Riot™ Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) God morgen. Ble tidligere i år nedbemannet, etter 12mnds virksomhet i bedriften. I følge oppsigelsespapiret sjefen har underskrevet står det at ved eventuelle nyansettelser vil jeg ha fortrinnsrett til stillinger innenfor mine kvalifikasjoner (14-2 arbeidsmiljø) Nå ser det ut til at de har lagt ut søk om nye stillinger, samt jeg har sett nye ansatte når jeg har vært innom, i lik stilling som min tidligere o.l. Dette synes jeg er helt elendig og lurer derfor på om jeg har rett til å gjøre noe med dette? Verken jeg eller de to andre har blitt kontaktet. Endret 4. juni 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg kan ikke svare på hva lovverket sier om dette, men jeg kan fortelle hva vi ble opplyst på min arbeidsplass. Jeg jobber i et større konsern som de siste to årene dessverre har måttet foreta en del nedbemanninger på de ulike avdelingene de har rundt om i landet. Markedet har heldigvis tatt seg opp igjen, og det har noen steder (men ikke nødvendigvis på de stedene der folk ble sagt opp) igjen vært nødvendig å ansette folk. Under en slik ansettelsesrunde fikk daglig leder ved den avdelingen jeg jobber en e-post med spørsmål om hvorfor ikke disse jobbene ble tilbud til dem som tidligere hadde blitt sagt opp. Han videresendte denne til HR-direktøren, som forklarte følgende: Bedriften er ikke forpliktet til å kontakte tidligere oppsagte personer dersom stillingen de hadde blir opprettet igjen. De må selv følge med på dette. MEN, dersom den tidligere oppsagte velger å søke på denne jobben, så skal h*n prioriteres foran eventuelle andre søkere. Om dette er riktig/ihht lover og regler vet jeg ikke, men det var denne informasjonen vi fikk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Bedriften har plikt til å informere om ledige stillinger, men det holder med å informere på generell basis. Det er den ansatte som må ta initiativ og kreve sin fortrinnsrett. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) I følge oppsigelsespapiret sjefen har underskrevet står det at ved eventuelle nyansettelser vil jeg ha fortrinnsrett til stillinger innenfor mine kvalifikasjoner (14-2 arbeidsmiljø) Nå er jeg temmelig fersk student på jussen, men forsøker meg. Slik jeg ser det er dette snakk om en avtale mellom deg og tidligere arbeidsgiver, vil derfor ikke tro at loven gir noen videre veiledning. Hvis ordlyden i det du skriver, og det som står i oppsigelsen er lik, vil jeg si at det er klart at du har fortrinnsrett ved nyansettelser. Med mindre oppsigelsen sier noe spesifikt om du skal bli informert eller om du må holde deg oppdatert, ser jeg det som naturlig at din tidligere arbeidsgiver informerer om nye stillinger. Edit; Forøvrig enig med krikkert, det er du som må kreve din fortrinnsrett. Endret 12. juli 2010 av CK_ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 CK_, fortrinnsretten er en ren informativ sak. Han har allerede de nevnte rettighetene etter aml § 14-2. Det er med andre ord ikke snakk om en avtalefestet rettighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå