Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen vs. standpunktkarakter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjennomsnittskarakteren blir regnet ut på grunnlag av alle karakterene på vitnemålet, både standpunkt- og eksamenskarakterer. Summen av karakterene deles på antall karakterer. Gjennomsnittskarakteren multipliseres med 10 og gir karakterpoeng.

Ref: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/3-aarig-vgs/

 

Det er med andre ord riktig som Prorsum sier. Mener også at der var slik før at gjennomsnittet for eksamen og standpunkt ble tellende. Lurer på hvorfor de evt. gikk bort i fra det. Det virker jo absolutt mer rettferdig.

Lenke til kommentar
Gjennomsnittskarakteren blir regnet ut på grunnlag av alle karakterene på vitnemålet, både standpunkt- og eksamenskarakterer. Summen av karakterene deles på antall karakterer. Gjennomsnittskarakteren multipliseres med 10 og gir karakterpoeng.

Ref: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/3-aarig-vgs/

 

Det er med andre ord riktig som Prorsum sier. Mener også at der var slik før at gjennomsnittet for eksamen og standpunkt ble tellende. Lurer på hvorfor de evt. gikk bort i fra det. Det virker jo absolutt mer rettferdig.

 

Det blir marginale forskjeller i konkurransepoeng mellom de to prosedyrene.

 

Si du har følgende karakterer i vilkårlige 10 fag: 2, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6 - samt en eksamen i det ene 4'erfaget som du fikk 5 på.

 

Snittkarakter når eksamenskarakteren står alene blir 4.18, når standpunkt og eksamen blir slått sammen til én tellende karakter blir snittet 4.15. I dette tilfellet er det nok høyst sannsynlig at du hadde komt inn på de akkurat de samme linjene med begge karaktersnittene.

 

Ellers er jeg uenig i at det er mer rettferdig å slå sammen eksamen og standpunkt til én sluttkarakter.

 

 

Red.: En firer for mye!

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor dette er et tema. Folk snakker om at det er urettferdig, javel, da burde du hatt stryk i norsk. Din/deres forståelse av ordet urettferdig er på nivå med små barn. Det er ikke slik at alt er urettferdig om det ikke gir deg fordeler. Om du gjør det dårlig på eksamen, da er du ikke god nok i faget - enkelt og greit.

 

Jeg kan nevne såpass at å få en god karakter i et muntlig trekkfag er det enkleste du vil oppleve. Kan du faget, får du en sekser - no matter what. Det samme gjelder skritlige fag, med noen unntak. For eksempel om du møter opp med feber, så kan skriftlig være vanskelig. Men sånn er verden.

 

Sist men ikke minst... Om du virkelig ikke klarer å oppnå ønsket poengkrav for det VGS / univ. du ønsker, bare fordi du gjør det dårlig på eksamen; da har du ikke jobbet godt nok, og burde lære deg hardt arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor dette er et tema. Folk snakker om at det er urettferdig, javel, da burde du hatt stryk i norsk. Din/deres forståelse av ordet urettferdig er på nivå med små barn. Det er ikke slik at alt er urettferdig om det ikke gir deg fordeler. Om du gjør det dårlig på eksamen, da er du ikke god nok i faget - enkelt og greit.

 

Jeg kan nevne såpass at å få en god karakter i et muntlig trekkfag er det enkleste du vil oppleve. Kan du faget, får du en sekser - no matter what. Det samme gjelder skritlige fag, med noen unntak. For eksempel om du møter opp med feber, så kan skriftlig være vanskelig. Men sånn er verden.

 

Sist men ikke minst... Om du virkelig ikke klarer å oppnå ønsket poengkrav for det VGS / univ. du ønsker, bare fordi du gjør det dårlig på eksamen; da har du ikke jobbet godt nok, og burde lære deg hardt arbeid.

 

Og hvem spurte deg om moralpreken ? :hmm: Jeez går det ikke ann å spørre uten å blir "opplært" av de så kalte bedrevitere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor dette er et tema. Folk snakker om at det er urettferdig, javel, da burde du hatt stryk i norsk. Din/deres forståelse av ordet urettferdig er på nivå med små barn. Det er ikke slik at alt er urettferdig om det ikke gir deg fordeler. Om du gjør det dårlig på eksamen, da er du ikke god nok i faget - enkelt og greit.

 

Jeg kan nevne såpass at å få en god karakter i et muntlig trekkfag er det enkleste du vil oppleve. Kan du faget, får du en sekser - no matter what. Det samme gjelder skritlige fag, med noen unntak. For eksempel om du møter opp med feber, så kan skriftlig være vanskelig. Men sånn er verden.

 

Sist men ikke minst... Om du virkelig ikke klarer å oppnå ønsket poengkrav for det VGS / univ. du ønsker, bare fordi du gjør det dårlig på eksamen; da har du ikke jobbet godt nok, og burde lære deg hardt arbeid.

 

Er til dels enig med det du skriver. Det skal ganske mye til for at eksamenskarakterene skal være ene og alene skyld i at noen ikke kommer inn på ønsket studium ved Universitetet.

 

Man kan naturligvis ha en dårlig eller uheldig dag på eksamen, men om man får en dårlig karakter der tror jeg det i 9 av 10 tilfeller skyldes dårlig forberedelse, dårlige fagkunnskaper, generelt sett bare en "dårlig" elev.

 

Dog kan jeg til en viss grad skjønne at det kan virke frustrerende om f.eks. man selv kommer opp i et fag hvor man ligger på 4, mens resten av klassen kom opp i faget du lå på 6 i. Men slik er bare systemet, og da er det bedre å bare bite det i seg å gjøre en innsats. Er alt for mye syting og hulking i skolen i dag.

 

Selv kom jeg opp i matte i år, og var egentlig ganske misfornøyd med det. Men jeg prøvde å gjøre det beste ut av det, og følte eksamen gikk tålelig bra. Mens en annen jente i klassen satt på Chatroulette og så på Paradise Hotel mens de fleste andre av oss pugget og øvde... Ti minutter før eksamen satt samme jente og klagde over hvor vanskelig matte var, og at hun var dømt til å få en dårlig karakter. I mine øyne satt hun, og kanskje mange andre elever, den dommen på sitt eget hode.

Lenke til kommentar

HVis du får 5 på standpunkt og 4 på eksamen blir media karakteren din tellende som 4.5 på snittet ditt. Gjort slik for at det ikke skal være urettferdig med tanke på hvilket fag du trekker. :thumbup:

 

 

Er i vartfall slik for 10.klasse. (Har en bror som går 10.klasse). Regnet med at det var likt på VGS. :ph34r:

 

Jupp. Vi gikk gjennom det i dag. Sykt dritt når man har bra karakterer så blir man valgt ut til å ha det faget man er dårligst i! Trekker sykt ned ...

Se første posten min. :p

 

Sånn som det gikk for seg for meg; Hadde 5 i naturfag, kom opp i naturfag muntlig og fikk 6. Karakteren min i naturfag ble dermed 5,5 som teltes en gang mot snittet.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

HVis du får 5 på standpunkt og 4 på eksamen blir media karakteren din tellende som 4.5 på snittet ditt. Gjort slik for at det ikke skal være urettferdig med tanke på hvilket fag du trekker. :thumbup:

 

Jeg fikk 6 som standpunkt og 3 til eksamen? Hva betyr det? Hvordan vil det stå??? Jeg fikk hjerneteppe så derfor fikk jeg 3..

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor dette er et tema. Folk snakker om at det er urettferdig, javel, da burde du hatt stryk i norsk. Din/deres forståelse av ordet urettferdig er på nivå med små barn. Det er ikke slik at alt er urettferdig om det ikke gir deg fordeler. Om du gjør det dårlig på eksamen, da er du ikke god nok i faget - enkelt og greit.

 

Jeg kan nevne såpass at å få en god karakter i et muntlig trekkfag er det enkleste du vil oppleve. Kan du faget, får du en sekser - no matter what. Det samme gjelder skritlige fag, med noen unntak. For eksempel om du møter opp med feber, så kan skriftlig være vanskelig. Men sånn er verden.

 

Sist men ikke minst... Om du virkelig ikke klarer å oppnå ønsket poengkrav for det VGS / univ. du ønsker, bare fordi du gjør det dårlig på eksamen; da har du ikke jobbet godt nok, og burde lære deg hardt arbeid.

går du på vgs, og i så fall hva får du i snitt da? Teit tankegang da det er så mange faktorer som også spiller inn, trynefaktor, lærerne dine og sensor blant annet. Du er virkelig naiv om du ikke tror det er store forskjeller mellom hvordan en lærer setter en karakter.

Lenke til kommentar

Det er bare et svar på dette. Som flere over her har nevnt, så teller eksamenskarakteren og standpunktkarakteren like mye. Får du 6 i standpunkt i et fag og 4 på eksamen i samme fag, må du addere både alle standpunktkarakterer og eksamenskarakterer, for så å dele på antall karakterer( både standpunkt og eksamenskarakterer). Da får du snittet ditt. Jeg får standpunkt i 14 fag. Siden jeg kom opp i norsk og matte så vil jeg få 17 karakterer på kortet som teller like mye.

 

På den måten så kan man vel si at det positive med en eksamenskarakter som står på kortet, er at du kan gå opp i faget, mens det negative er at du kan gå ned i karakter i faget. Men slik er det bare. Mer kan vi ikke gjøre med det. :hm:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...