Gå til innhold

fat 32 vs ntfs

Anbefalte innlegg

Heisann jeg har akkuratt faatt hjelp med pc en min. Det viste seg at harddisken var odelagt saa jeg maatte kjope ny. Han som installerte hd'en lagde den fat32. Saa her er mitt sporsmaal. Er ntfs filsystemet noe bedre og raskere? Og hvis det stemmer. Jeg vet jeg kan endre paa det inni "disk management" men vil det bety at jeg vil miste alle mine programmer pa pc'en og maatte installere allt paa nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oversikt over FAT32 og NTFS:

http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;q100108

Så vidt jeg vet mister man alt man har på harddisken hvis man bytter filsystem. Mener jeg leste ett eller annet sted at man kan unngå å miste alt, men husker ikke hvordan eller hvor jeg leste det :-?

edit: den som leter finner:

http://www.microsoft.com/windows2000/techi...cc_fil_mrua.asp

OBS, så nå at dette er for win2000 Server versjonen. Let videre på microsoft.com sida eller bruk google så finner du nok det du leter etter :)

Lenke til kommentar

Hei,

du kan skrive "å" i stedet for "aa"

Du mister nok filene dine hvis du gjør om til ntfs igjenn, men fordelen er at hvis du må restarte maskine ved hjelp av reset knappen så vil du slippe at dette chdisk progget starter og det er vel litt kjappere å. Anbefaler at du bruker partition magick.

mvh knutern_

Lenke til kommentar
"Preferably, when using drives or partitions of over 200 MB the FAT file system should not be used. This is because as the size of the volume increases, performance with FAT will quickly decrease."

Tatt ifra den ene linken som ble lagt ut her mine partitioner er paa mye mer en 200 mb. Men det er fat32 jeg har. Er det samma prinsipp eller gjeldre ikke det for fat32? Hadde vaert takknemlig om noen kunne gi meg ett raad om jeg burde bytte eller bare la det vaere.

p.s hvis det har noe aa si saa jobber jeg med relativt store filer og programmer..

Lenke til kommentar

Det er en ulempe med å konvertere en FAT32 partisjon til NTFS ved hjelp av Windows og det er er at clustersizen blir litt ufordelaktig liten.

Det er mye diskusjon rundt ideel størrelse, men det virker som om 4 kilobyte er det beste. Når du konverterer vil denne bli satt til 512 byte. Dette kan omgåes om du bruker noen avanserte parametre i PartitionMagic. Jeg har aldri gjort dette selv, men gjengir ting som har vært diskutert i forumet mange ganger.. Den som leter finner.

Det vil likevel være ett godt alternativ å konvertere da diskytelsen er litt bedre under NTFS og ikke minst fragmenteres en NTFS partisjon litt mindre enn en FAT32 partisjon. Dessuten sparer det deg masse arbeid, da det er ett herk å drive å installere alt om igjen.

Siden du jobber med store filer, vil nok en konvertering der du ender opp med en relativt stor clustersize (32 kbyte) gi deg bedre ytelse...

Noen tanker om dette/kommentarer?

Lenke til kommentar

Største problemet jeg har merket med NTFS er at det ikke er kompatibelt med win98 maskiner.. f.eks kompiser som kjører win98 og skal låne disken min for å kopierere spill osv og da ikke får frem harddisken pga den er NTFS.

Det hadde vært interessangt å sett nøyaktige tall på faktisk tilgjengelig hd-størrelse og ytelse med Fat32 / ntfs på en 120gb disk.

Lenke til kommentar

Dersom du har lite på partisjonen er det beste å formatere den på ny som NTFS, dvs dersom du har mulighet til å flytte/slette det du har allerede. Bruker du PM, bør du hvertfall lage rescue disk.. PM lager heller ikke "ordentlige" NTFS partisjoner, men NTFS kompatible partisjoner slik jeg har forstått det, derfor får mange problemer når de bruker PM + (MS)NTFS til f.eks resizing etc. Du får heller ikke innstalert Windows på PM NTFS partisjoner, dvs ikke siste jeg prøvd, PM6+w2k.

Utover det har vel MS i nyere tid sagt at FAT32 partisjoner opptil 32GB er trygt, det går an å lage mye større FAT32 partisjoner, men ikke med winxp diskmanagement(funka greit i w2k, NT4 hadde ikke FAT32 støtte). Og helt ærlig, dersom MS sier noe er ustabilt bør vi heller høre på dem, når vi vet hva kriteriene i fortiden var for stabile OS :)

Lenke til kommentar
Største problemet jeg har merket med NTFS er at det ikke er kompatibelt med win98 maskiner.. f.eks kompiser som kjører win98 og skal låne disken min for å kopierere spill osv og da ikke får frem harddisken pga den er NTFS.

Det hadde vært interessangt å sett nøyaktige tall på faktisk tilgjengelig hd-størrelse og ytelse med Fat32 / ntfs på en 120gb disk.

Å legge inn lese støtte for NTFS i win98 er ikke vanskelig:

http://www.sysinternals.com/win9x/98utilities.shtml

her ligger det inne en NTFS driver..

Men det er viktig å merke seg at å skrive til NTFS gjennom denne type drivere ikke er å anbefale. MS deler garantert ikke "oppskriften" til nyeste NTFS versjoner med seg, så vær forsiktig. Ettersom IBM og MS lagte NTFS sammen, så har ikke MS enerett på NTFS, men de har utviklet NTFS videre siden de første NT/OS2 OSene kom...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...