kenneho Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hei. Jeg skal gifte meg om noen måneder, og har i den forbindelse booket fotograf for bryllupsbildene vi tar etter vielsen. Under møtet vi hadde med fotografen fikk jeg vite at vi ikke får utlevert negativene (eller i alle fall den digitale variant) til bildene. Det betyr at denne fotografen er den eneste som har tilgang til å trykke opp nye bilder for all fremtid. Dette gjør meg veldig skeptisk, av følgende grunner: 1) For all fremtid vil vi måtte bestille evt nye kopier av bryllups-bildene via denne fotografen, og vi har ingen garanti for hvilke prise hun setter på dette. 2) Hvis fotografen går konkurs, går av med pensjon (og legger ned forretningen), eller rett og slett blir påkjørt av trikken, er det godt mulig at vi taper original-bildene for alltid. Fotografen gjemmer seg bak åndverskloven, og hevder dermed at hun ikke har noen grunn og krav til å gi fra seg orginalbildene. Hadde jeg og min forlovede blitt leid inn, og dermed fått betalt, for å stille opp i et kunstverk (dvs fotografi) i hennes regi, forstår jeg veldig godt at man kan gjemme seg bak denne loven. Men når vi betaler fotografen mange, mange tusen kroner for å ta bilder av oss og lage et album, mener jeg at det blir feil å ikke utlevere orginalbildene. Sånn jeg ser det leier vi inn en fotograf på et type konsulentoppdrag, og ikke et kunstoppdrag. Det dette ender opp med er at vi betaler fotografen mange, mange tusen kroner for at hun tar bilder av oss (og lager et lite album), men at hun sitter igjen med "produktet" i etterkant. Med andre ord betaler vi henne mye penger for at hun skal ta bilder hun eier i etterkant. Jeg synes at hele opplegget er veldig feil, og kan ikke forstå at dette er lov. Så vidt jeg forstår er dette dessverre vanlig praksis blandt fotografer, og jeg tror det den korte tiden fram til bryllupet blir vanskelig å finne en god nok fotograf som vil gi oss bildene i etterkant. Men jeg er veldig interessert i å høre andres erfaringer rundt dette, og om noen har funnet noen måter å få tak i orginal-bildene i etterkant. - kenneho Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Åndsverksloven § 1. Den som skaperet åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som 1) skrifter av alle slag, 2) muntlige foredrag, 3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill, 4) musikkverk, med eller uten tekst, 5) filmverk, 6) fotografiske verk, 7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst, 8) skulptur av alle slag, 9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket, 10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket, 11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art, 12) datamaskinprogrammer, 13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran. For fotografiske bilder som ikke er åndsverk gjelder § 43a Fotografen har nok retten på sin side. Fotografen er eier av verkene å kan selv velge hvordan han/henne skal forvalte det. Har du prøvd å¨spøre om å kjøpe digitale kopier av bildene utenom? Enkleste du kan gjøre er å skanne de fysiske bildene når du får dem, så har du også digitale kopier. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Tråd med tilsvarende diskusjon: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106679 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Jeg synes at hele opplegget er veldig feil, og kan ikke forstå at dette er lov. De mest sentrale paragrafene i åndsverksloven for denne problemstillingen er § 43a. som gir fotografen enerett til å lage kopier av bildet, og § 45c. som sier at den som er fotografert må gi samtykke til bruk av bildet. Se http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html for hele åndsverksloven, jeg har limt inn de aktuelle paragrafene nedenfor: "§ 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten. Eneretten til et fotografisk bilde varer i fotografens levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår, men likevel minst 50 år fra utløpet av det år bildet ble laget. Har to eller flere eneretten sammen, løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende. Bestemmelsene i §§ 2 andre til fjerde ledd, 3, 6 til 9, 11 til 21, 23 til 28, 30 til 39f og 39j til 39l, gjelder tilsvarende for fotografiske bilder i samme utstrekning som de gjelder for fotografiske verk. Er et fotografi gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende." "§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår." Endret 4. juni 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Kan du ikke bare sette et ultimatum, få de digitale versjonene / negativene ellers finner vi en annen fotograf som er villig til dette. om hun må velge mellom å gi fra seg digitale versjoner når jobben er gjort, eller ingen jobb i det hele tatt så tror jeg hun fort blir mer medgjørlig. Det finnes alltid flere aktører. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Et google søk på "prisliste fotograf" gir meg flere treff der man (ved å betale ekstra) kan få høyoppløselige digitale bilder. Dette kan du enten bruke for å finne en fotograf som tilbyr det du ønsker, eller som et forslag til pris for digitale bilder hos den fotografen du alt har skaffet. Det er sikkert lurt å få bekreftet hvor høy oppløsningen faktisk er, og hvilket format man faktisk får disse bildene i. Eks: http://dieter.no/fotografering/prisliste/ - 3000 kr + 200 kr * antall bilder http://www.mhkfoto.no/prints.html Endret 5. juni 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå