IT varer momsfritt og alikevel sitte på samme forbrukerrettigheter som en privat person siden jeg og enkeltpersonsforetak er ett?

 

Nja, hvor lovlig det er vet jeg ikke, men den du handler med kan jo ikke vite at du har et enkeltmannsforetak hvor du utgiftsfører varene du har kjøpt, med mindre du har oppgitt organisasjonsnummeret eller firmanavnet (om du har registrert et) ditt til vedkommende forhandler. Sånn sett har ikke selgeren noen grunn til å tro at du ikke handler som privatperson, eller grunn til å nekte deg rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Endel nettbutikker spør jo helt konkret om du er privatkunde eller bedriftskunde når du registrerer deg som ny kunde; om det på noen måte er straffbart å gi seg ut for å være privatkunde når varene er til bruk i et enkeltpersonsforetak er jo et interessant spørsmål..

Lenke til kommentar

Takk for nyttig tilbakemelding.

Det har forøvrig kommet frem et annet sentralt spørsmål.

Er jeg pliktig til å ha flere kunder på foretaket og hvor lang tid har jeg på meg for å skaffe flere kunder? Dersom jeg bare har en kunde vil jo staten se på det som en ansettelse kontra et eget foretak? Noen som har oversikt over reglene rundt det emnet?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Dersom jeg bare har en kunde vil jo staten se på det som en ansettelse kontra et eget foretak?

 

Ikke nødvendigvis. Andre moment som spiller inn i så måte er om du bruker egne verktøy/driftsmidler, at du driver virksomheten for egen regning og risiko, osv.

Les mer om dette i Lignings-ABC punkt 3.2 "Avgrensning mot arbeidsinntekt utenfor virksomhet" og punkt 3.2.11 spesielt om konsulentvirksomhet -sistnevnte viser bare til en rekke høyesterettsdommer, som jeg ikke helt vet hvor man finner, uten å måtte betale for tilgang til Lovdata..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...