Gå til innhold

Usikker første gangs bygger - AMD64+ATi Gamer PC - "Maks" 20.000,-


Anbefalte innlegg

Oppdatering: Systemet er nå bestillt og jeg takker for gode anbefalinger og hjelp i min lille vandring på å bestemme meg for komponenter! Bestilling ble delt opp over Komplett.no og Abbo.no og ble lagt inn den 10.06.10. Se Sitat under for hva det ble av deler jeg bestilte. Pris ble noe mer enn jeg satte meg som en "maks", men hadde egentlig aldri noen fastsatt grense; jeg landet først på kr. 23534.75,- inkl. frakt fra de to nettbutikkene. Etter tilbakemelding fra Abbo.no var det visse ting som ikke var tilgjengelige allikevel, så har byttet noen deler og oppdaterer listen til jeg har det som blir mitt system under. Jeg lar opprinnelig innlegg slik det så ut for det meste, forbli som det er under.

 

Oppdatering #2: Da var (nesten) alle deler i hus (untatt én 120mm Akasa Red LED 1200rpm vifte); Komplett.no leverte ferdig den 14.06, og Abbo.no 18.06. Til Abbo's "forsvar" var min bestilling der en god del flere deler og dette tok jo bare litt over en uke totalt med en helg imellom. Mye bra kommunikasjon med Abbo.no også, og har fått svar på diverse spørsmål jeg har hatt underveis, så god opplevelse med de, samme gjelder Komplett.no som også har vært raske til å besvare (min ene mail sendt dit). Liker godt at Abbo.no sendte ut uten den ene 120mm viften også, da den er "mindre viktig" og at den ville komme ettersendt (i brevpost? Hehe). Anbefales å ta en titt på de to sidene om man er på utkikk etter deler. Sjekk spesiellt Komplett.no's ukestilbud.

 

Oppdatering #3:

 

1yj8dm.jpg

 

Oppdatering #4:

 

1z5ndb.jpg

 

1zv3p7.jpg

 

1zv40n.jpg

 

Bilder linker til Twitpic.com for større utgave.

 

______________________________

 

 

Hei,

 

Jeg har tidligere alltid kjøpt meg ferdig byggede PC-er, f.eks. via DELL - men vet at det er penger å spare, mer kontroll over hva som går inn av programvare og kvalitetsdeler, samt moro å kunne sette isammen et system selv. Det kan også være greit å bli enda bedre kjent med sin egen maskin, slik at å oppgradere diverse deler over tid blir en mindre "skremmende" oppgave. Min nåværende PC har begynt å fuske på meg og da komponenter også er tilnærmet 3 år gamle, samt at jeg ikke klarer feilsøke det ned til én del som gir problemene, tenker jeg at det er greit nok å gå til innkjøp av mer eller mindre et helt system.

 

Sammendrag av info:

 

  • Pris: Ingen egentlig grense, men ønsker god pris:ytelse. Man kan vel si; maks: 20.000,-
  • Platform: AMD 64bit
  • OS: Windows
  • Bruk: Spilling er hovedvekt, FRAPS-ing av spill (har til og med lisens :-)), grafisk redigering/design (med GIMP), notepad for HTML/PHP/JS/osv., surfing, iTunes, video-avspilling/små-redigering (bryr meg ikke om det tar tid å redigere/encode)
  • Støy: Ikke viktig, men ønsker ikke en jet-motor i stua.
  • Overklokking: Ja, ønsker ha (god) mulighet for overklokking.
    -
  • Handleliste: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=804310&su=91EB9E22-2CA8-4952-A764-68E7E7B5B9C1 *

 

* Liten notis; ikke alle deler jeg har bestemt meg for er tilgjengelige på Komplett, så listen har f.eks. ikke typen RAM jeg har valgt meg (OCZ), men her er listen over deler jeg har bestemt meg for og bestillt per 10.06.10:

 

Hovedkort ASUS Crosshair IV Formula

CPU AMD Phenom II X4 965 Black Edition

RAM OCZ Black Edition DDR3 1600Mhz CL8 4GB (2x2048MB)

GPU Sapphire Radeon HD 5970 2GB

HDD Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 & Samsung Spinpoint F3 1Tb

Case Corsair Obsidian 800D Big Tower

Kjøling Corsair H50, 2x 140mm Akasa 1200rpm Hvit LED & 3x 120mm Akasa 1200rpm Rød LED vifter

PSU Corsair HX 750W

Skjerm LG 24" W2453V-PF 1980x1020 full HD, 2ms, 50000:1, VGA/HDMI/DVI

Optical Drive ASUS SBC-04D1S-U External Blu-Ray Reader/DVD-RW

HID Microsoft Sidewinder Gaming Mouse, Microsoft Sidewinder X4 Keyboard

OS Windows 7 Home Premium ENG, Full

Misc Ace M-pad Sense Skull Black musematte

-

Total pris (inkl. frakt): 21 892.75,-

 

CPU: Takker for anbefalinger rundt CPU, og antar at min magefølelse av at 965BE skulle være mer enn nok til gaming var en ganske standard oppfatning. Jeg kan vel heller se etter CPU oppgradering når AMD kommer med denne "Bulldozer" CPU-en (muligens) neste år, som sies skulle være kompatibel med AM3 - men det får vel tiden vise.

 

MB: Selv om jeg har fått gode anbefalinger til andre MB, tror jeg at jeg har "forelsket" meg i Crosshair IV Formula. Det virker greit fremtidsrettet, det ser flott ut (ikke at det er så utrolig viktig), og det støtter mye av det nye. Noe jeg setter pris på som første-gangs bygger er at det later til å se veldig oversiktelig ut, med gode markeringer på kortet for hva som er hva (selv om manualen sikkert vil være nødvendig også).

 

GPU: Her gikk jeg veldig frem og tilbake mellom en mening om at det nyeste nye ville være mindre viktig, men har til slutt bestemt meg for å ta det siste fra AMD, Radeon HD 5970 som gir utrolig gode benchmarks i alle spill jeg har sett de testet på. Da gaming er hovedfokus og en GPU utgjør en stor forskjell betaler jeg heller litt mer for å sikre meg god flyt i spillene. Spesiellt nå som jeg har tenkt til å øke oppløsning fra 1680x1050 til 1920x1080 (full HD). Kan legge til at EyeFinity ikke er noe jeg har planer om å benytte meg av før det kommer skjermer på markedet med tilnærmet "usynlig" rammer, slik at jeg slipper irritere meg over en strek imellom skjermbildene mens jeg spiller.

 

Case: Kabinettet har/hadde jeg ikke lyst til å bytte, det kan jeg bare si som det er. Corsair 800D syntes jeg så sinnsykt pent ut, både utvendig og innvendig. Samt det virker som noe som skulle være passe trygt til bruk fremover i tid, med tanke på lengde og slik på f.eks. GPU-er. HD5970 er jo et monster av et kort og passe så langt, så man bør jo helst ha litt plass i kabinettet. Videre får jeg inntrykk av at dette er stort og "lett" å jobbe med, f.eks. elsker jeg alle åpningene til cable management. (Og som med hovedkort, verdsetter jeg dette som en første-gangs bygger).

 

Kjøling: Jeg leste derimot at det var noe dårlig airflow i dette kabinettet i standard oppsettet (men at det ble bedre om man reverserte bakre exhaust til en intake), så jeg har slengt med noen Noctua vifter (egentlig kun fordi de later til å ha rykte på seg til å være ganske stille og med god "blås" for enda bedre "flow") som jeg vil bytte ut de som kommer med standard i kabinettet med, samt en H50 cooler for CPU da jeg vil overklokke. Min plan er å bytte ut viften bak med H50 som en intake isteden for exhaust (for å kjøle kabinett samt CPU ved overklokking), viften i bunnen med en 140mm Noctua, samt enda en 140mm Noctua på hot-swappable drive cage'n. De tre 120mm Noctua viftene har jeg planer om å benytte i toppen av kabinettet som exhausts, men lurte samtidig på om det er en god idé eller bare dumt å ta viften helt til høyre (nærmest fronten av kabinettet) som enda en intake, slik at luftstrømmen fra bunn og topp "koliderer" med hverandre og spres ut over komponenter bedre. Har ingen peiling på luftstrømmer og om dette lar seg gjøre, men tenkte noe sånt som slik:

 

airflowplan.jpg

 

Kanskje er ikke det min beste grafiske representasjon av hva jeg tenker på, men den får duge. Tenkte da at øverste høyre vifte som blåser inn må være ved fulle 1200rpm, mens den i midten ved siden av, må ned på 900- eller 600rpm slik at den ikke bare suger luften rett ut og at den øvre intake-en ikke hjelper til med å kjøle f.eks. GPU, MB og Kabinett. De som har peiling på "airflow management" er velkommen til å gi innspill og tips, for her er jeg fullstending blank :-) Noen råd ang. evt. om viftene burde være relativt stille og gode om man har litt kjennskap til de er også ikke å forakte (og synd de er hvite i et sort kabinett, men man kan vel alltids farge de selv) :-D

 

PSU: Etter tips og råd her, virker det som at en 750W PSU skulle holde, så jeg "nedgraderte" fra HX 850W til HX 750W isteden. Med alt nytt som kan komme tenkte jeg det er greit å ha noen ekstra plugger, men om noen synes dette bare er å betale for ingenting, kunne jeg muligens gått for en TX eller et annet merke, f.eks. Chieftec Super Series 750W som anbefalt i et svar på innlegget mitt her.

 

RAM: 4GB RAM mener jeg enda skulle etter egen mening og tilbakemeldinger her være mer enn nok for nå. Men jeg bestemte meg for til slutt å kjøpe 8GB, slik at jeg har noe å gå på fremover. Jeg liker at de støtter BEMP (Black Edition Memory Profile). Først hadde jeg en Corsair Dominator GT 1600Mhz CL7 DDR3 med BEMP support og en kjøle-enhet, men siden disse ikke var listet som "kompatible" i listen på ASUS hjemmeside for Crosshair IV Formula, så jeg etter OCZ brikker som skulle støttes og fant Black Edition (BEMP support). Disse har de ikke hos Komplett, men er hos Abbo (varenr. OCZ3BE1600C8LV4GK).

 

OS: Windows er jeg fremdeles litt usikker på. Antar at W7 vil være litt mer fremtidsrettet enn å gå for Vista igjen, men vet ikke om det er noe jeg "taper" på ved å ta Home Premium isteden for Pro eller Ultimate. Eneste jeg klarer se som en "fordel" med Pro er XP modus, men den har jeg aldri benyttet meg av i de siste 2 årene med spilling på Vista, så tror liksom ikke jeg trenger dette. Er det noe annet i Pro/Ultimate jeg bør merke meg eller er Home versjon mer enn nok for (nye og for så vidt gamle) spill?

 

HID: Mus og tastatur har jeg jo allerede (i form av en Razer Lachesis og et Steelseries Zboard), men har vært litt lysten på Sidewinder produktene en stund, og tenkte det var greit nok å slenge de med. Om noen har noen dårlige erfaringer med disse eller vet om noe som burde være mye bedre for en god pris, pek meg gjerne i retningen. Så også at de har en trådløs løsning for Sidewinder musen nå, noen tanker rundt denne? Det jeg ønsker er mulighet for å stille DPI mens jeg spiller (da jeg bruker det ofte når jeg skal bruke siktet på en sniper rifle i et FPS spill og vil ha bedret kontroll) og jeg liker at Sidewinder bruker 3 små knapper isteden for at jeg skal "scrolle" meg igjennom DPI som med Razer Lachesis. Tastatur vil jeg gjerne skal føles mykt å tastes på, samt at det helst ikke er for bråkete, men støy fra taster er av et mindre problem og ikke noe jeg får hodepine av akkurat. At jeg har mulighet (selv om jeg aldri har egentlig benyttet meg av det) for å lage macro's liker jeg. Backlight er også noe jeg ønsker (gjerne rødt), da jeg ikke har dette på mitt nåværende Zboard (som jeg ikke liker i det hele tatt for øvrig (det er så stygt, haha :D)).

 

HDD: Jeg vil ha rimelig rask lasting av både OS og spill. Antar og vet for så vidt at når først et spill er igang er det RAM som teller mer enn hurtighet på HDD, men når det lastes og lagres vil jeg jo at dette skal være overstått uten særlig lang ventetid. Jeg hadde først lagt siktet på en VelociRaptor 300G, men etter anbefalinger her har jeg byttet over til en Samsung Spinpoint F3 1TB 7200rpm HDD. Dette skulle jo holde i massevis for min del når det gjelder lagringsplass og antar at til spilling vil det ikke være grusomt mye bedre ytelse når ting har lastet om jeg har en SSD, 10000rpm eller 7200rpm HDD. Tror vel for øvrig at boot time skulle være grei nok med denne HDD-en, så vet ikke om jeg "burde" ta med en SSD for OS. Føler meg ganske trygg i valget akkurat nå da, så takker for å ha pekt meg i den retningen. Evt. ser jeg etter SSD løsninger når de går enda litt mer ned i pris på markedet tenker jeg.

 

Skjerm: Jeg har allerede en DELL skjerm, samt en Acer (ett eller annet sted) men de er med 1680x1050 widescreen native resolution. Jeg fikk lyst til å gå litt høyere i resolution så jeg har sammen med et HD 5970 grafikk kort, lagt til en 24" 1920x1080 Full HD skjerm fra LG. Tar gjerne imot tips om evt. en relativt billig men virkelig god skjerm for spilling da, spesiellt om noen har dårlig erfaring med denne LG-skjermen det er tilbud på hos Komplett nå.

 

Blu-Ray/DVD Optical drive: Jeg har ikke så utrolig lyst på en IDE Optical Drive i denne maskinen heller, da jeg på min gamle maskin har både Blu-Ray og DVD-RW spiller, noe jeg har benyttet meg av kun én gang siden jeg fikk den, ved intallasjon av drivere første dag. Men jeg tenkte litt på da jeg har en laptop og Eee-PC, at det muligens kunne det være greit å ha f.eks. ASUS SBC-04D1S-U ekstern Blu-Ray/DVD-RW spiller (https://prisguiden.no/produkt/113139). Hvordan vil det fungere å installere f.eks. Windows med en ekstern spiller? Skulle det by på noen problemer? Er vel bare å koble til spiller og gå inn i BIOS og velge den som priority, så fungerer den like bra som om det var en IDE stasjon? Lest noe på nettet om at man kan installere både Vista og W7 fra en USB minnepen om så skal være med litt triksing, men vet ikke om det byr på problemer senere. I "værste" fall kan jeg jo bare benytte drive'n fra gamle maskinen kun under installasjon av OS og så koble den bort igjen?

 

Tror jeg har dekket mine usikkerheter og også slikt jeg er passe sikker på her nå.

Men en liten oppsummering ville være:

  • Minne: Om noen har dårlig erfaring med OCZ Black Edition 1600Mhz CL8 DDR3 RAM, så pek meg gjerne i retning av bedre/billigere brikker.
  • Strømforsyning: Burde HX 750W være god nok? Er TX versjonen bedre valg da jeg ikke burde trenge de ekstra uttakene som er på HX?
  • Hovedkort: Er ganske fastlåst på dette, men om noen har linker til hva de anser som like gode hovedkort (med god oppmerking av hva ting og tang er på selve kortet så man ikke hele tiden må titte i en manual) er jeg glad for tips.
  • Grafikk kort: For 1920x1080, er det "lurest" å gå for et HD 5970, eller burde 5870 fremdeles holde en god flyt i de aller fleste spill? Dårlige erfaringer med XFX kortet?
  • HDD: Dumt med 1 HDD? Bedre med en for OS, en for pagefile, en for data? Hvordan setter man opp slikt for øvrig?
  • Optical Drive: Noen anbefalinger om Blu-Ray spiller/DVD-RW eksternt? ASUS SBC-04D1S-U syntes jeg virket grei nok. Tenker på at da kan jeg ha en stasjon som benyttes på Gaming PC, Laptop og Eee-PC. Byr det på problemer (uten om å stille inn ekstern-disken i BIOS som prio på boot) med installasjon av W7? Har aldri brukt en intern disk kun ved installasjon av OS før og så fjernet den, er det noe problem i å gjøre det evt.? Da kan jeg benytte gammel drive fra forrige PC kun ved installasjon og så ta den ut igjen da jeg egentlig ikke ønsker ha en intern optical drive i systemet når jeg er 99.99% sikker på at jeg ikke vil benytte den.
  • OS: Home Premium av 64bit W7 burde vel være mer enn nok for gaming? Er det noe (utenom XP mode) som gjør Pro et bedre valg?
  • Airflows: Ser det ut som at jeg har dekket meg godt nok der? Vil OC-e og slikt, og vil ikke egentlig bytte fra 800D. Noen klager på det, andre prisgir det og sier det er det beste de har hatt. Det er så mye av forskjellige meninger, og dette er kabinettet jeg liker aller best med tanke på utseendet og romslighet. Side-notat: HD 5970 er jo monster-stort, og da må man vel helst ha et passe romslig kabinett for "fremtiden" hvor kort kanskje blir enda større (hjelpes!)?
  • Kompabilitet: Burde de delene jeg siktet meg inn på nå, fungere godt sammen?
  • Nettbutikk: Noen anbefalinger på hvor jeg burde bestille? Ser at f.eks. Abbo har noe billigere priser, men liker Komplett sine sider bedre og at de er "eldre" (etter hva jeg vet) i bransjen. Aldri bestilt PC-deler på nett før, så det i seg selv er en ny vei å vandre ved siden av å sette sammen et system selv. Akkurat nå sitter jeg og tenker at tilbuds-varene hos Komplett bestilles der (skjerm, musematte, PSU og kabinett) mens resten vil jeg bestille hos Abbo som lister at de har de tilgjengelig enten på sentral lager eller lokalt.
  • Totalt: Er det noe jeg kan virkelig spare inn på? Vil gjerne ha PC-en billigest mulig, men betaler heller litt mer for å få en skikkelig god Gamer-PC, som denne jeg har her nå og skriver på var en gang i tiden. Er ihvertfall under 20.000,- som jeg hadde satt meg som en teoretisk maks nå.

 

Takker for tips og anbefalinger som kan komme her!

Håper alle har en flott uke!

Endret av NVaage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD-er er jo grusomt dyre da :/ Med mindre jeg har oversett en som er billig men god i bruken. Har ikke verdens beste kjennskap til hvordan man best setter opp flere HDD-er heller da dette har blitt ordnet fint og greit nok for meg fra f.eks. DELL tidligere. Har lest noe om SSD for OS/boot, en mindre rask HDD for Pagefile, og en større HDD for programmer/spill/data, men har null peiling på hvordan man skal sette opp slikt. Men det lærer jeg vel fort i så fall. Hvor my plass tar W7 på en HDD? Jeg kunne vel sett etter en "liten" SSD for OS, Raptor for spill og en billigere HDD for data/musikk og andre programmer. Hmm.. tips er welcome :new_woot:

Lenke til kommentar

enig med zarfax. Jeg har ny data, med SSD disk, og en venn av meg har også helt nytt oppsett, kjøpte ssd disk og merket ENORM forskjell. SSD disk har den fantastiske egenskapen at dataen trenger ikke og lette og hente iformasjonen fra disken men kan rett og slett bare lese den rett av.

med en SSD-disk som OS så vill du har raskere oppstart en du noen gang kunne tenke deg forksempel.

Lenke til kommentar

Hehe, takk for tilbudet Thomisa-men ønsker meg AMD CPU, og ihvertfall Corsair 800D case. Samt at det kan være greit å for første gang sette isammen selv.

 

Jeg klarer ikke finne en SSD til nærmere samme pris, ihvertfall når man tenker på pris:[GB:ytelse]. Ser det blir anbefalt Intel, men da er det vel "Gen. 2" som er greia nå? Og de ligger jo rundt 3600-4000,- for 160GB eller 1600-1850,- for 80GB. Jeg synes det er grumsomt dyrt fremdeles (og synes VelociRaptor også er for øvrig dyr, men litt mer "levbar" for meg, hehe). Bedre enn for noen år siden vel og merke. Hvordan er det helt alvorlig talt med levetiden til SSD disker nå forresten? Noen som har benyttet en disk i noen år og kan med hånden på hjertet si at deres SSD ikke ble treigere og treigere? Har lest om TRIM og slikt som skal holde den høy i ytelsen, men er jo litt redd for at jeg kjøper noe som er super-raskt i begynnelsen, for så bare å bli forverret med tiden. Men uansett, kan de som vil anbefale SSD peke meg i retning av en?

 

Var det f.eks. https://prisguiden.no/produkt/112607 eller https://prisguiden.no/produkt/112606 det var tenkt på? Og er SSD-er virkelig blitt et must-have nå? Først og fremst med tanke på spilling, så er det jo ikke HDD som gjør så veldig mye, men heller RAM. Lagring og lasting av data går jo via disk så klart, men vil man virkelig merke forskjell på en VelociRaptor og en SSD i det bruksfeltet?

Lenke til kommentar

Vil anbefale Samsung F3 500GB / 1TB over Velociraptor...

Har selv 2 stk F3 500 i raid for spilldisk + Corsair P128 ssd for OS.

 

Taper vel kun på Random access time F3 vs VR : 13.8 vs 7.0 (SSD: 0.1)

 

http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-spinpoint-f3-1tb-review/1

 

"In short the F3 is an awesome hard disk drive, and while an SSD will still give you a bigger boost in performance and response times, the F3 is very much the next best thing and at a fraction of the £/GB. Get One."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsett:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=805972&su=14D07338-79C8-4A34-86DB-F8752CB92DE4

 

Oppsettet jeg linket til øverst er mye kraftigere og 5000kr billigere. Det sier ganske mye at jeg kan sette opp et billigere oppsett som yter langt bedre - og fremdeles har penger til overs for Thermaltake Level 10 Big Tower Sort!

 

Det er ikke noe problem å bruke 10,000kr ekstra (30k totalt) på prosessor og bedre ram uten å få noen økning i spillytelse. Og samtidig er det ikke noe problem å gå ned 5000kr (til 15k) i budsjettet og få betraktelig en betraktelig bedre spillmaskin.

 

Må være litt kjipt om du kjøper pc til 20k og naboen din samtidig kjøper en bedre maskin for 15k, jeg har ikke hjerte til å anbefale deg det. Da vil jeg heller at du skal være naboen som brukte 15k :)

 

 

Noen svar på spørsmålene dine:

Valg av CPU? Gå for AMD 965 BE

Nok RAM? Burde jeg ha en annen type? Nok ram ja, men kjøp en billigere type

Nok Strøm? For mye strøm? 750w er rikelig til ditt oppsett

Burde jeg se etter billigere/annet hovedkort? Ja, kjøp gjerne et kabinett uten vindu så slipper du å bruke tusenvis for å få pcen til å se nerdete ut.

GPU?HD5970 er bra hvis du skal spille i høye oppløsninger, ellers er 5870 å anbefale (men ikke Asus ROG).

HDD stor nok? Dyr harddisk som loader tregt, kjøp heller en SSD.

Airflows og kjøling, ser jeg ut til å ha dekket meg godt nok der med tanke på støy og OC? Kjøp et kabinett hvor vifter medfølger, det er bra nok.

Burde de delene jeg siktet meg inn på, passe sammen? Ja, dersom du ønsker en middels pc til stiv pris.. Du kan nesten like gjerne bare kjøpe ferdig-pc fra Dell.

Noen anbefalinger på hvor jeg burde bestille? Jeg anbefaler Komplett pga tryggheten med tanke på retur hvis noen komponenter skulle ta kvelden

Er det noe jeg kan virkelig spare inn på uten å forringe ytelse når det kommer til spill? Vil gjerne ha PC-en billigest mulig De fleste komponentene du har valgt begrenser ytelsen betraktelig, en pc til ~14k vil yte langt bedre.

 

 

Har du vurdert Eyefinity forresten? Går du for mitt oppsett har du noe av den beste spillytelsen du kan få, og det er plass i budsjettet til 2-3 skjermer til.

Eller hva med nvidia kort med 3d-gaming?

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD Phenom II X6 1090T

AMD Radeon HD 5870 1GB

Gigabyte AMD 890FX hovedkort med SATA 6Gbps og USB 3.0

8GB DDR3 1600mhz ram

1x OCZ Vertex 2 eller Corsair Force

2x Samsung F1 1TB

Corsair HX 850W PSU

LG DVD Brenner

LG Blu-Ray ROM

 

burde være runt 10k nå hehe :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Eg vil også bygge min egen PC. Lurte litt på om dette setupet er bra...

 

Hovedkort kr. 2.299,-

Kabinett <3 kr. 2.498,-

Harddisk kr. 595,-

Skjermkort kr. 3.550,-

Vifte (evt. x3) kr. 119,-

Viftekontroll kr. 385,-

DVD/CD kr. 245,-

Antistatisk lenke kr. 99,-

Lys kr. 125,-

Lednings band kr. 59,-

RAM kr. 2.899,-

Prosessor kr. 3.795,-

Strømforsyning kr. 929,-

 

Sum: kr. 17.146,-

 

Har desverre ikke noen fancy handleliste link, men alle linkene er der

Skal kjøpe SSD seinare :D

 

Tar gjerne imot tips til endringer og bygging :D

Lenke til kommentar

Du (NVaage) kan vurdere dette oppsettet til ditt budsjett på maksimum 20 000 ,-.

 

-Det er tre skjermer/monitorer for et såkalt "Eyefinity"-opsett (vet ikke helt om du ønsker det, men "hey, 20K".)

 

-Radeon HD 5970 (den raskeste GPU-en på markedet i dag).

 

-Satte inn en 750W-PSU grunnet at man egentlig ikke trenger noe mer i dag.

 

-Og til slutt så har du ca. 400 ,- til tastatur og mus om du ikke har det allerede. Hvis ikke er det sikkert muligheter for å tøye budsjettet litt siden du allerede har skrapt sammen 20 000, eller eventuelt sløyfe/nedgradere noen av de andre komponentene.

 

PS: Er på ingen måte en kløpper med kompatibilitetsting, så det burde du nok spørre en med litt mer peiling. Men etter det jeg forstår fungerer dette oppsettet helt fint :)

Endret av usynligomnatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg vil også bygge min egen PC. Lurte litt på om dette setupet er bra...

 

Hovedkort kr. 2.299,-

Kabinett <3 kr. 2.498,-

Harddisk kr. 595,-

Skjermkort kr. 3.550,-

Vifte (evt. x3) kr. 119,-

Viftekontroll kr. 385,-

DVD/CD kr. 245,-

Antistatisk lenke kr. 99,-

Lys kr. 125,-

Lednings band kr. 59,-

RAM kr. 2.899,-

Prosessor kr. 3.795,-

Strømforsyning kr. 929,-

 

Sum: kr. 17.146,-

 

Har desverre ikke noen fancy handleliste link, men alle linkene er der

Skal kjøpe SSD seinare :D

 

Tar gjerne imot tips til endringer og bygging :D

 

Lag egen tråd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

๖ۣۜBØΣП, http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=805972&su=14D07338-79C8-4A34-86DB-F8752CB92DE4

Det oppsettet er noen tusen kroner rimeligere og betraktelig kraftigere til spill. Oppsettet ditt har ingen rask harddisk til windows/spill, prosessor og ram er overdimensjonert og grafikkortet underdimensjonert.

 

usynligomnatten, Eyefinity vil ikke virke på de skjermene uten et aktivt displayport adapter, disse koster rundt 1000kr.

Lenke til kommentar

๖ۣۜBØΣП, http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=805972&su=14D07338-79C8-4A34-86DB-F8752CB92DE4

Det oppsettet er noen tusen kroner rimeligere og betraktelig kraftigere til spill. Oppsettet ditt har ingen rask harddisk til windows/spill, prosessor og ram er overdimensjonert og grafikkortet underdimensjonert.

 

usynligomnatten, Eyefinity vil ikke virke på de skjermene uten et aktivt displayport adapter, disse koster rundt 1000kr.

 

Takk! Dette virker fornuftig :D

Lenke til kommentar

Takker til alle gode forslag hittils (samt at noen påpekte at det kan være greit å lage en ny tråd for Bøen :tease:)! Har forandret litt på oppsettet og oppdatert mitt innlegg i henhold til dette. (Håper ikke det er sett på som liten respekt i å ikke ha tatt med alle anbefalinger i oppsettet.) Videre tilbakemelding før jeg bestiller nå til uken tar jeg gjerne imot. Har oppdatert "oppsummeringen" på bunnen også med ting jeg lurer på i kortere setninger. Et grunnlag til hvorfor mitt nåværende oppsett er/var middels i ytelse setter jeg også pris på.

 

En ting jeg kan nevne, er jo at jeg har XPS 730 H2C sitt tower nå også, og kunne jo i og for seg benytte meg av dette da jeg synes det ser passe pent ut, men vet ikke hvor mye "problemer" det er å ta ut alt og fylle inn ny innmat i dette, men det kan jeg jo ta en titt på nå idag når jeg lagrer delene og tar den fra hverandre.

 

dell_xps_730_h2c.jpg

dell_xps_730_h2c_2.jpg

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Først: Applaus for et fantastisk førsteinnlegg! Dette innlegget bør være et forbilde for de fleste i denne delen av forumet :thumbup:

 

Ellers så vil jeg bare slenge meg med på anbefalingene av SSD, men velg med omhu. Det er stor variasjon i ytelse. Intels SSDer er sikre valg, men jeg regner med at magefølelsen din sier noe annet. Da vil jeg heller anbefale de som er basert på Sandforce-brikken (SF-1200). Prisguide. De har ennå bedre ytelse, men koster litt mer. SSD trenger man kun til OS og programmer. 60 GB holder egentlig i lange baner hvis man ikke misbruker plassen eller prøver å sette rekord i antall installerte spill. Men ikke kutt ut HDD av den grunn. HDD er fortsatt det beste til generell masselagring (musikk, filmer etc) og backup. HDD og SSD utfyller hverandres roller godt.

 

I tillegg ville jeg vurdert AMDs 6-kjerne av en enkel grunn: turbomodusen. Selv om man ikke trenger de to siste kjernene så vil +500 MHz turbo gi en pen ytelseøkning. Det virker som du har fått med deg at Bulldozer skal være kompatibel med nåværende AM3-sokkel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper ikke det er sett på som liten respekt i å ikke ha tatt med alle anbefalinger i oppsettet. Videre tilbakemelding før jeg bestiller nå til uken tar jeg gjerne imot. Har oppdatert "oppsummeringen" på bunnen også med ting jeg lurer på i kortere setninger. Et grunnlag til hvorfor mitt nåværende oppsett er/var middels i ytelse setter jeg også pris på.

 

PCen du har satt opp har fortsatt middelmådig spillytelse. Med middelmådig mener jeg at maskinen må se seg kraftig slått av langt rimeligere alternativer. Oppsettet jeg laget til 11,000 var for eksempel mye kvassere.

 

Totalt: Er det noe jeg kan virkelig spare inn på? Vil gjerne ha PC-en billigest mulig, men betaler heller litt mer for å få en skikkelig god Gamer-PC, som denne jeg har her nå og skriver på var en gang i tiden.

 

Du får ikke topp spillytelse med oppsettet du har laget. Flertallet av delene er kompromisser som hvor det går igjen at ytelsen blir ofret. Oppsettet du har satt opp viser at du er opptatt av en stilig pc og ikke så mye av ytelsen, isåfall kan du vurdere dette kabinettet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=500658

Da får du en pc som er relativt unik og som mange sikkert syntes er stilig/fin, passer helt fint inn i budsjettet også.

 

For å svare på spørsmålet ditt; du kan spare inn 6000kr uten at det går utover ytelsen. Disse 6000kr kan du bruke på det beste grafikkortet, ssd-harddisk og fremdeles ha igjen penger til 3 skjermer for eyefinity.. Da ville du endt opp med et mye kraftigere oppsett som loader spillene kjappere i tillegg til å muligens ha den kuleste gamingrigen i gata grunnet eyefinity.

Eller du kan bruke opp budsjettet på rødlakkerte kjølere på ram/hovedkort o.l.

 

 

Jeg ville hatt dårlig samvittighet om jeg da anbefalte deg et oppsett og naboen/kompisen sin kjøpte seg noe like bra for nesten halve prisen,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...