Gå til innhold

Noen tanker angående kjøp av dell XPS 8100"til foto/video"

Anbefalte innlegg

Hei

På tide å bytte pc og foreløpig har jeg sett meg ut XPS 8100 som en grei erstatning for min gamle dimension 4600.

Primært så blir den brukt til redigering av bilder og på sikt HD-videoer,da mitt nye dslr kamera ta bilder på 18 Mp og dimension'en min bruker relativt lang tid på redigeringen pluss at harddisken begynner og bli rimelig full,har også en ekstern harddisk til backup.

Dell's anbefalt innmat er:

Intel Core i7-prosessor 860 (2,80 GHz, 8 MB)

1 GB Nvidia GeForce GTS 240

6144 MB (2 x 2 GB) (2 x 1 GB) 1333 MHz tokanals DDR3-minne

2 TB dobbel harddisk, RAID 0 (striping) (2 x 1 TB - 7200 rpm).

Windows® 7 Home Premium, 64bit, Norwegian

Først så lurer jeg på om jeg burde bytte ut grafikkkortet med Radeon HD 5770,Se at flere foretrekker det.Jeg skal bruke to skjermer er det noen problemer med disse grafikkkortene på dette?

Minne på 6gb burde holde.

Jeg har veldig lyst på å sette inn en SSD disk,men Dell er ikke spesielt billig på disse,hvis jeg har to harddisker på 1TB i raid1 er det mulig og samtidlig bruke en SSD til programmer,må denne i så tilfelle brukes eksternt.Alternativet er og bruke en harddisk og i etterkant montere inn en SSD og eventuelt få til en automatisk ekstern sikkerhetskopiering.

Når det gjelder dvd-skriver vet jeg ikke hvilken type Dell bruker nå for tiden,Nec som de har brukt varer ikke så lenge,så er det noen gode anbefalinger der så er jeg takknemlig,Behøver ikke og være blueray.

Grunnen for at jeg vil ha Dell er at jeg er meget fornøyd med den jeg har "fungert smertefritt i 7år"og andre bekjente på samme kunnskapsnivå som jeg er også relativt fornøyd med Dell sine produkter.

Har også vurdert hjemmebygging men er ganske blank på hva jeg trenger av deler og de tidligere hjemmebygde jeg har hatt kræsjet hele tiden,så foreløpig har jeg ikke noen tanker om dette temaet.

Jeg vil ha en pc som ikke trenger oppgradering med de første årene.

Der får være overbærende med meg da jeg er ganske novise på dette området :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leiter rundt på Hjelp til Kjøp og Salg så kan du finne mange gode oppsett som du kan kopiere for å bygge deg en god maskin selv.

Bygging av pc er ikke rakettforskning og det er den senere tiden lagd flere hjelpevideoer som er ment å assistere under bygging av ny maskin.

Lenke til kommentar

Jeg har lett litt rundt om kring,fant en som faktisk var tilnærmelsesvis med samme ytelser,prisen på det oppsettet var faktisk litt dyrere en Dell sin XPS 8100.Mulig noen komponenter er dyrere,men der kommen min kompetanse til kort.

Det og se på gaming oppsett sier meg ikke mye og har ikke funnet noen poster som omhandler mitt bruksområde direkte.

Lenke til kommentar

Det kan fort bli litt dyrere og bygge selv. Men man får en maskin man faktisk kan oppgradere og modifisere i ettertid, det er som regel ikke tilfelle på ferdige modeller fra f.eks Dell, Packard Bell, Acer etc. Og det er det absolutt verdt. Min maskin ble kjøpt i 2001 og den er oppgradert 3 ganger siden den gangen og det er fremdeles deler i den som er fra orginalmaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...