-Léon- Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) BT.no - Bot med handsfree Startet ikke diskusjon- Politimannen sa at jeg måtte kjørt inn til siden for å slå et nummer, forteller han litt oppgitt. Boten kom på 1300 kroner, men Elliot mener fremdeles han ikke har brutt noen regler. - Men jeg startet ikke en diskusjon med politimannen. Det var kanskje like greit. Fastmontert- Det hjelper ikke med håndfri snakking i telefonen dersom telefonen ikke er fastmontert i bilen, sier Jens Kleppe, leder av trafikkseksjonen hos politiet. Forskriften sier ingenting om «earpiece» eller håndfri. Den sier bare at telefonen skal stå fast i bilen. De som blir sagt i denne artikkelen er helt nytt for meg. Jeg har alltid hørt at man må bruke handsfree når man skal snakke og kjøre en bil, aldri noe om at mobilen må være fastmontert. Kommentar: Diskuter: Bot med handsfreeundrende (uregistrert bruker) 04. jun, 12:48 Men hva om telefonen står fastmontert? - og du taster inn telefonnummeret? Utrolig godt spm synes eg også. Og har mine tvil om jeg hadde godtatt boten på 1300,- Hva sier egentlig trafikkreglene til dette? Endret 4. juni 2010 av -Léon- Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Vegtrafikkloven § 23b: § 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvognFører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. § 2. Definisjoner I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst. Ingen bilførere har lov til å bruke annet mobilutstyr enn det som er beskrevet ovenfor når motorvognen man fører er i bevegelse. Dette gjelder også selgere og yrkessjåfører. Lova er heilt klar på at mobilen skal være fastmontert. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Vegtrafikkloven § 23b: § 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvognFører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. § 2. Definisjoner I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst. Ingen bilførere har lov til å bruke annet mobilutstyr enn det som er beskrevet ovenfor når motorvognen man fører er i bevegelse. Dette gjelder også selgere og yrkessjåfører. Lova er heilt klar på at mobilen skal være fastmontert. ja ganske utrulig så er det nok sånn :s Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Så mao. er det da tillatt å drive å taste SMS'er på telefonen i trafikken, sålenge telefonen man taster på er fastmontert? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Så mao. er det da tillatt å drive å taste SMS'er på telefonen i trafikken, sålenge telefonen man taster på er fastmontert? Stemmer. Men du kan sjølvsagt uavhengig av dette blir dømt for uaktsomheit om du forårsaker ei ulykke p.g.a. telefonbruk. Blir du distrahert av å skrive ei melding på ein fastmontert telefon så er det ikkje lov sidan du då ikkje viser aktsomheit i trafikken, blir du ikkje distrahert og ikkje forårsaker ulykker eller andre uheldige hendelser så er det lov så lenge telefonen er fastmontert. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Så mao. er det da tillatt å drive å taste SMS'er på telefonen i trafikken, sålenge telefonen man taster på er fastmontert? jeg tror ikke det er noe spesielt forbud mot det utover evt at det blir ansett som farlig i trafikken, og da kan påpekes/bøtelegges med grunnlag i det. -men det vil være skjerpende og kunne føre til regress e.l avkortning ved evt ulykke. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Håpløse regler. Jeg mener bestemt at jeg har mer kontroll dersom jeg holder telefonen i hånden og slår inn et nummer. Ikke bare går det fortere, jeg kan holde blikket mer på veien også ettersom telefonen brukes enkelere når den "ligger" i hånden. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Håpløse regler. Jeg mener bestemt at jeg har mer kontroll dersom jeg holder telefonen i hånden og slår inn et nummer. Ikke bare går det fortere, jeg kan holde blikket mer på veien også ettersom telefonen brukes enkelere når den "ligger" i hånden. Er så utrolig enig. Satt og diskuterte det med en venninne av meg, hun var like fortvilet over hvor banal folk kan være. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Man skal ikke bedrive med noe i bilen dersom det tar oppmerksomheten din bort i fra veien. Enten det er spising, drikking, røyking, snakking, trykking, oralsex osv osv. Det er kun mobiltelefoner som er spesifikt nevnt i lovverket. Eg har lenge vært klar over det regelverket der og har alltid sørget for fastmontert telefon i alle bilene eg bruker. Enten det er trådløs eller trådbasert håndfri. En annen fordel det gir er at man alltid vet hvor telefonen er, lader telefonen under kjøring og risikerer ikke å ødelegge telefonen pga en bråbrems eller krapp sving. Men, folk flest er ikke klar over dette. Og det skylder eg på media Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Hmm, har selv blitt stoppet i politikontroll der jeg bruke handsfree men selv om mobilen låg i nabo sete brydde han seg ikke om den. Det var en vanlig promille kontroll for 1-2 år siden. Endret 4. juni 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Man skal ikke bedrive med noe i bilen dersom det tar oppmerksomheten din bort i fra veien. Enten det er spising, drikking, røyking, snakking, trykking, oralsex osv osv. Det er kun mobiltelefoner som er spesifikt nevnt i lovverket. Korrekt. Hvorfor skal man da være nødt til å montere telefonen fast da det stjeler ekstra oppmerksomhet fra veien? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Korrekt. Hvorfor skal man da være nødt til å montere telefonen fast da det stjeler ekstra oppmerksomhet fra veien? Det kreves da ikke mye fantasi for å skjønne at det er mye sikrere å ha telefonen montert ett fast sted, istedet for at man begynner å rote rundt i nabosetet, baksetet, under setet, på gulvet på passasjersiden, i veska eller andre stedet telefonen kan ligge eller ha havnet ... Endret 5. juni 2010 av kjetilkl Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Da vil jeg stille dere ett nytt spørsmål. Jeg har for tiden en 2010 modell ford med "fullpakke" ford audio anlegg med telefoni handling integrert og paired over bluetooth. Jeg kan svare samtaler ,ringe vha voice commands ,fra knapp på rattet . Jeg kan ringe fra telefonens phonebook fra audio konsollet. Selve telefonen i seg selv brukes overhodet ikke (kunne like gjerne ligge i bagasje rommet) Vanligvis er den i bukselomma. Er jeg med dette utstyret forpliktet til å "ødelegge" dashbordet med å ha telefonen fastmontert på brakett selv om den aldri benyttes til hverken å se på eller taste på ? Og med denne installasjonen - er det noen risiko for å bli bøtelagt ? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Fordi lovverket sier det? Jeg kritiserer lovverket, ikke dem som har telefonen fastmontert. En lovverk trenger ikke gi de mest rasjonelle svar på en problemstilling. Det kreves da ikke mye fantasi for å skjønne at det er mye sikrere å ha telefonen montert ett fast sted, istedet for at man begynner å rote rundt i nabosetet, baksetet, under setet, på gulvet på passasjersiden, i veska eller andre stedet telefonen kan ligge eller ha havnet ... Ingen som har hevdet at telefonen skal ligge å slenge. Jeg mener at det er mer trafikksikkert å ha telefonen i hånden når den trykkes på, i stedet for å knote med små knapper i en fastmontert holder. En personlig preferanse. EDIT: Endret ordlyd. Endret 5. juni 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Jeg kritiserer lovverket, ikke dem som har telefonen fastmontert. En lovverk trenger ikke gi de mest rasjonelle svar på en problemstilling. Eg er enig med deg angående lovverket, men om ikke de andre årsakene eg nevnte er gode nok mener eg at "fordi det står i lovverket" er grunn god nok. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Det kreves da ikke mye fantasi for å skjønne at det er mye sikrere å ha telefonen montert ett fast sted, istedet for at man begynner å rote rundt i nabosetet, baksetet, under setet, på gulvet på passasjersiden, i veska eller andre stedet telefonen kan ligge eller ha havnet ... Ingen som har hevdet at telefonen skal ligge å slenge. Jeg mener at det er mer trafikksikkert å ha telefonen i hånden når den trykkes på, i stedet for å knote med små knapper i en fastmontert holder. En personlig preferanse. mener du at man da skal ha en bilholder, men ikke bli bøtelagt for å ta den ut når man skal svare/e.l? - Hvordan skal de som utfører kontrollen da vite at den var montert i denne, og ikke lå i veska eller i gulvet bak setet? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Da vil jeg stille dere ett nytt spørsmål. Jeg har for tiden en 2010 modell ford med "fullpakke" ford audio anlegg med telefoni handling integrert og paired over bluetooth. Jeg kan svare samtaler ,ringe vha voice commands ,fra knapp på rattet . Jeg kan ringe fra telefonens phonebook fra audio konsollet. Selve telefonen i seg selv brukes overhodet ikke (kunne like gjerne ligge i bagasje rommet) Vanligvis er den i bukselomma. Er jeg med dette utstyret forpliktet til å "ødelegge" dashbordet med å ha telefonen fastmontert på brakett selv om den aldri benyttes til hverken å se på eller taste på ? Og med denne installasjonen - er det noen risiko for å bli bøtelagt ? I henhold til lovverket er det vel forbudt såvidt jeg kan se det siden det er veldig tydelig forklart at den skal være fastmontert, men ingen kan ta deg på det uansett. Det er ikke mulig å se det i kikkerten uansett. § 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. § 2. Definisjoner I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst. Litt intressant her å se på hvordan folk har klart å få den oppfatningen at en ledning med høyttaler og mikrofon, eller trådløs type, skal gjøre dette lovlig, da regelverket er så tydelig på at det er holderen som gjør det lovlig, og det andre evt. da blir bare for å faktisk overføre lyden til og fra telefonen. Med en holder vil det være fullt lovlig å bruke telefonen på høyttaler-modus. Endret 5. juni 2010 av gxi Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Det kreves da ikke mye fantasi for å skjønne at det er mye sikrere å ha telefonen montert ett fast sted, istedet for at man begynner å rote rundt i nabosetet, baksetet, under setet, på gulvet på passasjersiden, i veska eller andre stedet telefonen kan ligge eller ha havnet ... Ingen som har hevdet at telefonen skal ligge å slenge. Jeg mener at det er mer trafikksikkert å ha telefonen i hånden når den trykkes på, i stedet for å knote med små knapper i en fastmontert holder. En personlig preferanse. mener du at man da skal ha en bilholder, men ikke bli bøtelagt for å ta den ut når man skal svare/e.l? - Hvordan skal de som utfører kontrollen da vite at den var montert i denne, og ikke lå i veska eller i gulvet bak setet? Nei, det var vel i denne sammenheng snakk om å gjøre litt mer enn å bare trykke på grønn knapp, det var derfor jeg brukte ordlyden "trykke på" telefonen. Se f.eks. for deg at du skal lete opp et nummer, for meg er det i alle fall mye lettere å ha telefonen liggende i hånda da. Kjappere går det også. Dersom man bare skal trykke på grønn knapp kan den likegodt stå i holderen. Det er dessverre ikke mulig å håndheve dette på en god måte, ref. min kritikk av lovverket som ikke alltid gir de mest rasjonelle løsninger. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) I henhold til lovverket er det vel forbudt såvidt jeg kan se det siden det er veldig tydelig forklart at den skal være fastmontert, men ingen kan ta deg på det uansett. Det er ikke mulig å se det i kikkerten uansett. § 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. § 2. Definisjoner I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst. Loven gjelder bruk av "håndholdt mobiltelefon i bil" slik jeg nå har lest den her og andre steder. Dessuten er min løsning en del av kjøretøyets originalinnredning - ikke håndholdt - og ikke engang ettermontert. Er tom tastatur med 1-9 + * # på dashbordet. I løsninger med GSM phone totalt integrert i bilers audio/lydsystem anser jeg som at det er unødvendig med holder for selve telefon apparatet (om dette ikke benyttes/betjenes slik som i disse tilfeller). Dette vil jeg anta gjeldende om det er fullintegrert med en vanlig håndholdt via bluetooth eller anlegget er utstyrt med egen sim kort. Dette da brukergrensesnitt og bruks måte er det samme. Endret 6. juni 2010 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå