Gå til innhold

Årsstudium i pedagogikk? Bygge på til lektor?


tmg

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man trenger 1 år pedagogikk og 3 år med f.eks. norsk/engelsk e.l. for å bli lektor på vgs. Eks: 1 år pedagogikk, 3 år norsk = Lektor i norsk. 1 år ped, 3 år norsk, 3 år engelsk = Lektor i norsk og engelsk.

Stemmer dette fortsatt(evt. har det kanskje aldri vært sånn)? :hmm:

 

Jeg finner nemlig ikke årsstudium i pedagogikk noen steder bortsett fra UiA, NLA og HiL. Og hvis man bare trengte årsstudium i ped. + andre fag for å bli lektor skulle en tro at de tilbød dette årsstudiumet litt flere steder?

 

Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg vil utdanne meg til, men har funnet ut at pedagogikk er noe som er brukbart å ha med i kofferten innenfor alle yrker jeg kunne tenke meg (lurer blant annet litt på lektor, derav spørsmålene ovenfor). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, etter litt mer googling fant jeg ved en tilfeldighet ut at (PPU)Praktisk-pedagogisk utdannelse er greia jeg så etter, og ikke årsstudium i pedagogikk.

Da fant jeg det ved UiO også.

Men man må visst ha studert en del annet først og ha nok studiepoeng for å kunne ta PPU i det hele tatt :o

Skal ikke være lett -,-

Med andre ord må jeg finne noe jeg vil utdanne meg innenfor, så ta pedagogikk...

Tanken var å studere noe jeg kan få bruk for i alle jobber, for å ha litt tid til å velge helt spesifikt senere :thumbdown:

 

Edit:

Hvor stor lønnsforskjell og evt. hvor mye vanskeligere er det å få jobb som adjunkt (bachelor+ppu) enn lektor (master+ppu)?

Endret av tmg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...