Gå til innhold

etter rekruttskolen?

Borbra

Anbefalte innlegg

det jeg lurer på er om en får fri etter rekruttskolen? jeg skal på madla i slutten av juli, i luftforsvaret.

kommer det ann på hva du søker videre? eller er det sånn at alle får 1-2 uker fri uansett?

og hva bør jeg søke på for å få en bra førstegangstjeneste i luftforsvaret?

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får vanligvis ikkje noke nemneverdig fri etter rekrutten, men ofte får du f.eks tidlig fri på fredagen slik at du får ei langhelg før du møter opp på nytt tjenestested mandag morgen eller søndag kveld.

Skal du vidare i ei tjeneste som krever kursing fyrst så kan du være heldig å få litt fri, det har då med korleis det klaffer med kursoppstart. Men sidan forsvaret prøver å få dette til å klaffe så godt som mulig så ville eg ikkje sattsa mykje på at du får ei veke fri.

Ellers når det gjeld ei bra førstegangstjeneste så epørs det kva du ønsker å gjere. Liker du våpen og øvelser så er vakthold og sikkring eit greit valg, liker du fyrstehjelp så er saniteten eit valg og liker du playstation så er velferdssoldat eit godt valg.

Er med andre ord heilt avhengig av kva du vil gjere.

Lenke til kommentar

sykt raskt svart :D :D :D

men ok, fordi jeg har snakket med fler som tok rekruttskolen på madla i fjor, og noen av de fikk fri 1-2 uker etter mens andre ble sendt rett til der de skulle tjenestegjøre.

hva gjør en veldferdssoldat? passer på at alle i leiren har det greit?

fins det en liste over ting jeg kan søke på etter rekrutten? som er litt mer oversiktlig en den på mil.no?

Lenke til kommentar

Tjenestemuligheitane er dei som er list opp her: http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/Tjenestemuligheter/luftforsvaret/

Du kan trykke deg inn på kvar kategori for å få meir informasjon.

Ein velferdsassistent jobber på velferden og driv med ting som å organisere aktiviteter, lage køsystemer for bruk at internett og spelekonsoller og alt mulig slikt liknande arbeid.

Når det gjeld dette med fri så varierer det veldig mykje.

Når eg var ferdig med fyrstegongstjenesta blei eg sent rett vidare til neste tjenesteplass der eg fekk brannvernopplæring. Når eg var ferdig på det kurset så var det like før jul så då fekk vi lang juleferie og beskjed om å møte opp på nytt tjenestested over nyttår.

Så dette varierer litt og er svært vanskelig å forutsjå.

Lenke til kommentar

Nei er ein stor fordel å ikkje legge planar. Sjølv om dei fleste tjenestane har helgefri så ein helgetur går stort sett greit om du er tilbake innan mandags morgen. Men ikkje bestill deg 14 dagers sydentur før du har fått dette avklart.

Når du har kommet fram til den enedelige tjenestestaden så kan du søke om velferdsperm til slike ting. Kor sannsynleg det er at du får perm til slike ting skal eg ikkje uttale meg om, men om dei klarer seg utan deg og du har gjort deg positivt bemerka så er det ikkje umogleg å få ein slik søknad godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...