Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en kebab er usunn


Anbefalte innlegg

Trådtittel er litt feil, men jeg ville gjøre det i stil med "Jeg sliter ..... burger er usunn"-tråden som fikk så stor suksess :)

 

Jeg prøver å holde et godt kosthold, men jeg liker å ta meg en kebab en gang i blant, og gjør det kanskje 2 ganger i måneden, da rett etter trening, eller hvis jeg er i byn med kompiser.

 

Ofte har jeg spurt meg selv: Hvorfor er egentlig denne kebaben så ille? Så da vil jeg gjerne at folk sier hvorfor kebaben er så usunn. Jeg sier ikke at jeg tror den er sunn, for det er den nok ikke, men hva spesifikt er galt med den?

 

-Mye salt

-Kan ikke vite hva kjøttet består av?

-Lefsen, som altså er lys og som består av hvete.

 

Flere ting? Dette synes jeg er overkommelig. Litt ekstra salt den ene dagen kanskje, og den lefsen er jo ikke akkurat kjempetykk. Så mitt spørsmål blir, hva består kjøttet av og er dette i såfall så ille? Jeg pleier å velge vanlig lammekjøtt.

 

Det jeg synes er positivt med kebab:

-Mye kcal.

-Mye fett (mye kcal).

-Salat, mais ++

-(sinnsykt godt, kjapt og enkelt)

 

Hva dressing angår, siterer jeg different og Pijus: det er ikke blitt påvist helsefarer ved inntak av mettet fett. (ikke ordrett sitat).

 

- Sitronsaft

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe galt med kebab (om den da ikke inneholder fordervet kjøtt)

Det har kommet litt helsehysteri i nyere tid, alt er jo farlig nå for tiden. Hysteriet med mat mener noen av de såkalte ekspertene at kan kategoriseres på lik linje med andre spiseforstyrrelser som bullemi. Det er også et navn på dette, som jeg dessverre ikke husker i farten. Jeg kan godt kjøpe meg en pølse når jeg er på stadion og ser fotball kamp, men jeg tar ikke å koker/steker en hel pakke pølser til når jeg kommer hjem. Så nøkkelordet er å finne en moderat balanse.

Lenke til kommentar

- Oljen som den blir stekt i(som er viktig for den gode smaken på kjøttet) flyter over av mettet fett, kjøttet har også naturlig mye mettet fett i seg fra før av.

 

- Dressingen har også mengder av usunt fett.

 

- Brødet er lyst, består av hvetemel og er full av raske karbohydrater (som forsåvidt er greit rett etter trening).

 

- Mye salt.

 

 

Det er dessuten fullt mulig å lage din egen sunne kebab på egenhånd hjemme, ved å for eksempel kjøpe kyllingkjøttdeig, steke den i olivenolje, ha på mager dressing og bake grove lefser du kan ha det i. Kanskje ikke fult så godt, men sunt er det.

Endret av Ezoo
Lenke til kommentar

Jeg ser at du nevner nøyaktig de samme punktene som meg Ezoo, og det kan virke som du ikke har lest førstepost. Jeg ser du har mye imot mettet fett, og jeg spør, hvorfor?

 

Brødet er nevnt, og ja, det er ikke sunt, men jeg synes det er overkommelig siden det er i så liten mengde (pga lefsen er så tynn), og spesielt om kebaben skal fortæres etter trening.

 

Mye salt er nevnt, og må vel være det som, i mine øyne, gjør kebaben til en synder.

 

Jeg spør igjen, er det noen som vet noe om kjøttet (da spesifikt lammekjøttet) som blir brukt til å lage kebab? Det blir sikkert brukt forskjellig kjøtt rundt omkring, men er det noen som har peiling i det hele tatt?

 

Noe av poenget med "usunn" er vel det at en kebab i snitt inneholder rundt 1000 kcal.
For meg er dette et gigantisk pluss, og det er noen ganger jeg tar en kebab kun fordi jeg ellers, med høy sannsynlighet, ville kommet i kcal-underskudd den dagen. Altså en kebab etter trening. Det er så klart ikke sunt å lengden å bli overvektig, som i for mye fett utover hva som er sunt for kroppen, og det vil jo kanskje et for høyt kebabinntak føre til.
Lenke til kommentar

Ja, men jeg ramser jo opp de punktene som gjør kebaben usunn når du stiller det spørsmålet. På en måte så svarer jo du på ditt eget spørsmål i hovedinlegget ditt.

 

Hvorfor jeg jeg mener mettet fett er usunt?

Det øker kroppens produksjon av kolesterol og risiko for hjerte og karsykdommer. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg jeg mener mettet fett er usunt?

Det øker kroppens produksjon av kolesterol og risiko for hjerte og karsykdommer. ;)

It all boils down to inflammation. Inflammation is the number one factor in heart disease. This is an accepted fact now, but it still gets little attention and no real prevention or treatment.

...

Inflammation. What is it caused by? Not fat, but carbohydrates. Yes, sugars and processed carbs are highest on the list of perpetrators here, but grains and starches as a whole contribute to the problem. LDL rises directly not with the amount of saturated fat you eat but with rising levels of inflammation caused by carbs and trans fats.

http://www.marksdailyapple.com/cholesterol/

http://www.marksdailyapple.com/saturated-fat-healthy/

 

Jeg er interessert i å høre din side av saken.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg jeg mener mettet fett er usunt?

Det øker kroppens produksjon av kolesterol og risiko for hjerte og karsykdommer. ;)

..det er det du har blitt fortalt gjennom alle år av 'alle', men som høyst sannsynligvis ikke stemmer.

 

Personlig tror jeg heller ikke at det stemmer, for ellers ville man ha sett et stort- og stadig voksende problem hos alle de som sverger til et lavkarbo kosthold - og som har gått 'all in' der de kun har spist kjøtt, kjøtt, kjøtt i flere år. Og der ihvertfall mange av de har fått i seg veldig mye mettet fett, siden det er både vanskelig og kjedelig kun å leve på fisk og kylling dag etter dag.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Slik jeg tenker det:

 

Du har en kalorigrense om dagen å forholde deg til. Om du velger på å pjutte i deg 500kcal av nytteløse kalorier som ikke inneholder noe av det kroppen trenger (vil tippe dårlig av proteinkvalitet, lite vitaminer osv) så har du fritt valg til det. Hva ville bygget best, 500kcal i sukker eller 500kcal i protein og godt nyttig fett (kun et eksempel)

 

Som sagt, så hadde jeg nok valgt noe mat som gir noe kroppen trenger av vitaminer, mineraler, fett og proteiner. Men hvor går egentlig grensen på hvor mange kalorier det er lov å slurve med. Jeg vil si at alt trenger egentlig ikke å være perfekt, men man får forholde seg til en grense. Jeg ville settet den grensen til ca %5-10 av kaloriene kan være junk i uken, mens resten skal være så reint som overhodemulig. For en person som inntar 3500kcal om dagen, vil %5-10 dekke et måltid til 1225-2500kcal, en kebab og en brus foreks.

 

Men kebab er da ikke så gale, kanskje ikke kjøttet er kvalitet og oljen de bruker er gått gjennom et par kjemiske prosseser, men det er snakk om 1-2 ganger i månden..

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Det verste med kebab er at kjøttet ikke er kjøtt, men MUK: "en masse som lages ved at bein og annet avfall fra slaktede griser og fjørkre sendes gjennom en spesiell maskin. Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Mekanisk_utbenet_kj%C3%B8tt

Lenke til kommentar

Det verste med kebab er at kjøttet ikke er kjøtt, men MUK: "en masse som lages ved at bein og annet avfall fra slaktede griser og fjørkre sendes gjennom en spesiell maskin. Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Mekanisk_utbenet_kj%C3%B8tt

 

Det der er bare ekkelt. Fy faen, trodde at kjøttet virkelig hadde litt kvalitet i seg.

 

Men vi kan da alltids kose oss med en hjemmelaget pizza eller lage kebab sjølv :)

Lenke til kommentar

Jeg ville settet den grensen til ca %5-10 av kaloriene kan være junk i uken, mens resten skal være så reint som overhodemulig. For en person som inntar 3500kcal om dagen, vil %5-10 dekke et måltid til 1225-2500kcal, en kebab og en brus foreks.

Du mener 175-350 kalorier?

 

Edit: Glem det, du snakker om ukentlig, ikke daglig. :)

Endret av different
Lenke til kommentar

Dette handler om proporsjoner. Et par kebab i måneden gjør neppe mye skader, og du vil ikke få noe vesentlig helseutbytte av å kutte ut det så lenge 90% av kosten din er sunn. Hadde du spist kebab hver eneste dag derimot. :) Ellers er det største "faremomentet" (ut av flere) med kebab at den inneholder svært mye kcal. Dette er først og fremst viktig for slankehysterikere, er du ikke så opptatt av å gå ned i vekt er egentlig ikke kebab så superfarlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg jeg mener mettet fett er usunt?

Det øker kroppens produksjon av kolesterol og risiko for hjerte og karsykdommer. ;)

It all boils down to inflammation. Inflammation is the number one factor in heart disease. This is an accepted fact now, but it still gets little attention and no real prevention or treatment.

...

Inflammation. What is it caused by? Not fat, but carbohydrates. Yes, sugars and processed carbs are highest on the list of perpetrators here, but grains and starches as a whole contribute to the problem. LDL rises directly not with the amount of saturated fat you eat but with rising levels of inflammation caused by carbs and trans fats.

http://www.marksdailyapple.com/cholesterol/

http://www.marksdailyapple.com/saturated-fat-healthy/

 

Jeg er interessert i å høre din side av saken.

 

Tror man skal ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg jeg mener mettet fett er usunt?

Det øker kroppens produksjon av kolesterol og risiko for hjerte og karsykdommer. ;)

It all boils down to inflammation. Inflammation is the number one factor in heart disease. This is an accepted fact now, but it still gets little attention and no real prevention or treatment.

...

Inflammation. What is it caused by? Not fat, but carbohydrates. Yes, sugars and processed carbs are highest on the list of perpetrators here, but grains and starches as a whole contribute to the problem. LDL rises directly not with the amount of saturated fat you eat but with rising levels of inflammation caused by carbs and trans fats.

http://www.marksdailyapple.com/cholesterol/

http://www.marksdailyapple.com/saturated-fat-healthy/

 

Jeg er interessert i å høre din side av saken.

 

Tror man skal ta det med en klype salt.

 

Ser ikke at du har kommet med noen kilder, så for nå av vil jeg gå ved different (som jeg alltid gjør egentlig, thiii :p)

 

Jeg kunne heller ikke le av å lese det ene innleget ditt "steke i olivenolje" ? right.. Ennå en grunn for å holde ved different.

 

"Det øker kroppens produksjon av kolesterol og risiko for hjerte og karsykdommer"

 

Trodde egentlig den myten var død for lengs jeg, men jaja..

 

Fettet blir brutt ned og pakkes inn i spesielle proteinpakker. Det må det for å komme seg rundt i blodet, og den gamle tanken om at "fett setter seg fast i blodårene"... den er for latterlig. Den er faktiskt bevist feil. Fordi FETT KAN IKKE FRAKTES I BLODET. Fettet blir fraktet i lipoproteiner. Som LDL, blant annet. Tror du LDL er et kolesterol? Feil. Det er et lipoprotein, som bærer kolesterol INNPAKKET i seg, og tømmer det ut i celler, som trenger det for å bygge hormoner, vedlikeholdsarbeid og lignende. For mye umettet fett gjør celleveggene myke og ustabile, og da trenges det mer kolesterol for å stabelisere dem. Derfor sier man at umettet fett er bra for blodet, fordi det senker kolesterolet. Det senker kroppens mest nyttige molekyl.

 

Jeg vil bare si at det er så mye rott med LDL og HDL kolestrol, mange har forsket på det og det kommer hele tiden nye resultater. Noen mener at kolestrol ikke spiller noe rolle og ikke skyldes av fett, men av karbohydrater. Andre er jo helt på trynnet når det gjelder mettet fett og holder seg så langt borte fra det som overhode mulig.. Jaja.

 

Skal du sikre deg en fremtid uten problemer med kolestrol og hjertesykdommer så kommer du deg opp fra stolen. Kommer deg ut, løfter tungt og spiser det de spiste i oldtiden. Spiste ikke nordisk huleboer "Ole Normann" det, skal ikke du heller.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Det med kebab-kjøttet kan være litt forskjellig fra sted til sted. Noen steder har de reint kjøtt, andre steder kverner de katter på bakrommet, og de fleste andre kjøper MUK. Men vanligvis er kebab-kjøttet bare en farse av masse drit og rester av kjøttproduksjon som de ikke får solgt som andre ting. Kebabkjøttet kan også inneholde hvetemel. Med andre ord: du kan ikke hvite hva "kjøttet" inneholder.

 

Både steke-fett og dressinger kan sikkert inneholde transfettsyrer, noe du hvertfall burde styre unna.

 

Kan sitere Børge Fagerli her:

Kebab-kjøtt er IKKE noe jeg kan anbefale uansett målsetning. Selv ikke de som selger det vet hva som er i det - det skal være lammekjøtt, men jeg har sett undersøkelser der de finner slakteavfall fra alle mulige dyr. Fettinnholdet kan være 15-20%, innholdet av transfettsyrer er opptil 5% (mot 1% i pommes frittes, frityrstekt), og i tillegg står kjøttet og blir varmet opp og avkjølt flere ganger i timen - perfekt grobunn for masse bakterier.

...

Analyser har vist at det kan være så lite som 1% lammekjøtt i det, slakteavfall utgjør hovedparten, og det er i noen tilfeller funnet rottekjøtt i det. Slakteavfall er nettopp det ordet indikerer - avfall som ikke kan brukes til andre kjøttprodukter.

 

5-10g transfettsyrer i 100-200g kebabkjøtt er en ganske signifikant mengde, da gjennomsnittlig inntak i Norge er beregnet til ca 1,2g per dag.

 

Og fra en studie:

The study by the Hampshire County Council scientific service found the fat content of the average doner kebab is one quarter of its weight - amounting to about 1,000 calories of mostly saturated fat.

 

Men en gang i blant kan ikke skade, hvertfall ikke på ditt nivå (ikke konkurranser etc). Har selv spist kebab på deffen min, og går fortsatt ned. Men jeg spiser kebab skjeldnere enn før, og vil anbefale deg å holde kebab-spisinga til et absolutt minimum. Mange ville nok kalt kebab for gift. Jeg ønsker heller ikke å utsette kroppen min for det der mer enn nødvendig.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Same soga som med hamburger: lag den sjølv så et du kjøtt, brød og salat og kan kontrollere innhaldet som med all anna mat. Blir det same som om du et ein biff med ein mager saus eller ein feit fløtesaus, opp til deg korleis du vil gjere det, dersom du kjøper måltidet ferdig mistar du sjølvsagt denne moglegheita.

 

Det er derfor 'mamma's mat' ikkje alltid er eit godt alternativ, det er viktig å ha ein viss kontroll med kva ein får i seg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Det er vel dressingen ?

 

Det verste med kebab er at kjøttet ikke er kjøtt, men MUK: "en masse som lages ved at bein og annet avfall fra slaktede griser og fjørkre sendes gjennom en spesiell maskin. Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Mekanisk_utbenet_kj%C3%B8tt

 

Det der er bare ekkelt. Fy faen, trodde at kjøttet virkelig hadde litt kvalitet i seg.

 

Men vi kan da alltids kose oss med en hjemmelaget pizza eller lage kebab sjølv :)

 

Jeg trodde alle viste om det jeg ? :p

 

De er egentlig bare rester..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...