Gå til innhold

Nytt objektiv til Canon 400d, under 3000kr

Anbefalte innlegg

Heisann

Vel, det har seg slik at jeg har en Canon 400d som fulgte med et objektiv EF-S 18-55mm (Macro)

Og det holder ikke for meg, ettersom jeg begynner å utvide meg litt innen fotografikunsten.

I sommeren blir det en del reiser, og jeg skal ta bilde av alt mulig rart, portrett, landskap, blomster, eiffel tårnet, osv.. I mørket, i lyset, over alt. Jeg kan ikke noe om objektiver, og lignende, så håper på en anbefaling. Og trenger jeg blits? Er det nødvendig? Hvis ja, håper jeg på en anbefaling der også.

Varene som blir anbefalt håper jeg at Elkjop og Expert har, ettersom de er nærmest til meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du savner med objektivet du har? Mer tele (mer enn 55mm)? Å kunne ta bilder i dårligere lys? Å kunne ta makrobilder av småting? Bilder med mindre dybdeskarphet? Generelt et skarpere og bedre objektiv med samme brennvidde? ..Eller hva?

Blits er en god idé - anbefaler i så fall 430EX II. Anbefaler også stativ.

Lenke til kommentar

vel, mer tele, mer zooming. Kunne ta bedre bilder rett og slett, øke kvaliteten. Gjør det mer profesjonelt, med tanke på skarphet og lignende.

Stativ, skal jeg nok skaffe:p Det er vel ikke så mye forskjell på de ulike stativene? Så lenge de klarer å holde kameraet i ro.

Men igjen til objektiv? Noen anbefalinger?

Endret av Lightpixel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke et objektiv som kan alt - du skal prioritere. Pris er også en stor faktor. Skal du ha et objektiv med brennvidden du har i dag, men skarpere/bedre? ..Eller skal supplere med et teleobjektiv så du "får mer zoom", eller "får mer tele", som er mer riktig terminologi? Skal du ha makroobjektiv så du kan komme helt tett på insekter og lignende? ..Eller fastoptikk med stor blender så du kan da bilder i dårlig lys og få liten dybdeskarphet?

Hva er det du savner med det objektivet du har i dag?

Det er en hel del forskjell på stativene - hvor stabile er de egentlig - hvor godt er stativhodet - hvor mye veier de etc etc.

Hvis du vil ha et objektiv som kan akkurat det samme som du har i dag, bare litt bedre, så pleier man å anbefale Tamron 17-50/2.8. Den beste, men grisedyr - Canon EF-S 17-55/2.8 IS.

Fastoptikk - hva med Sigma 30/1.4 eller Canon 50/1.8?

Billig tele for pengene - Canon EF-S 55-250.

Bra profftele - Canon EF 70-200/4L.

Kjempe-brennviddeomfang på bekostning av geometrifeil, lysstyrke og annet - en eller annen 18-200 eller lignende. Så slipper du å bytte objektiv, på bekostning av kvaliteten.

"Profesjonelt" - så kan du ofte nøye deg med lyssterk fastoptikk, som kun har apostlenes zoom - liker du ikke bildeutsnittet, så flytt deg lenger fram eller tilbake.

Så - hva er det du savner?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei

Du kan begynne med og lese litt om brennvidde,så du får litt bedre forståelse av dette :)

Jeg kan begynne med og si at hvis du ikke bruker kameraet i de mer avanserte innstillingene,så hold deg til Canon produkter de er bedre tilpasset og gir deg en enklere hverdag.

Det "reiseobjektivet" som gir deg mest er Canon 15-85 IS men er forholdsvis dyrt,med dette får du en grei vidvinkel,tele og mye bedre kvalitet på bildene en ditt nåværende objektiv*.Har det selv og bruker det desidert mest av alle mine objektiver for tiden.

Et annet objektiv som fungerer bedre en ditt nåværende objektiv* er Canon 18-200 IS,men når et objektiv har et så pass stort brennviddespekter er det endel kompromisser,bla. så får du softe bilder på største vidvinkel og tele,litt tregt fokusering og det objektivet liker helst masse lys for og fungere godt.

Fordelen med disse to er at du ikke behøver og bytte objektiver så ofte.

Grunnen til at man har et systemkamera "speilrefleks" er at man kan bytte objektiver utifra behovet,hvis man skal fotografere en blomst så bruker man et tilrettelagt macroobjektiv dedikert for denne type fotografering,hvis man fotograferer idrett så kjøper man en lyssterk telezoom og hvis man liker og ta bilder av landskap så er en god vidvinkel å foretrekke.Grunnen for bytte er at man får det ultimate i enhver fotografisk situasjon.

Så det som gir deg mest kvalitet/fotoglede i forhold til pris og kompetanse er følgende:

Et teleobjektiv ville jeg anbefale Canon 55-250 IS,du får ikke tak på noe bedre til den pris eller billigere for den saks skyld.

Hvis det er Canon 18-55 uten IS du har kan du med fordel bytte ut den med et tilsvarende objektiv som har IS,ikke bare har den stabilisering men skal også gi mye bedre bildekvalitet.

Som Trondster nevnte i farten er Canon 430EX II en kjempe-blits som gir deg full auto og gir deg mye lettere fokusering i mørkere omgivelser.andre fordeler med blits er at du kan bruke den som fyll-inn blits for å unngå stygge skygger etter solen og med 430EX II kan du justere hodet så du slipper og rette blitslyset direkte på motivene..Du får her 3 parts blitser,men disse må ofte justeres manuelt for og fungere optimalt.

Det er flere dedikerte objektiver som du kan få glede av,men de krever litt opplæring for og yte sitt beste,hvis det er av interesse kan jeg skrive litt om et par av disse også.

Du burde også ha i bakhodet at mange museum'er ikke tillater stativ og blitsbruk.

Angående kjøp hos de store el-kjede butikkene så må du være klar over at de helst vil selge produkter som de har best fortjeneste på og fotokunnskapene er dessverre ikke blant de beste,hvis du spør etter et teleobjektiv vil de anbefale det de har inne på det varmeste uansett om det passer til ditt bruk bare for og få solgt det.Og de vil også anbefale deg en superzoom av en laber kvalitet,ene og alene for at de mener at et større brennviddespekter overgår alt annet.

Ser at elkjøp har et greit utvalg av Canonobjektiver,men har de ikke rette objektiv på lager så ha litt is i magen og bestill et ikke kjøp noe annet som de anbefaler,hvis du kjøper et objektiv du ikke er fornøyd med så vil du bare la det ligge i et skap.Ser også de har den gamle utgaven av Canon 430EX "I",den fungerer utmerket med når man får den nye utgaven for samme pris ville det være dumt og kjøpe den gamle utgaven da den nye har ganske gode oppgraderinger.

*går utifra at du har Canon 18-55 Uten IS "stabilisering"

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de andre også sier, uten å ha klart for deg hva du savner og hva du er misfornøyd blir det lett bortkastede penger å kjøpe noe nytt.

Synes du allerede har fått flere gode forslag, og et alternativ er et nytt allround objektiv. For under 3000 er det ikke så mange muligheter. Kanksje du kan finne Canon 18-135mm IS til ca 3000. Det gir deg bildestabilisator, større zoomområde og kanksje litt bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...