Gå til innhold

Polsk jente til Norge

Anbefalte innlegg

Hei!

Blitt kjent med en polsk jene som har studert ett semester i Norge som utveklsingsstudent. Hun har nå en bachelorgrad i Norge i Engelsk og ønsker å flytte til Norge for å ta mastergrad. Hun har allered mottatt stipend slik at dette er noe hun ikke får. Hun er da veldig skeptisk til å komme til Norge fordi for å få oppholdstillatelse må hun ha fast, dokumentert sted å bo og dokumentert inntekt slik at hun viser hun kan betale for seg.

Hva vil dere ansè som mulighetene for dun her?

Au pair til hun lærer seg norsk, så arbeid i Norge?

Tror dere det er vanskelig for hun å få jobb i Norge når hun har toppkarakterer fra beste Universitetet i Warszawa i Engelsk og kan språket vårt?

Noen med praktiske erfaringer med lignende situasjoner?

Med vennlig hilsen

Jonhei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er jo det med økonomien. Hun må lære seg norsk, og få arbeid i Norge. Lånekassen får hun ikke støtte fra, og Erasmus er også ikke aktuelt da hun har skevet en kontrakt i Polen siden hun var her ett semester at hun ikke kan dra på det innen de nete fem årene.

Lurer på om hun først må ta tak i språket, så komme hit og skaffe seg arbeid før hun starte å søke skole (?).

Jonhei

Lenke til kommentar

Mastergrad i engelsk. Hva slags jobb skal du få ut fra dette? Alle kan jo engelsk uansett så det er vel ingen som trenger tolk fra polsk til engelsk eller norsk til engelsk.

Jeg skjønner meg ikke på folk som tar slike utdanninger, og jeg skjønner heller ikke hvorfor universiteter og høyskoler setter opp slike linjer, men dem om det. Jeg skal ikke hindre folk i å ta slike valg hvis de vil.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mastergrad i engelsk. Hva slags jobb skal du få ut fra dette? Alle kan jo engelsk uansett så det er vel ingen som trenger tolk fra polsk til engelsk eller norsk til engelsk.

Jeg skjønner meg ikke på folk som tar slike utdanninger, og jeg skjønner heller ikke hvorfor universiteter og høyskoler setter opp slike linjer, men dem om det. Jeg skal ikke hindre folk i å ta slike valg hvis de vil.

Språkforsker! :!:

Lenke til kommentar

Mastergrad i engelsk. Hva slags jobb skal du få ut fra dette?[...]

Jeg skjønner meg ikke på folk som tar slike utdanninger,[...]

Hun kan jo bli lærer (lektor) med bare en liten klatt pedagogikk (PPU) på toppen. Det er "alltid" behov for lærere, og med stadig flere polakker i landet er det nok heller ingen ulempe å ha en engelsklærer med polsk bakgrunn i stallen.

Lenke til kommentar

Folk som studerer engelsk eller andre språk blir som regel lærere, hun må også ta ett år med PPU før hun kan kalle seg lektor. Dvs at hun må ta master + ppu (3år) før hun kan bli kvalifisert for en jobb som hun har sjanse på. Ellers har man vaske/byggejobber.

Lenke til kommentar

[...]Dvs at hun må ta master + ppu (3år) [...]

Tar du piller for å få til så dårlig skriftlig formuleringsevne? :p

En master tar (på normert tid) 5 år. PPU tar 1 år, hvor du jobber ved siden av (80-100%). Dvs. som nyutdannet "master i engelsk" kan du ta jobb som lærer med en gang og ta PPU "etterhvert" (enten ved at du er midlertidig ansatt intill du tar PPU eller at du er "fast" ansatt med klausul om at du må fullføre PPU innen Xår (typisk 3år))

Edit: Men nå er vi på god vei inn i OT-land. Send PM om du vil jeg skal starte en relevant tråd (på egnet underforum) om temaet bakveien til lektoryrket.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...