Gå til innhold

Sykkel med stålramme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. vet noen hvor man får kjøpt sykler med stålramme? kunne også kjøpt bare stålramme.. har hørt med noen sportsforretninger, men de selger jo bare alumium.

 

Har sett rundt nå i kanskje 10 min, men fant ingenting.

 

Men et spørsmål:

 

Blir ikke sykkelen veldig tung?

Lenke til kommentar

Hei. vet noen hvor man får kjøpt sykler med stålramme? kunne også kjøpt bare stålramme.. har hørt med noen sportsforretninger, men de selger jo bare alumium.

 

Har sett rundt nå i kanskje 10 min, men fant ingenting.

 

Men et spørsmål:

 

Blir ikke sykkelen veldig tung?

 

ikke nødvendigvis.. en alumiumsramme må ha større diameter på rørene for å kompensere for styrken til stål og for å kompensere for den manglende stivheten (tror aluminium er rundt halvparten så stiv som stål), så vekta går ganske opp i opp. sånn jeg har forstått det kommer de fleste sykler med alumiumsramme fordi alumium er billigere enn stål i japan (nesten alle sykler kommer derfra).. + billigere frakt.

 

i snitt er vel en stålramme litt mer holdbar og stivere enn en alumiumsramme

Endret av Wassabi
Lenke til kommentar

Hei. vet noen hvor man får kjøpt sykler med stålramme? kunne også kjøpt bare stålramme.. har hørt med noen sportsforretninger, men de selger jo bare alumium.

 

Har sett rundt nå i kanskje 10 min, men fant ingenting.

 

Men et spørsmål:

 

Blir ikke sykkelen veldig tung?

 

ikke nødvendigvis.. en alumiumsramme må ha større diameter på rørene for å kompensere for styrken til stål og for å kompensere for den manglende stivheten (tror aluminium er rundt halvparten så stiv som stål), så vekta går ganske opp i opp. sånn jeg har forstått det kommer de fleste sykler med alumiumsramme fordi alumium er billigere enn stål i japan (nesten alle sykler kommer derfra).. + billigere frakt.

 

i snitt er vel en stålramme litt mer holdbar og stivere enn en alumiumsramme

 

Tøft.

Da lærte jeg noe nytt idag å da :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil tro at legeringen av aluminiumet er så perfeskjonert at den er nermest lik metal i styrke. Du kan jo å se på karbonfiber, utrolig sterkt og lett.

 

nja, nå bruker vel ingen sykler med karbonramme for utforkjøring f.eks. er ikke sterkt nok

Lenke til kommentar

Hei. vet noen hvor man får kjøpt sykler med stålramme? kunne også kjøpt bare stålramme.. har hørt med noen sportsforretninger, men de selger jo bare alumium.

 

Har sett rundt nå i kanskje 10 min, men fant ingenting.

 

Men et spørsmål:

 

Blir ikke sykkelen veldig tung?

 

ikke nødvendigvis.. en alumiumsramme må ha større diameter på rørene for å kompensere for styrken til stål og for å kompensere for den manglende stivheten (tror aluminium er rundt halvparten så stiv som stål), så vekta går ganske opp i opp. sånn jeg har forstått det kommer de fleste sykler med alumiumsramme fordi alumium er billigere enn stål i japan (nesten alle sykler kommer derfra).. + billigere frakt.

 

i snitt er vel en stålramme litt mer holdbar og stivere enn en alumiumsramme

Aluminium har en egenvekt på rundt 2,7 kg/dm³. Stål har en egenvekt på rundt 7,85 kg/dm³. Egenvekt kan variere litt etter legering. For at en alu ramme skal veie det samme som en stålramme, må det med andre ord brukes nesten 3 ganger så mye materiale. Når det gjelder holdbarhet, så avhenger det selbfølgelig av mange faktorer (legering, geometri etc) Men, holder en seg unna de billigste syklene så er holdbarheten stort sett den samme eller bedre en stål.

 

Aluminium er dyrere en stål. Men, prosessen med forming, maskinering oll er stort sett mye raskere med aluminium.

 

Når det gjelder utforsykler og karbonfiber: Er du sikker på at det er holdbarheten som spiller inn her? Nå har jeg ikke særlig kunnskap rundt "utforsykling", men i mitt hode virker det egentlig menigstløst og benytte karbon i en sykkel som er bygget for å gå nedover?(!)

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Kan vel legge til at karbonfiber er mest brukt på gatesykler pga at det ikke tåler noe serlig slag, da dette kan ødelegge vevingen av fibrene og hele rammen kan da gå i oppløsning, men det er evig sterkt og lett.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...