Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snart Eu Kontroll på bilen, hva må man være "ops" på?


Anbefalte innlegg

Låner denne tråden litt.

 

Jeg låner bilen til en kompis Skoda octavia 2000 modell.

Han er på ferie og er tilbake i august. Og bilen må på eu-godkjenning innen juni.(Skal ringe og bestille idag/imorgen)

 

Men uansett det jeg lurer på.

Kan jeg ta bilen med til NAF selvom jeg ikke er eier av bilen?

Bilen har heller ikke det trekant skilet som skal ligge i bagasjerommet?

Motorlampen lyser når bilen starter, har gjort dette over et år nå Er dette krise? Ellers er bilen i fin stand. Hvor mye koster det ca?

Hvor lang tid tar det å få den godkjent?Dager?Timer?

 

Tusen takk for svar :)

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Låner denne tråden litt.

 

Jeg låner bilen til en kompis Skoda octavia 2000 modell.

Han er på ferie og er tilbake i august. Og bilen må på eu-godkjenning innen juni.(Skal ringe og bestille idag/imorgen)

 

Men uansett det jeg lurer på.

Kan jeg ta bilen med til NAF selvom jeg ikke er eier av bilen?

Bilen har heller ikke det trekant skilet som skal ligge i bagasjerommet?

Motorlampen lyser når bilen starter, har gjort dette over et år nå Er dette krise? Ellers er bilen i fin stand. Hvor mye koster det ca?

Hvor lang tid tar det å få den godkjent?Dager?Timer?

 

Tusen takk for svar :)

NAF ga mamma 2'er feil pga motorvarsel som lyste på en Audi A6. Møller gjorde som en gjennomsnittlig IT-ingeniør ville gjort, resatte elektronikken. Da slokket lyset akkurat lenge nok til at mamma kom halveis til etterkontroll hos NAF før det lyste igjen. Etter flere uker med styr og resetting av elektronikk var det noen her som tipset om lambda sonden. Møller mente "nei... den er det nok ikke", men byttet like vel, og problemet var løst.

 

Uansett NAF ga her feil pga motorvarsel-lys, og ikke pga avgass...

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt.

 

Jeg låner bilen til en kompis Skoda octavia 2000 modell.

Han er på ferie og er tilbake i august. Og bilen må på eu-godkjenning innen juni.(Skal ringe og bestille idag/imorgen)

 

Men uansett det jeg lurer på.

Kan jeg ta bilen med til NAF selvom jeg ikke er eier av bilen?

Bilen har heller ikke det trekant skilet som skal ligge i bagasjerommet?

Motorlampen lyser når bilen starter, har gjort dette over et år nå Er dette krise? Ellers er bilen i fin stand. Hvor mye koster det ca?

Hvor lang tid tar det å få den godkjent?Dager?Timer?

 

Tusen takk for svar :)

NAF ga mamma 2'er feil pga motorvarsel som lyste på en Audi A6.  Møller gjorde som en gjennomsnittlig IT-ingeniør ville gjort, resatte elektronikken.  Da slokket lyset akkurat lenge nok til at mamma kom halveis til etterkontroll hos NAF før det lyste igjen.  Etter flere uker med styr og resetting av elektronikk var det noen her som tipset om lambda sonden.  Møller mente "nei... den er det nok ikke", men byttet like vel, og problemet var løst.  

 

Uansett NAF ga her feil pga motorvarsel-lys, og ikke pga avgass...

Ta ut lyspæren, problem løst :)

 

 

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at det er bedre å gå til naf enn visse andre verksted. Først hade vi eu-kontroll hos Sandnes Bilverksted (i kjeden Mekonomen). Der fant de følgende feil:

- Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel

- Stor slitasje i ytre endeledd (høyre foran)

- Foraksel dårlig innfestninger. Begge bakre bærearmsforinger.

- Støtdempere - dårlig virkning venstre bak.

Dette ville de altså fikse for 9000 kr. Med tanke på at bilen nettopp hadde hatt storservice, hvor blant annet bremsene var skiftet, var jeg ganske mistenksom for dette resultatet.

 

Vi en ny kontroll hos NAF. Der ble følgende feil oppdaget:

- Stor slitasje ytre endeledd høyre side.

 

Konklusjonen blir da at den ekstra testen hos naf var vel verdt pengene. Den kostet heller ikke mye (bare 100 kr ekstra) fordi jeg tok den sammen med en salgstest, og meldte meg inn for å få medlemsrabattene og den nye veiboka.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Men så er jo NAF blitt kritisert titt og ofte for å være sløve.. Å ikke oppdage livsviktige ting osv. Skal du være grisk, så gå til NAF, om du vil føle deg trygg, prøv et par verksteder.

Ifølge denne argumentasjonen skulle alle verksteder være like nøye. Synes det er bedre å være grisk selv, enn at det lokale verkstedet skal få sjansen til å være det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...