Gå til innhold

Ubuntu kræsjer/fryser

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt pussig problem her jeg ikke helt klarer å fikse, lurte på å se om det kanskje går an å få noe respons her, selv om problemet er litt kinkig å beskrive. Jeg kjører Ubuntu på en stasjonær maskin her, og den har en lei tendens til å henge seg opp. Det utarter seg som regel ved at alt bare fryser, bildet blir værende som det er, men verken mus eller tastatur gir noen respons, ei heller power-knappen, og jeg ender opp med å måtte tvinge den av og så starte på nytt.

Jeg har prøvd å feilsøke endel. Tenkte kanskje problemet kunne ligge i noe tull jeg hadde gjort, så reinstallerte operativsystemet, men har fortsatt samme problem. Har også prøvd å kutte ut diverse programmer jeg lurte på om kunne ha noe med det å gjøre, som VirtualBox og Compiz Fusion, men det virker ikke som om det har noe å si. Får tidvis kræsj selv om jeg kun kjører ett program, det være seg Chrome, Firefox, Songbird eller egentlig hva som helst, så virker som problemet ligger "dypere".

Er det noen som har noen ideer om hva det kan være, har hørt om noe lignende, eller har noen tips om hvordan jeg kan feilsøke? Vurderer snart å gå tilbake til Windows. Er ellers fornøyd med Ubuntu, men orker ikke kræsj annenhver dag lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør prøve når maskinen ser ut til å være "fryst", er å prøve å starte X-serveren på nytt. Det er mulig å bruke en tastaturkombinasjon for å drepe X-serveren (som vil starte på nytt), men denne funksjonen må aktiveres i XKB. Du kan aktivere den gjennom å system->innstillinger->tastatur->utforminger->alternativer, og krysse av i sjekkboksen under "key sequence to kill the X server". Et alternativ er å bytte til en annen "virtuell konsoll" med tastekombinasjon Ctrl+Alt+F[0-12], der Ubuntu er satt opp til å tillate login på VC 1-6, mens det grafiske grensesnittet kjører på nr 7. Dersom du klarer å drepe X-serveren eller å bytte til en annen virtuell konsoll, så har kjernen ikke hengt seg.

Dessvere, men ut ifra beskrivelsen så virker dette som at kjernen fryser. De direkte årsakene kan være at en eller annen kjernetråd henger seg, eller at kernelkode kaller panic-funksjonen. Grunnen til at dette skjer, er som regel ikke så lett å finne. Det kan enten være en maskinvarefeil, feil i kjernen eller en kombinasjon.I utgangspunktet så skal det ikke være mulig for brukerprogrammer å utløse dette, men du bør være på vakt etter "daemons" som laster inn kjernemoduler. Du har allerede prøvd å deaktivere virtualbox, noe som kunne vært en potensiell synder. Et annet, mer sannsynlig alternativ, er grafikkdriveren. Uansett så bør din førsteprioritet være å prøve å hente ut logginformasjon som kan gi en indikasjon på hva som er galt.

Kjernen har et dedikert meldingsbuffer som tillater kjernekode å formidle meldinger til brukeren (C-funksjonen printk skriver til dette). Det er mulig å lese meldingsbufferet gjennom å kjøre kommandoen dmesg, men dersom kjernen har hengt seg så er jo ikke dette mulig :). Heldigvis så skrives dette regelmessig til fil. Når kræsjet er et faktum så skal du derfor prøve å bruke Linux sitt svar på Ctrl+Alt+Del: Alt+SysRq+<valg>, der valg er tastene r, e, i, s, u,b - i denne rekkefølgen. Start sekvensen på nytt hver gang, altså alt+sysrq+r, vent to sekunder, alt+sysrq+e osv. Når du trykker b, så skal maskinen starte på nytt. Dersom dette ikke skjer, så bør du sjekke at "magic sysrq" er aktivert i kjernen. Hensikten med alt dette er å sørge for at eventuelle bufre blir skrevet til disk. Dette betyr bedre odds for at kjernemeldinger blir skrevet til loggfil.

For å oppsummere

Undersøk om "magic sysrq" er aktiver. Dette kan du gjøre med kommandoen sysctl, på denne måten:

danerik@atlas:~$ sysctl kernel.sysrq 
kernel.sysrq = 1
danerik@atlas:~$ 

Vent til systemet henger seg. Bruk tastekombinasjonen som er nevnt tidligere.

Når du har startet systemet på nytt, så tar du en kikk på loggfilen /var/log/messages. Du kan også se på loggfilen som blir generert av X-serveren gjennom å se på /var/log/Xorg.0.log.old.

Dersom ingenting annet hjelper, så er det siste "skuddet i blinde-rådet" jeg kan gi deg, å prøve kernelparametrene noapic og/eller noacpi. Jeg gjetter på at førstnevnte fører til en uheldig bieffekt i forhold til behandling av maskinvareavbrudd. Går det så langt som dette, så er jeg nesten villig til å gjette på en feil i kjernen eller at det er noe galt med ACPI-implementasjonen.

Dersom det absolutt ikke er mulig å se noe i loggfilene fordi systemet henger seg, så kan du prøve å hente ut innholdet i meldingsbufferet gjennom en annen maskin som er koblet til verten med seriellkabel eller IEEE1394-grensesnitt. Det er mange grunner til å hate datamaskiner, ikke sant?

Endret av Manuel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

gjør det til meg på den andre pceen min som hadde nvidia kort hmm.gif

Nvidia logen kan slås på i xorg.conf'en som den kommer ja, men hvis du installerer prop driveren igjenom pakkebrønnen så er logoen disablet som default.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...