Gå til innhold

Usikker første gangs bygger - AMD64+ATi Gamer PC - "Maks" 20.000,-


Anbefalte innlegg

SSD-er blir anbefalt av flere her, men hva baseres dette på? Boot av OS? Av spill? De har jo ikke så veldig mye plass at man får lagt inn en god del spill samtidig der. F.eks. vil Age of Conan ta opp ganske så mange GB av en SSD disk alene, og så har jeg Aion installert samtidig og snart All Points Bulletin - videre kommer jeg helt sikkert til å ha Splinter Cell: Conviction, Assassin's Creed II, HL2 (+EP1/EP2) installert da jeg ikke har fullført (og skaffet alle achievements i) disse. Totalt sett ser jeg for meg at av de 100 spillene jeg har igjennom Steam, vil 30-40 være installert samtidig, og jeg kjøper nye spill nærmest hver mnd., så det vil byttes og legges til en del etter hvert som tiden går. Dette er noe jeg helt sikker på at jeg ikke har plass til på en SSD disk. Og i så fall, må det vel deles opp med OS og hoved-spill på en SSD om det skulle gi noen særlig boost, og andre på en HDD for lagringsplass. Men det i seg selv kan muligens by på mer hodepine da Steam (så vidt jeg vet) har lyst til å ha spill installert under Programfiler/Steam/steamapps/Common/. Det er slik jeg har tenkt litt på; er det egentlig så veldig mye å få ut av en SSD eller er det litt oppskrytt i seg selv. Snakker vi mange sekunders forskjell i lasting av ting og tang i spill? For når jeg tenker etter bryr jeg meg lite om hvor fort OS-et starter så lenge det ikke er snakk om flere minutter (og det var det aldri på XP/Vista på en 7200rpm HDD for meg). Om SSD-er i løpet av neste år kommer enda mer ned i pris, for en bedre pris:GB og at de har større størrelser, så kan det jo være litt mer interessant for min del. Ellers klarer ikke jeg på papiret og benchmarks å se at jeg vil få så veldig mye ut av en SSD når det kommer til spill. Her trenger jeg en bedre forklaring enn at "de er best". Jeg må nesten få forklart hvorfor jeg skal investere i en SSD som har ganske lav lagringsplass til hva jeg ser som høy pris. På samme måte som at man ikke kan med øyet se forskjellen på 30fps og 140fps, kan man virkelig føle stor forskjell på en SSD og en 7200rpm HDD eller er det mer "se på meg, jeg har en SSD"?

 

Og jeg ser ikke helt hvor ytelsen var dårligere i mine valg enn det som var anbefalt, Pycnopodia. Om jeg tar en titt på hovedkortet så er det jo 890GX på Gigabyte mens det er 890FX på ASUS. FX er jo regnet (etter hva jeg har forstått) som bedre for overklokking, og har flere lanes. Jeg utelukker jo ikke ønsket for å oppgradere med en CrossFireX løsning med tiden. For meg ihvertfall, virker Crosshair som et litt mer fremtidsrettet produkt, ja det ser pent ut også, men akkurat det er ikke det som gjør utslaget her, det er støtten som er i kortet.

 

Case'n anbefalt er jo for lite til et HD 5970 (ihvertfall uten modifiseringer og som første gangs bygger vil jeg helst slippe ta frem en stikksag/hagesaks og skjære meg plass til deler). Men som jeg har allerede ytret min mening om, så er utseendet på case av interesse for meg, da det er noe av PC-en som synes mest. Når det gis meninger her om at det er dårlige flows i 800D, er det av personlig erfaring eller fra å ha lest (slik som meg) at det ikke er bra stock? (Det nevnes ofte at om man snur bakre exhaust til intake gjør det allerede en passe stor forskjell.) Hva med planene mine i å modifisere airflow-en? Burde den hjelpe eller ser den ut til ikke å fungere? Noctua vifter gode? Jeg kjøper mest sannsynlig 800D på databutikken her oppe i byen, da de selger dette til 1749,- og jeg kan hente det før delene kommer i så fall. Bare for å ha sagt det, Level-10 case'n synes jeg virker litt limited. Vet ikke om det engang kan ha et HD 5970 når jeg skulle velge oppgradere. Den har et unikt utseende og er "stilig" på en måte (folk lurer nok på hva det er for noe når de ser den og ikke har hørt om case'n), men er ikke av den formen jeg liker best. Der som jeg har sagt liker jeg virkelig godt 800D også. Det er stort og romslig, ser pent ut og har for meg gode løsninger til kabling og slikt. Jeg har også planer om en eller annen gang gå over til mer eller mindre fullstendig vannkjøling, og har lest at 800D er "genialt" for vannkjøling.

 

Forskjellen på PSU nå er flere utganger på Corsair's HX enn på Chieftec, men der har jeg stilt meg litt spørrende igjen, for jeg vet ikke om jeg vil trenge disse kablene, men igjen, vil jo gjerne ha litt fremtidsrettet hardware så jeg ikke må betale mer når jeg legger til en del eller to.

 

Og hvordan yter den RAM-en der bedre? De er billigere det ser jeg, men kjører på CL8 og har ikke BEMP støtte (som er passe sjeldent). Ellers ser de jo passe like ut utenom at de ikke har heatsink (med tanke på overklokking av CPU). Vifte-modulen som kommer med mitt valg er vel sikkert ikke utrolig viktig, men kan vel hjelpe til med å hold airflow gående og temperatur i kabinettet nede.

 

HD 5970 er jo det som regnes etter hva jeg forstår som det aller raskeste/beste av GPU's nå i markedet. Men tenker litt praktisk her også. Er det nødvendig med det siste og nyeste? Vil man egentlig merke stor forskjell fra 5870 og til 5970? Da tenker jeg ikke på nummer som kan vises på skjermen i form av fps, men den faktiske skjerm->øye->hjerne opplevelsen. For meg virker det som at benchmarks gjort på 5870 tyder på at det fremdeles er et virkelig bra valg av GPU for å få smooth fps i mer eller mindre alle spill på markedet idag (Metro 2033 er vel det eneste de fleste GPU's (utenom 5970) sliter med i disse benchmarks'ene gjort rundt omkring). En GPU ser jeg for meg at jeg kommer til å bytte ut "ofte" i forhold til andre deler, så hvorfor ta det nyeste nye, når man kan få en like god opplevelse en generasjon bakover? Opplevelse av ytelse vil for meg se ut til å være det samme i de fleste tilfeller.

 

Jeg kan legge til at som jeg har nevnt tidligere er jeg null interessert i EyeFinity. Frem til skjermen har mer eller mindre null bevel ramme rundt seg (lest det er noe under utviklig med mini-mini ramme), vil denne streken imellom hvert bilde bare ville være til irritasjon for meg, så ikke interessert :-)

 

Uten H50, viftene og med tanke på at jeg får 800D billigere enn Komplett's listepris, ligger jeg nå nede på omtrent 14400,-, det er jo litt under prisen på forslaget. Greit nok da med en bedre GPU og en SSD disk vel og merke, men stiller meg litt spørrende til om jeg vil kunne merke det uten å se på benchmarks og fps numbers.

 

Og bare for å komme inn på CPU igjen, som du tipset litt om Simen1. X6 1090T, med Turbo Core. Det er jo etter hva jeg forstår en økning av "maks" 400Ghz så lenge det er 3 eller mindre cores i bruk? Bulldozer ryktes ihvertfall å være bakover kompatibel med AM3 med en BIOS update, det snakkes noe om AM3+ også. Men uansett, av det som er tilgjengelig nå, vil jeg egentlig få så mye ut av X6 i forhold til X4 i spill? X4 har jeg lyst til å overklokke til rundt 3.8-4Ghz om det lar seg gjøre med H50. Virker som at hvis jeg tar en X6 så vil jeg bruke penger på noe jeg ikke vil føle noe veldig effekt av. Samme måte som det er med HD 5970 og HD 5870.

 

OEM versjonen av W7 for øvrig, er ikke den låst ned til et enkelt hovedkort? Om jeg skulle få problemer med hovedkort og må bytte, så må jeg plutselig gå til innkjøp av enda en ny OEM disc? Tenker som med andre ting litt fremover her :-)

 

Avsluttende på dette svaret, så setter jeg virkelig pris på at dere tar tid til å anbefale og mener ikke være kverulant og mener ikke at jeg ikke tar tips dere kommer med, med i mine egne beregninger og valg her. Jeg er bare litt forvirret av noen av forslagene og kommentarer som f.eks. at mine valg er kraftig slått av et anbefalt et, når jeg ikke personlig klarer se "på papiret" at det er store forskjellen utenom pris og at der jeg har satt ekstra kjøling (noe jeg ville gjort i et hvilket som helst kabinett) så er kanskje dette ikke med. Jeg beklager om det skulle virke som at jeg bare kverulerer og ikke vil ha anbefalinger, for det er stikk motsatt, jeg vil bare ha en god forklaring og spør derfor "hvorfor?" :blush:

 

Takker atter en gang for gode tilbakemeldinger som har hjulpet meg bytte ut og spare inn på en del av delene hittils. PS: Beklager om min skriftlige norsk kan være noe usammenhengende, jeg er norsk-amerikaner og tankegang går på engelsk, så må hele tiden oversette for meg selv og da kan det bli litt tull når jeg skriver :-D

Endret av NVaage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker atter en gang for gode tilbakemeldinger som har hjulpet meg bytte ut og spare inn på en del av delene hittils. PS: Beklager om min skriftlige norsk kan være noe usammenhengende, jeg er norsk-amerikaner og tankegang går på engelsk, så må hele tiden oversette for meg selv og da kan det bli litt tull når jeg skriver :-D

 

Eg har merka det nokon plassar, men du skriv faktisk betre enn mange norske! Ikkje ver redd for å skrive i alle fall! :D Lykke til! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsken din er ingenting å klage på. Men jaggu skriver du mye

 

edit: Ja OEM skal være låst til hket på en måte. Men du kan også kjøpe en oppgraderings dvd til nesten samme prisen (slik som meg). Funker knall, og du kan bytte deler så mye du vil.

Endret av Skrujernet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok nettopp og byttet over til et HIS HD 5970 (eneste Komplett har tilgjengelig er det dyreste HIS-kortet, men kan jo alternativt se etter annen leverandør på GPU av typen HD 5970). Dette grunnet at mine tankeganger rundt 5870 var at det var mer enn nok til 1680x1050 resolution, men når jeg nå har tenkt litt på ny skjerm med høyere oppløsning, begynner 5970 å se litt mer attraktivt ut, selv for en høyere pris.

 

Samt slenger jeg med en billig musematte (da min gamle er veldig slitt nå) og en 21.5" 1920x1080 skjerm av typen Samsung Syncmaster P2250. Har jo skjermer, men har ingen med full HD resolution, så tenkte jeg får vel ta med dette allikevel. Føler meg ikke helt sikker på disse valgene enda, så oppdaterer ikke første-innlegget enda for å reflektere de, men om det skulle være noen tilbakemeldinger på forandringene tar jeg de imot med åpne armer--eh, ører--eh... øyne? :innocent:

 

Ligger hos Komplett på 20500,- (uten å beregne inn frakt) denne uken (mest sannsynlig bestiller jeg på onsdag), så er da altså litt over min "Maks" men har egentlig ingen grense og ønsker god følelse av ytelse i spillene mine. Hos Abbo ligger den for øvrig på 19096,- noe som er fremdeles under hva jeg satt meg som jeg-må-skjerpe-meg-og-ikke-bruke-for-mange-penger-maks.

 

Tror nok at GPU og CPU skulle være "gode som fy" for å ha god ytelses-følelse i spillene som er her nå og de som kommer rundt hjørnet, men stiller meg fremdeles spørrende til SSD. Er det noe man virkelig kan merke seg under spill, eller er det mer for at OS laster raskere og evt. at spill starter raskt opp? (Har aldri vært merkverdig plaget av å føle ting laster treigt på mine eldre 7200rpm HDDs)

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Vil ikke bildet på en 21.5" 1920x1080 være noe skarpere enn på en 24" 1920x1080? Videre er det vel som regel litt dyrere for en 24", samt at den tar opp mer plass da :-) En spesiell grunn til 24" over 21.5"?

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Har selv 22", og mener det er en perfekt størrelse. Men såklart, med det oppsettet du har kjøpt, så fortjener skjerkortet litt oppløsning å jobbe med. Velg 24". :thumbup:

 

Personlig mener jeg du burde heller gå for en god luftkjøler istedenfor vannavkjølt. Thermalright 120-serien og Noctua NH-U12F kjølererne er jo konge.

 

Musen og tastaturet du har valgt ville jeg styrt unna. Helt greie er de jo, men jeg vil heller ha kjøpt Logitech MX518 som er den beste musen i mine øyne. Billig, presis, god å holde i og later som til å leve evig.

 

Selv har jeg sverget til Steelseries G serien når det kommer til tastatur. Har selv 6G men det tastaturet produserer ikke lenger, så da kan jeg anbefale 7G, som er ganske likt, bare mye bedre.

Steelseries 6 serien er fjærbasert tastatur, og det later også til å leve evig, med dødelig presisjon i knappene. Det er litt dyrt men dette tastaturet har du i mange gode år framover.

 

Steelseries 7G

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

NVaage, Det er riktig at 5970 ikke passer i CM 690 uten modifisering, dette glemte jeg i farten. Jeg fikk plass til det men anbefaler at du heller kjøper noe hvor det er plass med en gang.

 

Av rambrikker bør du gå for billig ram av kjent merke som Crusial eller Corsair, CL8-9 ram er det beste hvis du ønsker mest mulig ytelse og ikke har ubegrenset budsjett.

 

Angående SSD-disk så er det mye ytelse å hente på dem men du klarer deg stort sett fint uten. Størst forskjell er det i MMO-spill som WoW.

 

Selv har jeg en pc til over 30k, syntes ikke det er ikke noe galt i å bruke mye penger på pc - men jeg ville kjøpt de raskeste komponentene som passet i budsjettet. Hvorfor betale mer for mindre ytelse?

 

CL7 vs CL9 - 0,52fps forskjell

Merk at oppløsningen er satt ned til 1024x768 for å få frem forskjellen.

stalker.jpg

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så nå at hardware.no hadde en ganske stor liste som hadde både noen anbefalte kabinett, samt 700D og 800D i listen med temperatur-målinger og synes det er snakk om så lite forskjell her at jeg ihvertfall ikke er noe redd for at jeg gjør et dumt valg: http://www.hardware.no/artikler/corsair_obsidian_700d/75762/5

_____

 

1920x1200 var det jeg tenkte på kanskje, men det er vel ikke "full HD" som man sier? 1920x1080 er vel det? Gir en 24" følelsen av å være widescreen forresten? For at den er bredere enn den er høy liker jeg godt, :-) Og ikke minst, kan noen peke ut en god evt. 24" som ikke skulle koste skjorten? Har jo en teoretisk maks jeg allerede er over nå, hehe.

 

Hvorfor en luft-avkjøling isteden for vann (H50)? Det er vel lavere temperaturer å hente fra vann, samt at block-en ikke er et monster da. Lo meg ærlig talt skakk da jeg så den gigantiske klossen som skulle på hovedkortet i videoen på http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552/1 - syntes H50 virket som en enkel factory-closed løsning; http://www.youtube.com/watch?v=PUxoFiFuS_g.

 

MX518 har jeg testet hos en kamerat, og den er flott i bruken, men fy for et stygt design (etter min mening :)) Akkurat på det punktet tror jeg at jeg er fornøyd nå, men tenker litt på den nyere trådløse musen da. Steelseries som Razer er gode på gaming peripherals, men synes ikke de er snille nok med designen sin og skal SKRIVE STORT på produktet at det er av deres type. Razer er noe flinkere og holder seg til en logo, mens Steelseries skriver med kraftig skrift så det er umulig å unngå at dette er deres produkt. Jeg vet jeg små-pirker her nå, men misliker slik "markedsføring".

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Haha, hvis du syntes den CPU kjøleren på bildet var stor, så blir du å få sjokk når du ser de kjølerne som jeg anbefalte i bruk. Kan legge til et random bilde av den 120-extreme kjøleren.

 

post-169096-1275937553,2653_thumb.jpg

 

Men hvorfor luft framfor vannavkjølt? Nja er jo en smaks ting da. Hvis du kjøper en god luftavkjølt CPU-Kjøler, så vil det ikke være så stor forskjell i ytelse kontra vannavkjølt. Også den 120-extreme kjøleren bråker ikke, men hvis du vil kan du sette på vifter for enda bedre kjøling.

 

Over til mus og tastatur. Du må jo velge ytelse framfor utseende i dette tilfellet. Du skal jo ha hånden over musen uansett? :tease:

 

Steelseries med sitt 7G tastatur er jo fantastisk, også ser det veldig bra og stilrent ut. Hva gjør en liten logoflash når tastaturet er knall bra?

 

+Tastene har en fantastisk respons

+Når du blir vant å bruke det, så er det fantastisk og du blir aldri å gå tilbake til membran tastatur igjen.

+Det lever evig, 60 millioner tastetrykk pr tast eller noe slikt. Også er det veldig robust.

+Ser stilrent ut, og er et veldig "simpelt" tastatur på utsiden.

+USB inngang og sånt stæsj.

 

-Litt merkelig å bruke den første dagen, men som sagt når man blir vant med det, er det fantastisk. :love:

Lenke til kommentar

Oppsett:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=805972&su=14D07338-79C8-4A34-86DB-F8752CB92DE4

 

Oppsettet jeg linket til øverst er mye kraftigere og 5000kr billigere. Det sier ganske mye at jeg kan sette opp et billigere oppsett som yter langt bedre - og fremdeles har penger til overs for Thermaltake Level 10 Big Tower Sort!

 

Det er ikke noe problem å bruke 10,000kr ekstra (30k totalt) på prosessor og bedre ram uten å få noen økning i spillytelse. Og samtidig er det ikke noe problem å gå ned 5000kr (til 15k) i budsjettet og få betraktelig en betraktelig bedre spillmaskin.

 

Må være litt kjipt om du kjøper pc til 20k og naboen din samtidig kjøper en bedre maskin for 15k, jeg har ikke hjerte til å anbefale deg det. Da vil jeg heller at du skal være naboen som brukte 15k :)

 

 

Noen svar på spørsmålene dine:

Valg av CPU? Gå for AMD 965 BE

Nok RAM? Burde jeg ha en annen type? Nok ram ja, men kjøp en billigere type

Nok Strøm? For mye strøm? 750w er rikelig til ditt oppsett

Burde jeg se etter billigere/annet hovedkort? Ja, kjøp gjerne et kabinett uten vindu så slipper du å bruke tusenvis for å få pcen til å se nerdete ut.

GPU?HD5970 er bra hvis du skal spille i høye oppløsninger, ellers er 5870 å anbefale (men ikke Asus ROG).

HDD stor nok? Dyr harddisk som loader tregt, kjøp heller en SSD.

Airflows og kjøling, ser jeg ut til å ha dekket meg godt nok der med tanke på støy og OC? Kjøp et kabinett hvor vifter medfølger, det er bra nok.

Burde de delene jeg siktet meg inn på, passe sammen? Ja, dersom du ønsker en middels pc til stiv pris.. Du kan nesten like gjerne bare kjøpe ferdig-pc fra Dell.

Noen anbefalinger på hvor jeg burde bestille? Jeg anbefaler Komplett pga tryggheten med tanke på retur hvis noen komponenter skulle ta kvelden

Er det noe jeg kan virkelig spare inn på uten å forringe ytelse når det kommer til spill? Vil gjerne ha PC-en billigest mulig De fleste komponentene du har valgt begrenser ytelsen betraktelig, en pc til ~14k vil yte langt bedre.

 

 

Har du vurdert Eyefinity forresten? Går du for mitt oppsett har du noe av den beste spillytelsen du kan få, og det er plass i budsjettet til 2-3 skjermer til.

Eller hva med nvidia kort med 3d-gaming?

 

Hvordan vil du vurdere oppsettet du lagde og dette:

Strømforsyning

Hovedkort

DDR3 Minne[

Skjermkort

Hard disc drive

Prossesor

 

 

http://www.komplett....=492768&CKS=PCW

 

Har kanskje tenkt å bestille en liten ssd til os'et og HDD til lagring O.L..

Lenke til kommentar

Tok en rask titt rundt omkring ang. den BenQ skjermen, men den har fått noen små advarsler da den kan gi ghosting (hæ? med 5ms skulle jo ikke egentlig det være et problem?) og at auto-mode vil kunne gå berserk.

 

Så at Komplett har tilbud på en 24" skjerm fra LG nå da, men klarer ikke finne mange reviews på den akkurat. Noen som har noe kjennskap til LG W2453V-PF?

 

En av grunnene til at jeg liker Sidewinder produktene er at de er enkle i utseendet. Og har lest at tastaturet er "mykt" slik jeg ønsker det. Liker videre at det er visst nok intuitivt å ta opp en macro f.eks., og selv om jeg aldri egentlig har følt trangen til macros, så vil jeg allikevel ha muligheten :wow: Og så er det en av de få jeg klarer finne som har rødt backlight. Musen liker jeg fordi man kan stille inn vekten med de små vektene som følger med. Da kan jeg liksom få den opplevelsen jeg ønsker i form av motstandsvekt når jeg løfter den. Det at det er 3 knapper for DPI innstilling synes jeg er bedre enn som ved Razer Lachesis hvor det er to knapper for å scrolle opp og ned i DPI settings. Har holdt i en Sidewinder mouse tidligere og syntes den var god i bruk, men om noen har personlig dårlig erfaring med den, så for all del tar jeg imot tips om å bytte.

 

Da det nærmer seg tid for å bestille, har noen tips å gi ang. dette med å bestille via nettbutikker? Alt hos en leverandør er vel kanskje det kjekkeste, da har man ett sted å forholde seg til når det gjelder evt. skader under transport og garantier og slikt. Men ser at jeg kan f.eks. spare inn en liten slant ved å ta det meste hos f.eks. Abbo og noen få deler som er på tilbud hos Komplett. Leste litt av "anmeldelsene" på Prisguide.no, men da Abbo ikke engang har greid svare på noen spm. jeg hadde siden forrige tirsdag kan jeg ikke si at jeg føler meg så utrolig trygg på å bestille fra de. Men jeg kan ikke sammenligne, da jeg ikke har forsøkt kontakte Komplett heller. Små pekere mot gode butikker tar jeg gjerne imot ihvertfall.

 

Edit:

Vi har hatt litt lite bemanning grunnet barnehage streiken og derfor har det tatt litt tid og svare på henvendelser som er kommet inn på mail når chat har vært ubemannet. Beklager dette.

 

Ok de svarte faktisk tidligere idag/igår, og det som ble svart kan jo være noe forståelig, så da var jeg tryggere på Abbo igjen. Hehe.

_________

 

Med samme oppsett bare med en forandring til et XFX Radeon HD 5970 2GB "Black Edition" kort, og medregnet frakt fra både Komplett.no og Abbo.no, ligger jeg akkurat under 20.000,- som jeg hadde satt meg som en grense. Det kan enda gjøres noe billigere med å bestille fra enda flere butikker, men disse to er de jeg har lest best tilbakemeldinger om på Prisguide.no

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Det med musen: Du kan jo vurdere Logitech G5 da, som har samme form som MX518, bare mye deiligere i utseendet. På den har du også muligten til velge vekten med maaaange sånne små lodd på 1,7 eller 4,7 gram om jeg husker rikig.

 

Kan legge til to bilder av G5 musen. Du får tak i musen med mange design, men den blåe er jo bare rå. Den har også en sånn fin overflate som gir deg grep, samtidlig som du ikke blir så svett i hånden når du bruker musen lenge.

 

post-169096-1275958355,9201_thumb.jpg

post-169096-1275958345,1142_thumb.jpg

Endret av SaitekQ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok en rask titt rundt omkring ang. den BenQ skjermen, men den har fått noen små advarsler da den kan gi ghosting (hæ? med 5ms skulle jo ikke egentlig det være et problem?) og at auto-mode vil kunne gå berserk.

 

Jeg har samme BenQ skjerm selv(fikk den i julegave), men jeg har aldri hatt noen problemer med den og i tilegg er det veldig bra bildekvalitet.

ghosting har jeg aldri lagt merke til btw ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det er kjekt å få tilbakemelding på ting som folk faktisk har selv og kan "gå god for" :-) Men den LG-skjermen de har på tilbud ser jo nesten minimalt noe bedre ut på papiret da, samt at den er nå billigere pga. ukes-tilbudet, hehe.

 

Har tenkt (antar jeg ihvertfall, om noen ikke vil råde meg vekk fra det da :hmm:) å bestille fra Komplett og Abbo. Hvor største kvoten av deler blir hos Abbo, da de lister at de har ting på sentral-lager/lager og at de ikke koster like mye som Komplett (pluss at Komplett ikke har RAM-en på lager/i det hele tatt (etter at jeg byttet til OCZ) eller en "rimelig" HD 5970 GPU på lager før om en stund). Eneste jeg ikke vet enda er jo kostnader for frakt fra Abbo og om de har hjem på døren løsning (det ville vært deilig å kunne bare vente på tilkjørte varer og være skikkelig nerde-lat og ikke ville bevege meg mer enn jeg absolutt må). Litt betenkt på streik og hvordan det påvirker ting, men klarer meg uten PC en uke eller to om det så skal være.

 

PC-en består for øyeblikket av:

 

Hovedkort ASUS Crosshair IV Formula

CPU AMD Phenom II X4 965 Black Edition

RAM OCZ Black Edition DDR3 1600Mhz CL8 4GB (2x2048MB)

GPU XFX Black Edition Radeon HD 5970 2GB

HDD Samsung Spinpoint F3 1Tb, 32MB, 7200rpm

Case Corsair Obsidian 800D Big Tower

Kjøling Corsair H50, 2x 140mm Noctua NF-P14 FLX & 3x 120mm Noctua NF-S12B FLX

PSU Corsair HX 750W

Skjerm LG 24" W2453V-PF 1980x1020 full HD, 2ms, 50000:1, VGA/HDMI/DVI

HID Microsoft Sidewinder Gaming Mouse, Microsoft Sidewinder X4 Keyboard

OS Windows 7 Home Premium ENG, Full

Misc Ace M-pad Sense Skull Black musematte.

-

Total pris (uten frakt): 18.378,-

 

Noen som ser noe som "mangler" eller virker til at de ikke skal være kompatible med hverandre? Så at RAM jeg hadde valgt først ikke var listet i ASUS sin QVL liste, mens OCZ sitt var der, så jeg byttet f.eks. der, ellers er det vel det samme som min siste oppdatering. Jeg går forresten ikke bevisst etter ting som har Black Edition i navnet her, men det er de tingene som er tilgjengelig :-)

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...