Senyor de la guerra Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Det jeg lurer på er om min leiekontrakt er ulovlig, og dermed ugyldig. Kontrakten er en standarkontrakt der jeg leier et enkelt rom i utleiers bolig (Huseierloven §9-5.3). Det som ikke stemmer er at utleier i utgangspunktet ikke benytter boligen. Utleier har delt leiligheten opp i x+1 antall rom, stue, bad ol, der de leier ut x rom til x leietakere. Altså oppholder utleier seg i leilighetens "stue" når han/hun befinner seg her. Utleier har ikke registrert seg som bosatt her, men står kun som eier av boligen. Vil dette si at jeg kan nekte utleier tilgang til boligen grunnet at kontrakten i mine øyne ikke er oppfylt? Edit: Endret antall rom til x+1 Endret 4. juni 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Det finnes ikke hjemmel for at du kan nekte utleier tilgang til boligen. Dersom kontrakten er ugyldig vil det føre til at du ikke har leierett. På hvilket grunnlag mener du at kontrakten ikke er oppfylt? Har du ikke fått det kontrakten lover? At kontrakten kan være i strid med lov er noe annet - og lovens vilkår er at du har tilgang til en annens bolig. Dette er ikke nødvendigvis huseiers bolig, men kan være en annen leietakers bolig. Det kommer an på hvordan boligen er utformet, og hva leieavtalen sier. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Utleier kommer og bruker leiligheten som han/hun ønsker når det måtte passe han/hun. På tross av at det er en leilighet med x soverom. Det står også i kontrakten at jeg har tilgang på kjøkken, bad, stue osv. Noe jeg ikke har den tiden utleier benytter boligen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Siden du leier et rom med felles bad, stue, kjøkken osv; på hvilken måte har du ikke tilgang på dette når huseier er det kontra når en annen leieboer er der? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 En annen leieboer er alltid der. Men i perioder kommer i tillegg utleier og "okkuperer" stua. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Fra husleieloven § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Er ikke sikker på om denne kommer til anvendelse på fellesområde, men det er i prinsippet også leid ut og da har etter min mening ikke utleier adgang til å okkupere det området heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå