Gå til innhold

VM ballen, Jabulani

Teipball

Anbefalte innlegg

Vm ballen har fått veldig mye kritikk den siste tiden, de fleste topp keeperne i verden som Casillas, Valdes, Buffon, Loris og James har alle kritisert ballen. Men nytt av året er at også utespillerne er kritiske til ballen, Xavi har blant annet vist sin misnøye med ballen.

Personlig hater jeg ballen, den beveger seg ikke som en ball skal og det oppstår situasjoner som ikke vanligvis ville skjedd. Helt sidnen VM i 06 har ballene vinglet eller flakket mer og mer, og Jubalani er ikke noe unntak. Jeg er selv keeper og merker dette mer enn en utespiller gjør. Skudd som går rett på meg endrer plutselig retning og ender i mål eller en farlig retur oppstår.

Man har jo forsjellige synspukt og noen mener at dette bare er bra for fotballen. Flere mål og flere spektakulere mål. Noen mener dette ødelegger for fotballen fordi mål kommer som resultat av flaks og ikke dyktighet. Ta foreksempel juninho og Ronaldo sine skudd. Disse skuddene vingler i lufta, men det er på grunn av deres dyktighet og at disse spillerne klarer å skyte på denne måten. Husk at disse spillerne har brukt Nike baller for det meste, spesielt Ronaldo. Nå kan hvem som helst skyte på denne måten, noe jeg ser som negativt. Det er også negativt for sporten at så mye negativt omerksomhet kommer til keeperne pga "tabber" de gjør. Sannheten er at skudd som går i over 100 km/t som får flakker til siden er så og si umulige å redde. Desverre er det mange "eksperter" og fans som ikke ser dette.

Så hva synes dere? Bra eller dårlig? Kom gjerne med egne erfaringer fra denne ballen mot andre baller.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heter vel Jabulani for å være pirkete :p

Har selv ikke prøvd ballen, men hvis den er så flakkete og dårlig som flere spillere sier synes jeg det er veldig negativt. Det er nok tilfeldigheter i fotballen som avgjør fra før, så man trenger ikke å lage enda en tilfeldighet ved å ha en ball som flakker og er vanskelig for keeper.

Skjønner egentlig ikke helt hvordan dette går til, ettersom Adidas har store tester på det meste som gjør at en skulle tro at ballen var bra, spesielt når Adidas selv mener at ballen flakker mindre enn de andre moderne ballene.

Lenke til kommentar

Min teori er at Adidas og Fifa ønsker flere mål og derfor lager baller som gjør det vanskligere å redde. Mer penger i kassa fordi flere mål gir større oppmerksomhet.

Ballprodusentene får ikke mye oppmerksomhet eller kreditt for målene som blir scoret. Og at intensjonen er å lage en dårlig ball, som proffesjonelle spillere går ut å kritiserer, gir bare dårlig oppmerksomhet rundt produsenten. Så hensikten er neppe å lage en ball som er såpass uberegnelig at det resulterer i flere mål, og dermed mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Ikke alle har kritisert den. Noen har sagt at den er ålreit, dog litt hard. Dessuten har den vært i bruk før VM også hvis jeg ikke husker feil, og det er først nå at spillere klager. Ikke vet jeg, men jeg tror ikke at ballen er så ille som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar

Har du prøvd ballen Popobawa? For jeg bruker den hver dag, og den er uberegnelig. Ballen kan ende hvor som helst når som helst.

Min teori er at Adidas og Fifa ønsker flere mål og derfor lager baller som gjør det vanskligere å redde. Mer penger i kassa fordi flere mål gir større oppmerksomhet.

Ballprodusentene får ikke mye oppmerksomhet eller kreditt for målene som blir scoret. Og at intensjonen er å lage en dårlig ball, som proffesjonelle spillere går ut å kritiserer, gir bare dårlig oppmerksomhet rundt produsenten. Så hensikten er neppe å lage en ball som er såpass uberegnelig at det resulterer i flere mål, og dermed mer oppmerksomhet.

Adidas får mer oppmerksomhet nå pga klaging på ballen enn de ville fått hvis den hadde vært som en normal ball. Og flere kjøper ballen, uansett om de hører den er dårlig eller ikke, det er den ballen de hører om. Og Fifa tror jeg bare liker at det blir skåret mange mål, er en grunn til at de ikke vil ha videodømming.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Aldri prøvd den. Men å si at den kan ende hvor som helst når som helst blir litt dumt, eller hva? Det er ikke sånn at hvis en keeper tar et utspark fra femmeteren så går ballen framover, men plutselig fyker den tilbake og inn i mål. Teit eksempel, men du skjønner sikkert. Dessuten kan du jo lese hva Adidas har sagt om ballen under.

- Vi begynte å bruke ballen i forskjellige ligaer i desember, og alle tilbakemeldinger vi har hatt har vært positive, sier talsmann for Adidas, Thomas van Schaik, til Associated Press.

- I tillegg har vi distribuert ballen til alle sluttspillagene slik at de kunne vende seg til den. De har tydeligvis ikke brukt den muligheten siden vi først hører kritikken nå. Jeg er ganske overrasket, fortsetter van Schaik

- Ser du på historien har det alltid vært kritikk mot ballen før et VM, men ikke så mye i etterkant når man har sett flotte mål og flotte redninger, sier han.

Lenke til kommentar

Selfølgelig snur ikke ballen 180 grader i lufta, men du kan skyte mot hjørnet, men ballen endrer retning og ender midt i mål. Grunnen til at Adidas ikke har fått mange negative tilbakemeldinger er så enkel som at det er Adidas klubber som har stått for testingen. De kan ikke gå offentlig ut å kritisere ballen. Xabi Alonso, for eksempel, måtte lure seg unna spørsmålet om hva han synes om ballen fordi han er under kontrakt med Adidas.

Og det med at det ikke er kritik i etterkant er jo det jeg prøvde å si i åpningsinnlegget. Noen synes det er kulere å se syke mål, skudd som vingler og skifter retning, enn å se et skudd som går akkurat der det skal, men ikke så spektakulert. Jeg har noen kompiser som er av denne oppfatningen, de elsker at keeperne driter seg ut. Jeg er av en helt annen oppfatning. Og det også naturlig at det er mindre kritikk etter VM er slutt, tross alt er det mindre oppmerksomhet etter mesterskapet er over.

Lenke til kommentar

Merker at jeg er litt konspirasjons aktig for i åpningskampen var det et langskudd som viste tendenser til vingling. Dette skuddert ble aldri vist i reprise, har tv produsentene fått beskjed av fifa og adidas om dette?

Syk teori, men noe jeg tenkte over med tanke på all kritikken mot ballen.

Lenke til kommentar

Kan legge til min mening om ballen.

Prøvd den litt kjapt, og min mening er at den er rar. Rett og slett. Den er en slags mellomting mellom en vanlig ball og en plastball. Selv om vekten på ballen vel er noenlunde rundt normalen, føles ballen mye lettere når jeg skyter den. Man må venne seg til å bruke en annen kraft enn på andre baller. Den flakker også mer enn andre baller, men intrykket mitt var likevel at man må treffe ballen riktig for at den skal flakke. Eller, for å si det på en annen måte; treffer man den riktig går den rett frem som man vil. Men Jabulani er definitivt forskjellig fra andre baller. Synes dog det er litt morsomt å ha en slik ball man kan skyte på hverandre med, da det oppstår morsomme situasjoner. Men i seriøse kamper er det ikke den beste ballen.

Den baller jeg spiller mest med er min egen ball, offisielle Teamgeist-ballen fra 2006-VM. Dette var vel den første "flakkeballen", men den flakker MYE mindre enn EM-ballen fra to år tilbake og Jabulani. Teamgeist føler jeg man må treffe virkelig spesielt for at den skal flakke unormalt mye. Flakkingen på Teamgeist og Jabulani er i så måte nesten som dag og natt. Samt at som sagt Jabulani føles veldig lett, Teamgeist føles mye tyngre når man skyter den. Av de ballene jeg har prøvd, er Teamgeist for meg den optimale. En skikkelig god ball med litt flakketendenser om man treffer riktig på ballen, men ikke i den overdrevne graden som på Jabulani. Adidas bør være forsiktige med å dra det for langt.

Lenke til kommentar

Spiller selv med Teamgeist når jeg spiller for meg selv, på trening med laget går det i euro ballen fra 06 og årets vm ball. Teamgeist er etter min mening klart best.

Selv om det ikke hbar kommet noen mål pga ballen enda så er det to ting jeg har lagt merke til.

1: Frispark går for det meste over.

2: Veldig mange prøver på langskudd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg liker ballen mer og mer ettersom jeg har spilt mer med den i det siste. Den er et mareritt for en keeper, men det er få ting som er så morsomt som når du treffer helt rett på denne ballen. Grepet er godt på den når man fører og pasninger er helt som vanlig etter litt tilvenning, en morsom ball.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...