gxi Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Loven gjelder bruk av "håndholdt mobiltelefon i bil" slik jeg nå har lest den her og andre steder. Dessuten er min løsning en del av kjøretøyets originalinnredning - ikke håndholdt - og ikke engang ettermontert. Er tom tastatur med 1-9 + * # på dashbordet. I løsninger med GSM phone totalt integrert i bilers audio/lydsystem anser jeg som at det er unødvendig med holder for selve telefon apparatet (om dette ikke benyttes/betjenes slik som i disse tilfeller). Dette vil jeg anta gjeldende om det er fullintegrert med en vanlig håndholdt via bluetooth eller anlegget er utstyrt med egen sim kort. Dette da brukergrensesnitt og bruks måte er det samme. Jeg er helt med på at det er unødvendig at det skal være krav om "holder" her, men problemet er definisjonen "a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett." og "c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.". Siden mobiltelefonen her er definert som noe som kommuniserer med offentlig nett kan ikke selve bilen regnes som telefonen slik jeg ser det, den blir bare en mellomenhet. Dvs. at det er like stort krav om at selve telefonen må være montert. Jeg har tilsvarende anlegg i min bil, og jeg driter i hvor ulovlig det måtte være å bruke det uten holder. Min telefon ligger i lomma, uansett. Jeg kan ikke tenke meg at det vil slippe igjennom en rettsak evt. om noen blir tatt for å bruke et slikt anlegg uten holder, siden ren fornuft tilsier at det isåfall ville vært en tullesak. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det er jo godt at samferdsels departementet tydligvis har bedt om en revisjon av denne lovteksten til å omfatte nyere tekniske bluetooth løsninger som ikke fantes da dette først ble definert. Slik integrasjon fantes jo ikke da dette ble skrevet i 1999 og innført i vegtrafikkloven i 2000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå