Gå til innhold

Krever dette mye trening eller rå styrke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

her er det viktig med lette vekter trening for styrke og balanse, ekstremt god balanse og vanvittig mye trening på alt av breakdancing.

selve trikset med å stå på nevene og hoppe krever balanse og styrke nok til å løfte deg selv over bakken og ta din egen vekt imot igjen flere ganger.

jo tynnere man er jo bedre er det å breakdance, man skal ikke bli bodybuilder, derfor ikke tren tunge vekter men heller lette vekter så har du veldig god musklatur til dette :)

Lenke til kommentar

jo tynnere man er jo bedre er det å breakdance, man skal ikke bli bodybuilder, derfor ikke tren tunge vekter men heller lette vekter så har du veldig god musklatur til dette :)

Det har ikkje noko formål å trene med lette vekter, du blir ikkje noko sterkare av det. Kor tung du blir kan du kontrollere gjennom kosthaldet.

Lenke til kommentar

det er musklene som veier noe i kroppen, ikke fettet.

med lette vekter får du god styrke til liten størrelse og i breakdancing skal du kunne være smidig og myk i kroppen slik at det å være stor i musklene er en ulempe da det veier mye mye mer.

Lenke til kommentar

seff ikke. men alle klarer å løfte seg seg minst ei gang så det er ikke så vanvittig mye som skal til. alle har musklatur til å bære sin egen kropp på armene i noen få sekunder uansett hvor tynn nesten (innen rimelighetens grense) slik at det å begynne tung vekt løfting i et par mnd er bare tull. man kan godt trene lett i et par mnd og etter det klarer man fint å løfte seg selv en goid del ganger og da gjenstår balanse og breakdance øving.

(jeg gikk opp 10cm i omkrets på armene på 1mnd med lette vekter) (fra 5kg manualer til 15kg manualer)(trente hele kroppen seff men tok bare mål av armene)

Lenke til kommentar

seff ikke. men alle klarer å løfte seg seg minst ei gang så det er ikke så vanvittig mye som skal til. alle har musklatur til å bære sin egen kropp på armene i noen få sekunder uansett hvor tynn nesten (innen rimelighetens grense) slik at det å begynne tung vekt løfting i et par mnd er bare tull. man kan godt trene lett i et par mnd og etter det klarer man fint å løfte seg selv en goid del ganger og da gjenstår balanse og breakdance øving.

(jeg gikk opp 10cm i omkrets på armene på 1mnd med lette vekter) (fra 5kg manualer til 15kg manualer)(trente hele kroppen seff men tok bare mål av armene)

Eller, man kan kutte ut pisset og trene skikkelig, og når du er "ferdig" er du dobbelt så sterk som du hadde blitt visst du hadde trent med jentevekter. Det er overhodet ingen grunn til å trene betydelig lettere enn det du klarer. Da kan man heller runke og håpe at det lager nok muskler.

Lenke til kommentar

med lette vekter får du god styrke til liten størrelse og i breakdancing skal du kunne være smidig og myk i kroppen slik at det å være stor i musklene er en ulempe da det veier mye mye mer.

Så vidt jeg vet får man ingen effekt av å trene med vekter lettere enn 70% av 1RM (typisk 15RM). Skal man bli sterkere uten å legge på seg masse bør man holde seg til få, eksplosive repetisjoner og tung vekt. 4x4 anbefales.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet får man ingen effekt av å trene med vekter lettere enn 70% av 1RM (typisk 15RM). Skal man bli sterkere uten å legge på seg masse bør man holde seg til få, eksplosive repetisjoner og tung vekt. 4x4 anbefales.

det er utrolig rart at jeg gikk opp 10cm på armene på 1 mnd med å trene manualer med 5kg i 10 løft i 10 repitisjoner også økte jeg og etter 1mnd brukte jeg 15kg på manualene

og i tillegg brukte mange andre metoder med lette vekter i 10 løft x 10 repitisjoner

jeg tror de som sitter inne og trener hver dag i mange år har litt mer peiling på dette enn hva du har høres det ut som. selv om du vet hva RM betyr så gjør det deg ikke til noen ekspert. jeg kan slå det opp på wikipedia eller google så finner jeg utav det. trenger ikke å være ekspert for å vite hva det betyr

Endret av DrHawkins
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis målet rundt biceps gikk opp med 10 cm iløpet av én måned er det noe galt med målebåndet ditt. Hva gikk du opp fra og til?

Det er forresten umulig å forstå hva du mener med lette vekter. Da du gjennomførte 10 repetisjoner, var siste repetisjon lett eller tung da?

1-4 repetisjoner = nevrale tilpasninger, ingen/minimal volumøkning.

8-12 repetisjoner = fullt fokus på hypertrofi og volumøkning.

Endret av KjellV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis målet rundt biceps gikk opp med 10 cm iløpet av én måned er det noe galt med målebåndet ditt. Hva gikk du opp fra og til?

Det er forresten umulig å forstå hva du mener med lette vekter. Da du gjennomførte 10 repetisjoner, var siste repetisjon lett eller tung da?

1-4 repetisjoner = nevrale tilpasninger, ingen/minimal volumøkning.

8-10 repetisjoner = fullt fokus på hypertrofi og volumøkning.

Og det over 10 da? Dette går vel på utholdende muskelstyrke, men man vil ikke få volum? Spør siden jeg er nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Og det over 10 da? Dette går vel på utholdende muskelstyrke, men man vil ikke få volum? Spør siden jeg er nysgjerrig.

Jeg redigerte til 12, liten tastefeil. Man får nok volumøkning med flere enn 12 repetisjoner, mange gjør 15 repetisjoner, men det fungerer ikke like bra som 8-12 repetisjoner hvis man er ute etter volumøkning. Er man ute etter "utholdenhet" uten volumøkning er det best å trene med få repetisjoner og øke maksstyrken. Dobler du maksstyrken din blir det selvfølgelig mye lettere å ta mange repetisjoner med vekten du begynte å trene med, altså du har fått bedre "utholdenhet".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...