Gå til innhold

Partisjonering for komplette idioter!?

Anbefalte innlegg

Jeg har rotet til det litt på min harddisk. Jeg prøvde å installere Windows 98 i en egen partisjon. Det er imidlertid visstnok slik at Windows 98 må installeres på ?C? og der har jeg allerede installert Windows 2000. Jeg ble oppmerksom på dette før jeg hadde overskrevet W 2K-installasjone, men den var blitt skadet slik at PC-en ikke bootet i det hele tatt. Av en eller annen grunn så hjalp det ikke å reparere installasjonen. Det eneste som hjalp var å installere W2K på ny, på en annen del av harddisken. Nå kan jeg velge hvilken av W2K-installasjonene som skal boote når jeg slår på PC-en. Er det noen som kan forklare for meg hva som forårsaket det her problemet? (Ja, det vil si: Jeg vet at det var jeg som forårsaket problemet, men hva var det egentlig jeg gjorde?)

Min harddisk ser nå ut som følger (ikke le!):

1. C: 35 GB NTFS med W2K som funger slik som Windows pleier å gjøre.

2. 8 GB utildelt

3. D: Utviddet partisjon med 10 GB W2K + 20 GB Ledig plass.

(I hvert fall er det slik det blir fremstilt av Logical Disc Manager, men jeg trodde ikke W2K kunne ligge på en utvidet partisjon!?)

Er det mulig å få orden på det her rotet uten å formatere harddisken? Jeg hadde tenkt meg noe i stil med dette:

C: FAT32 (eventuelt Windows 98, hovedsakelig til bruk for sikkerhetskopiering av harddisken til en annen maskin)

D: Windows 2000

E: NTFS: ?Mine dokumenter?.

Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg kunne også tenkt meg å få forklart hvorfor det er så bra og dele opp NTFS partisjonene slik at jeg får programvarer på den ene og dokumenter på den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...