Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp, har jeg fått tinitus?

Gjest VeldigRedd

Anbefalte innlegg

Gjest VeldigRedd

hei! :)

jeg har aldri vært på en konsert før, og først i går dro jeg på green day konserten på ullevaal stadium i Oslo. dum som jeg var brukte jeg ikke ørepropper eller noen form for filter i ørene. jeg trodde ikke dette var så alvorlig. det er nå dagen etter, og jeg sitter her med øresus for det meste i det venstre øret.

nå vil jeg også legge til at pipinga har blitt litt minsket siden jeg kom ut av konserten. når jeg kom ut hadde jeg veldig svekket hørsel i begge ørene, og jeg tror jeg hadde piping i det høyre også. men det er fortsatt en god del piping igjen i det venstre øret, og det er litt vanskeligere å høre på det. det andre øret virker helt friskt.

dermed lurer jeg på. kommer dette til å være noe som kan bli permanent, og aldri gå vekk? eller er dette noe som rett og slett går over? foreldrene mine sier at dette mest sannsynlig går over, men jeg sporer fremdeles litt usikkerhet i svarene deres. jeg får følelsen av at de sier det for ikke å skremme meg.

setter pris på om dere kunne kommet med ærlige svar i og med at jeg er veldig redd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest VeldigRedd

okay. :) for man vet jo aldri 100%, og plutselig kan det jo slå til? det er ganske sterk på det venstre øret enda, men dette er jo bare dagen etterpå da :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg har opplevd det samme flere ganger etter konsert, senest etter AC/DC på valle hovin for ei uke siden. Det går nok over etter 1-2 dager som nevnt.

Men! Jeg anbefaler likevel ørepropper heretter, kjente at under siste konsert så var det enkelte toner som slettes ikke var bra for de stakkars ørene mine. Og man har da blitt litt mer tunghørt over åra, takket være mye høy musikk og lite vett!

Lenke til kommentar
Gjest VeldigRedd

okay.. ja håper du har rett i det! skal aldri gå på en konsert uten ørepropper lenger ass :p har hørt at det er visse ørepropper som ikke tar vekk lydbildet, men som bare "senker volumet".. lurer på å prøve et par av de neste gang =D

men jeg har fortsatt øresus ass :ermm: for se om det går over til i morra...

Lenke til kommentar
Gjest VeldigRedd

i dag gråt jeg. :(

pipestyrken er omtrent den samme som i går. jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å takle det hvis den fortsetter hele livet mitt. i følge det dere sier så er det 1-2 dager den skal slutte, og i dag er det den andre dagen. jeg klarer heller ikke å leve i en sånn jævla usikkerhet.

hvis det må til stapper jeg faen meg ørene fulle av bomull andre ganger det er mye støy. JEG VIL IKKE LEVE I ET PIPEHELVETE!!!

Lenke til kommentar
Gjest VeldigRedd

jeg tror at pipelyden er lavere enn det den var når jeg først kom ut av konserten, og nå må jeg stoppe opp og høre etter for å merke den. det må også være helt stille i rommet jeg er i. jeg snakket med legevakta, og de sa at hvis pipelyden er nedadgående går det nok over av seg selv. jeg håper det er nedadgående. og jeg er ganske sikker på at den er lavere enn i forrigårs.

Lenke til kommentar
Gjest Mr.Ey

Du trenger ikke å bekymre deg. Dette går over om noen dager. Jeg har vært på tonnevis av høylydte konserter, og får alltid piping i ørene dagene etter. Livsvarig tinitus får man ikke av en enkelt-konsert, men av at ørene utsettes for høy lyd jevnlig over flere måneder eller år.

Men er det ikke borte om ei uke, så ville jeg tatt en tur til legen.

Lenke til kommentar

pipestyrken er omtrent den samme som i går. jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å takle det hvis den fortsetter hele livet mitt. i følge det dere sier så er det 1-2 dager den skal slutte, og i dag er det den andre dagen. jeg klarer heller ikke å leve i en sånn jævla usikkerhet.

hvis det må til stapper jeg faen meg ørene fulle av bomull andre ganger det er mye støy. JEG VIL IKKE LEVE I ET PIPEHELVETE!!!

Velkommen til mitt liv, jeg har mange års erfaring med pipingen. Ta deg sammen, mann.

Lenke til kommentar
Gjest VedlgiRedd

tusen takk for ganske mange koselige svar :D

og som dere sikkert lurer på nå, så har den ikke forsvunnet. men den varierer litt i styrke tror jeg. noen ganger kan den høres ut som en ødelagt TV i samme rommet som jeg er i, andre ganger kanskje bare en litt fjern piping eller susing lengre unna meg.

jeg har aldri utsatt meg selv for så mye støy. jeg kjenner det som regel hvis jeg har ipoden på for høyt, og skrur ned. enkelte ganger har jeg kanskje hatt det litt høyt når bussen har vært bråkete o.l. men dette er ikke nok til å få livsvarig tinitus mener jeg. jeg har lest litt om det, og jeg tror kanskje jeg har midlertidig tinitus. det kan jo vare ganske lenge, men ikke permanent :p

Lenke til kommentar
Gjest VedlgiRedd

Jeg håper det gått bedre, men slapp av, bekymringer kommer og går. Pipelyden blir nok borte, tar litt tid. Du stresser for mye. Og jo mer du tenker p det, hører du pipelyden høyere og mer tydelig. Men ikke noe å være redd for, det kommer til å gå bra§!

det handler nok veldig mye om psyken, ja! jeg hører hele tiden etter om det piper, og da kommer det til slutt en pipelyd :( jeg må prøve å bare stenge hele den onde sirkelen ute.

Lenke til kommentar

Pipelyden vil fortsatt være der selvom du stapper dem fulle av bomull.

Ta en tur til legen eller noe?

Lenke til kommentar

Man kan få permanente hørselsskader selv etter kort tid, men med det tillatte volumet på konserter i Norge bør det ikke være noe problem, jeg tror ikke trådstarter skal bekymre seg. Å investere i et par ordentlige ørepropper er uansett lurt; disse billige som ikke er i nærheten av å dempe lineært ødelegger konsertopplevelsen.

Lenke til kommentar
Gjest VeldigRedd

vel.. dette er 4 morgenen jeg våkner opp med øresus. jeg vurderer nå å få skjekket det hos en ørenesehals lege o0 jeg begynner å tro at det aldri kommer til å gå vekk, men prøver så godt jeg kan å forsone meg med tanken. jeg kjenner noen som har hatt det i årevis og som ikke bryr seg noe om det.. og det er en betryggende tanke :)

Lenke til kommentar

Spørs helt hvor du sto, akustikken i lokalet osv.

Det verste jeg har opplevd var Metallica i Spektrum i '03, da pep det i 2-3 dager etterpå. Har forsåvidt ikke brukt propper ved senere anledninger (unntatt i Telenor Arena i sommer, da det var innendørs konsert).

Man kommer seg stort sett unna uten "varige men" på utendørskonserter med mindre man står veldig nært høytalerne...

Lenke til kommentar

Det er vel varierende hvor lenge øresus kan vare...

Jeg hadde engang øresus/betraktelig nedsatt hørsel på det ene øret i 2 år! etter at øreproppen datt ut akkurat i det jeg avfyrte ett skudd med rifle.

Jeg ble ganske vant til det etter hvert. Kunne kun snakke i telefonen med det "gode" øret osv. Hvis jeg skulle sove å det var mye bråk la jeg bare det gode øret ned i puten å det andre opp, så hørte jeg ingenting :p

Også... plutselig en dag var det borte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...