Gå til innhold

Diverse spørsmål om kompistur til Italia i Juni

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har seg sånn at jeg og noen kompiser har planlagt en ferietur til italia i neste uke. Drar den 10 juni til Milano, er der klokken 13.00. Drar hjem den 21 juni, ca 13.00, også her fra Milano. Så vi har 11 frie dager som vi kan gjøre hva vi vil med. Vi hadde tenkt å bruke mest mulig tog. Så derfor på interrail one-country pass for 6-8 dager. Kostet i henholdsvis i underkant og overkant av 1000 kroner. Planen er å ta toget rett ut til Genova og loffe litt nedover kysten der. Vi er interessert i fine byer med små koselige sandstrender. Har som mål å bare slappe av og kose oss, bade litt osv. Videre nedover tenkte vi kanskje en tur innom Firenze, Pisa, og kanskje se litt av Toscana. Så går turen Videre til Roma. Her bruker vi kanskje (max) 2 dager, før vi tenker å reise tilbake til Milano og fly hjem.

Har noen få spørsmål;

1. Syntes dere ruten ser grei ut tidsmessig?

2. Er interrail det beste alternativet? Eller vil det kanskje være greiest å kjøpe billett der nede, dit vi skal?

3. Hvor godt er tognettet utbygd i nordvest-italia?

4. Er usikker mtp tog. Interrailbilletten dekker jo alt av tog, men i noen selskaper er det jo gebyrer. Har feks sjekket at en togtur fra Roma til Milano kommer på 3 timer og 30 minutter, men dette er kanskje en tur vi må betale flere hundre kroner i gebyrer for? Vil jo ikke bruke masser av timer på tog når vi kunne vært ute i solen, og frykter at det kanskje kan bli sånn. Tenker at interrailbilletten dekker det toget som går "treigest" og innom flest stopp osv - som naturligvis tar mye lengre tid. Hva tenker du om dette?

Er kanskje det siste spørsmålet jeg tenker mest på. Vil jo bruke minst penger, og minst tid på tog. Så om vi bestemmer oss for interrailbilletten, vil jeg nødig at vi blir nødt til:

- Enten sitte flere ekstra timer på tog bare fordi vi har interrailbillett, og det toget som er gebyrfritt, tar veldig mange timer.

- Eller betale mange kroner i gebyrer for å få tatt det raskeste toget. Blir vanskelig for et allerede stramt budsjett, og kan skape dårlig stemning i gruppa tror jeg.

Dere må gjerne komme med andre tips til byer eller steder som er verdt et besøk. Tenker da mest på småbyer langs kysten. Holder oss ca til den ruten jeg har satt opp da. Er mest transportbiten jeg er usikker på.

Takker for svar :)

Endret av cyclo
Emntetittel er endret da original tittel brøt med retnignslinjene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Roma til Milano er den eneste distanse det er nødvendig med lyntog, Frecciarosa, det kan bestilles på internett på forhånd for en rimelig penge med valgte sitteplasser. Kortere turer kan fint tas med regional tog.

1. 11 dager bør være passe

2. Vet ikke hvilke tog som dekkes av interrail billett dessverre, men jeg hadde venner som tok regionaltogene med interrail og det gikk fint. Disse bruker kortere tid enn de lokale.

3. Togsystemet i Nord-Italia er godt utbygd, lengre sør blir det verre

Endret av Knugre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...