Gå til innhold

hva har politiet rett til å gjøre ang trim? (moped)

Anbefalte innlegg

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg satt på en bussstasjon på kvelden etter fest og politiet kom bort til meg og ba meg vise innholdet i posen og legitimasjon. Var over 18 så gikk jo bra. Men har en vennine som ble tatt fra drikken sin og politiet ringte til foreldrene da hun var 17.

Så NEI, det er feil at man kan besitte og drikke alkohol som umyndig.

I offentlighet har ikke en umyndig person lov til å besitte alkohol.

Det at veninnen din/kompisen din ble fulgt hjem er standard prosedyre fra politiet der foresatte blir kontaktet og bedt komme ned på stasjonen. Handlinger som dette får ingen juridiske konsekvenser.

Men jeg har lyst til å trimme mopeden? Mest redd for å bli tatt av sivil, hva kan de egentlig gjøre når de ser deg ligge langt over grensa for hva en moped kan gå?

Og når politiet er på skolene for å ta syklene på tralla, hva er da sansynligheten for at de oppdager en evt politiknapp?

Lenke til kommentar

De ser en politiknapp lett.

Men sjangsen er verdt å ta.

Har selv fått visningslapp i posten nå, ikke blitt stoppet eller noe, men sikkert blitt sett eller tipset.. tsk tsk

Bare å sveise inn plombe og gjøre orginal igjen deeet.

Ok, for slik jeg ser det har jeg to muligheter utenom politiknapp.

1) Parkere sykkelen et annet sted jeg vet om og gå de siste 200 metrene til skolen hver dag.

2) Bare stikke og loke i byen når jeg ser at politiet har kontroll og vente til de har stukket. Regner med at de vil skrive ned skiltnummeret for å kalle inn til kontroll?

Lenke til kommentar

Eller be vennene dine kjøre ordentlig og ikke som noen tullinger, så driter politi i hvor mye trim dere har.

Har blitt stoppet flere ganger sammen med kammerater, hvor alle har trim, og får beskjeden "kjør pent" :]

Vel.. er jo forskjellig overalt i landet men..

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Eller be vennene dine kjøre ordentlig og ikke som noen tullinger, så driter politi i hvor mye trim dere har.

Har blitt stoppet flere ganger sammen med kammerater, hvor alle har trim, og får beskjeden "kjør pent" :]

Vel.. er jo forskjellig overalt i landet men..

Ja sant det :p Må jo følge trafikkregler selv om man har trim!

Men nå snakker jeg hovedsaklig om når de har med tralla på skolen.

Lenke til kommentar

Biltilsynet som har tralle.

Uansett, hvor ofte er de kommer og kontrollerer på skoler? Sjelden.. Fikk også høre da jeg starta på vgs at de kom innom en gang i året og sjekket alle mopeder og scootere. Gikk alle tre årene uten at noen dukket opp.

Hvor bor du?

Bor i Hønefoss og moped fra fylte 16 er standard. Den beryktede tralla skal nok være ganske rituell på skolen vår (og andre vgs i omegn), men det er langt i fra alle som i det hele tatt blir testet. Tipper det er mellom 70-90 sykler totalt. Å ta alle sammen ville ta en evighet. Dessuten kan jeg bare drite i å kjøre sykkelen min hvis politiet skulle være der. Så får de heller kalle meg inn så jeg får tid til å skifte til org anlegg.

Det verste som kan skje med trim er vel om politiet har ligget bak deg med kamera fra Ask til Hønefoss i 80 :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kompis ble tatt på moped da han kjørte over 60 i 60-sonen. Det endte med at han fikk 7.500,- i bot og måtte sette sykkelen i original stand, framvise den hos biltilsynet og få den godkjent der. I tillegg mistet han vel lappen for en stund, husker ikke hvor lenge.

Lenke til kommentar

Du mister ikke lappen for å kjøre trimma moped.

Du mister lappen for å bryte fartsgrenser.

At du kjører trimma moped, og ignorerer 45-grensa, gjør ikke at du kan ignorere den fartsgrensa som veien er merket med uten konsekvenser.

Jeg har stor forståelse og sympati for fornuftige mennesker som reparerer mopeden sin ved å fjerne proppen som herper motoren, og kjører 60 i 60-sonen.

Men du skal selvsagt ikke kjøre 80 overalt bare fordi du kan.

I likhet med andre kjøretøy, skal du ikke gi full gass over alt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Fra Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. §2-5:

16. Trimming

Er innehaver av mopedførerbevis eller førerkort ilagt straff for gjentatte ganger å ha kjørt motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse i strid med vegtrafikkloven § 13 femte ledd, bør tap av føreretten fastsettes til minst 3 måneder.

.. det skal altså "gjentatte ganger" til ved normale omstendigheter for at førerkort skal tapes.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...