Jonas Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Flash fungerer så grenseløst dårlig i Opera @ Ubuntu at jeg endte opp med å simpelthen deaktivere det. Vips - så ble Opera rask og responsiv igjen, men nei! - nå kunne jeg ikke se film. Løste det ved å lage et par user javascripts som åpner vidoene i VLC. Tenkte jeg kunne dele disse, kanskje andre også vil dra nytte av det. Videoavspilling på Youtube, av Jonas & trygveaa Videoavspilling på Aftenposten, av Jonas Videoavspilling på Dagbladet, av Jonas FAQ Q: Hvordan installerer jeg User Javascripts? A: Lag en mappe for domene du ønsker å fikle med. Legg scriptet i den mappen. Navigér til den siden i Opera, høyreklikk wherever -> Site Preferences -> Scripting -> User JavaScript Folder -> Velg mappen din. Q: Jeg har funnet en bug i scriptet, hvem kan jeg fortelle dette om? A: Personen bak et script er nevnt sammen med linken, kontakt ham/henne. Q: Jeg har et kult/morsomt/bra user javascript, hvordan havner det i første innlegg? A: Bare post det i tråden, så skal jeg prøve å holde første innlegget oppdatert. Q: Kan jeg poste user javascript jeg ikke har skrevet selv? A: Selvfølgelig. FAQ til videoavspillere Q: VG? A: VG streamer over RTMP og når jeg klarer å spille av det i et tredjepartsprogram, så vil jeg ha høy interesse av å lage et script for deres side også. Noen forslag? Q: Hva er en protokollprefiks? A: For at Opera skal vite hvilket program å åpne en link i, så må linken prefikses med et navn. Dette navnet er alltid definert øverst i mine user javascript. Dette navnet må du konfigurere Opera til å åpne i ditt favorittprogram. Q: Hvordan konfigurer jeg protokoller til å åpnes i en applikasjon? A: Preferences -> Advances -> Programs -> Add. Q: Opera sender med protokollprefiksen i tillegg til URLen til min applikasjon, men applikasjonen kjenner ikke til denne. What to do? A: Istedenfor å åpne en protokoll i ditt favorittprogram, så lar du Opera åpne protokollen i et script. Dette scriptet må fjerne protokollprefiksen og deretter åpne URLen i applikasjon din. Eksempel for VLC følger. Burde ikke være annerledes for andre applikasjoner. /usr/bin/remove_vlc_prefix av trygveaa: #!/bin/bash vlc ${1/vlc:\/\//} Jeg har lastet opp et bilde av hvordan min Opera-konfigurasjon ser ut, for ekstra clearification. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Her er scriptene jeg bruker. FFixer Et script som legger til en del funksjoner til Facebook, blant annet viser den et bilde stort når man holder over det. FFixer Hentet herfra Resten av scriptene er vedlegg på forumet og siden forumet tenkte det var lurt å blokkere js-filer, så du må fjerne .txt på slutten av filnavnet. Enhanced image sizer Dette er et script for når man viser bilder i Opera, slik at bildene ikke blir større enn vinduet. Ta musa opp i venstre hjørne når du viser et bilde for å se alternativene. dp_nhcd-img-szr_5.js.txt Hentet og litt modifisert fra dette Video fullscreen Et script for å forbedre videoer som bruker video-taggen. Trykk F11 for å vise videoen i fullskjerm. Hvis du bare vil fylle siden, og ikke sette Opera i fullskjerm, trykk shift+enter. Trykk space for å pause videoen, og pil til høyre og venstre for å spole 3 sekunder. VideoFullscreen.js.txt Hentet og litt modifisert fra dette (la til pause og spoling med space og piltaster) IMDb fix Laget et lite script for å fjerne den hvite boksen over imdb som forsvinner når siden er loadet, fordi det var plagsomt at siden hoppet opp. (Dette kunne vært gjort med user-css også, men brukte user-js fordi det er enklere å legge til) imdb.js.txt Endret 4. juni 2010 av trygveaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå