Gå til innhold

WPA fungerer bare på noen enheter i nettverket

Anbefalte innlegg

Heisann!

Som emnetittelen er inne på, kjører jeg et helt standard trådløst nettverk med en SMC Barricade (2804WBRP-G). Hver gang jeg er hjemme her på ferie, har jeg selvfølgelig glemt passordet, og må gjennom den samme, tidkrevende prosessen med å opprette et nytt passord. Det er ikke det at jeg har problemer med å opprette passord, men av en eller annen grunn vil ikke laptoppen (Vista 32bit SP2) koble til med passord bestående av f.eks. bokstaver (WPA), og av og til må jeg forsøke flere "omstokkinger" av tall om jeg vil kjøre WEP. Alt i alt, sykt kronglete.

Så testet jeg med iPhonen min i dag. Opprettet et nytt WPA (tkip)-passord bestående av tall og bokstaver, og iPhonen koblet seg på med én gang uten noen problemer. Så var det laptoppen, og som vanlig vil den ikke koble seg på, enda ALT av påkoblingsinstillinger skal være korrekte.

Hva i alle dager er det jeg gjør galt?

Routern:

SMC Barricade 2804WBRP-G

Nettverkskort i laptop:

Broadcom NetLink ™ Gigabit Ethernet

Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN

(vil anta at Broadcomen ikke har noe å gjøre med WiFi, men tok den med likevel)

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når den virker på noen kombinasjoner, så bør jo alt være OK egentlig.

Jeg foreslår du logger inn på routeren din og gir den en ny unik SSID (navn på nettverk). Så gir du den et passord som du skriver opp (pass også på lowercase eller uppercase). Skriv også opp nøyaktig hvilken type kryptering (f.eks WPA TKIP eller WEP 128bit) du setter i routeren.

Så kan du heller ta problemet derfra, når du er helt sikker på hva du har i router og PC.

Lenke til kommentar

Øh, er vel nøyaktig det jeg gjør...? Problemet er at laptoppen ikke klarer å fullbyrde en tilkobling (WPA), enda alt av info er korrekt, mens andre enheter som f.eks. iPhonen min får koblet seg opp med akkurat samme passord og innstillinger. Dette irriterer meg, da jeg er "stuck" med enkle WEP-krypteringer for at laptoppen også skal få dele morroa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...