Gå til innhold

Usikker første gangs bygger - AMD64+ATi Gamer PC - "Maks" 20.000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PC-en består for øyeblikket av:

 

Hovedkort ASUS Crosshair IV Formula

CPU AMD Phenom II X4 965 Black Edition

RAM OCZ Black Edition DDR3 1600Mhz CL8 4GB (2x2048MB)

GPU XFX Black Edition Radeon HD 5970 2GB

HDD Samsung Spinpoint F3 1Tb, 32MB, 7200rpm

Case Corsair Obsidian 800D Big Tower

Kjøling Corsair H50, 2x 140mm Noctua NF-P14 FLX & 3x 120mm Noctua NF-S12B FLX

PSU Corsair HX 750W

Skjerm LG 24" W2453V-PF 1980x1020 full HD, 2ms, 50000:1, VGA/HDMI/DVI

HID Microsoft Sidewinder Gaming Mouse, Microsoft Sidewinder X4 Keyboard

OS Windows 7 Home Premium ENG, Full

Misc Ace M-pad Sense Skull Black musematte.

-

Total pris (uten frakt): 18.378,-

 

jeg skal også gå for nesten det samme om ikke lenge :)(bare at jeg skal ha corsair dominator og ikke noe ekstrautsyr som skjerm OS osv. :p)

Lenke til kommentar

Da jeg hadde fått tilbake litt penger fra en kamerat jeg hadde lånt til, bestemte jeg meg for å slenge inn litt mer ting og tang.

 

  • ASUS SBC-04D1S-C External Blu-Ray Reader/DVD-RW
  • 2x OCZ Black Edition 1600Mhz CL8 DDR3 4GB kit (2x2048) for totalt 8GB RAM
  • Intel X25-M 80GB SSD Gen.2

 

Ellers er systemet som listet tidligere. Har nå lagt inn bestilling hos Abbo og Komplett, oppdatert mitt opprinnelige innlegg og gleder meg til å få sette ting sammen og forhåpentligvis få det hele igang uten for mye smerter :!: - Takker for hjelp til alle som har bidratt her i tråden min! Tips om hvordan man skal sette opp HDD og slikt tar jeg gjerne imot. (Og for de som muligens lurer på hva sluttsummen ble, så endte den på kr. 23 534.75,- inkl. frakt fra begge nettbutikker, noe mer enn min teoretiske maks, men har også lagt til ting jeg ikke planla å ta med.)

 

Grunnen til at jeg ikke tar X6 CPU-en er at alle benchmarks jeg har lest later til å vise at 1055/1090T ikke gjør noe bedre ytelse når det kommer til spill, i noen benchmarks får de faktisk mindre frames enn en 965BE. Jeg ser heller an Bulldozer CPU-en som kommer over horisonten :-)

 

Edit: Viser seg at over natten har Abbo gått tom på noen produkter, så blir noen forandringer. Disse vil bli redigert inn i opprinnelig innlegg.

Endret av NVaage
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var jeg i mål. Takker atter en gang til alle som hjalp meg med valg av komponenter og anbefalinger. Spesielt takk for at jeg ble "pushet" litt mot å kjøpe meg en SSD og en 24" skjerm. Helt herlig å leke på denne maskinen.

 

1yj8dm.jpg

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

1ykgfm.jpg

 

1ykgz0.jpg

 

1ykj5u.jpg

 

Noen flere bilder da se, men finner ikke lader til digital kameraet mitt, så de er tatt med iPhone, derfor har de sykt dårlig kvalitet. Jeg trenger og skal for øvrig jobbe litt mer med kabel rutingen både på innsiden og utsiden av kabinettet :-p Har for øvrig snekret det bordet der selv.

_______

 

Edit: Linket etter Twitpic's reglemang.

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Hmm.. er litt "bekymret" for NB temperaturen på Crosshair IV Formula. Etter en 30min i BIOS har den steget og ligger stabilt rundt 50 grader, dette synes jeg er ganske høyt, men så er default BIOS settings å foreta en shutdown for safety på 100 grader - så vet ikke om den takler høyere temperaturer enn jeg er vant med. CPU ligger på 30 grader, MB på 25, SB på 35, så de er jeg ikke så redd for. GPU ligger derimot på 60 grader idle i W7, det syntes jeg var mye O-o, men kanskje det er normalt for et HD 5970. Jeg får ta en titt på ting og tang og se om det er noe jeg kan gjøre for å bedre temperaturer. Mangler jo fremdeles en vifte til exhaust i toppen og når jeg har fått den kan jeg muligens snu den bakre exhaust viften til en intake som blåser enda mer luft over H50 rad-en og NB, men denne maskinen gjør rommet allerede ganske kaldt (holder jeg hånden over exhausts i topp blir den fort så kald at det gjør litt vinter-vondt :S - den er ihvertfall uber-responsiv (takker igjen for SSD anbefaling) og har ikke noen ting som tyder på at den sliter på noen som helst måte.

 

Og fysj så slit det var å få 24-pins EATXPWR kabelen, haha. Den var stiv og irriterende å dra på baksiden og få til å slutte bule på bakdekselet når det ble koblet til også.

 

En eller annen gang senere i år skal jeg ta litt mer titt på sleeving av kabler og få oppgradert til enda mer watercooling enn bare H50 for CPU. Mulig jeg modder NB-en også slik jeg har lest noen har gjort (nevnes at festet er for høyt og at det ikke er noe kontakt mellom heatsink og board).

 

PS: No vart æ skræmt opplevelse over natten; PC-en var avslått når jeg våknet og Power LED blinket (Sleep mode så vidt jeg vet) - skrudde seg på momentant når jeg trykket PWR og så satte jeg den til å fortsette laste ned mine spill via Steam. Etter 20min "skrudde den seg av" igjen og jeg begynte tro det var overheating, men så fant jeg fort ut at default W7 er å sette maskinen i Sleep etter 20min :whistle: - Jo og så må alle som skal være skikkelig geek ha en slik elektrisk ball på skrivebordet sitt :-P

 

Bilde av hvordan det ser ut inne i kabinettet mitt, for første gang å bygge på egen hånd synes jeg at kabling ser greit nok ut (blir nok sleeving og slikt med tiden når jeg har hatt det litt moro med den):

1z5ndb.jpg

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Selv om ASUS har svart på spm. med at mine temperaturer er helt greit innenfor operativ trygghet - har jeg vurdert litt ekstra modifisering av luft-tilgang for komponenter og så da på Antec Spot Cool:

 

antecspotcool.jpg

 

som jeg da planlegger bruke til å kjøle ned NB-en noe mer og så tenkte jeg at det kunne være greit med enda et inntak av luft i fronten av kabinettet, i form av en Silverstone CFP51:

 

baycooler.jpg

 

Det finnes jo andre løsninger, men finner ikke så mange av disse på norske leverandørers sider, så får heller modifisere denne lille bay-boksen slik at den får bedre luft-flyt. Liten moro-sak for egen del er at jeg da også vil ha røde, hvite og blå LED i systemet - "Alt for Norge!" :new_woot: Noen som har noen erfaring med disse to produktene? Byr de på noen problemer? Støyende?

 

Edit: Fikk Silverstone bay-saken idag, den bråker ikke og ser ikke så aller værst ut i fronten av 800D;

 

1zv40n.jpg

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...