Keroflux Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Kan det kan oppstå problemer om en overklokker i7 860 med hyperthreding aktivert? Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Kan det kan oppstå problemer om en overklokker i7 860 med hyperthreding aktivert? Vel, med overklokking kan det jo fort oppstå problemer uansett. Det som er ståa med hyperthreading, er at cpu'en utvikler en hel del mere varme (i noen tilfeller nesten 30% mer), så du kan nå overklokkings-"taket" en del fortere om du har aktivert hyperthreading. Du kan trygt deaktivere hyperthreading om det stort sett er spilling og generell nerding det går i - men om du driver med en del videoredigering/distributed computing etc. i tillegg, så er det en fordel å ha HT på. Eksempel: Min I7-920 er klokket til 3.8 med HT på. Loadtemp på denne m/IntelBurntest kommer opp i 68c v/romtemp 22c. Uten HT så er det rundt 56. Edit: Skriveleifs Endret 10. juni 2010 av MetaBaron Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Hyperthreading er ikke spesiellt "sårbar" for overklokking. De som prøver å presse de siste 30Mhz ut av chippene sine for å slå rekorder slår denne funksjonen av (sammen med all annen ekstrafunksjonalitet), men i praksis er dette bare motproduktivt siden ytelsen du mister fra hyperthreadingen er mye mer enn det du tjener på en pittelitt høyere overklokk (hvis du i det hele tatt klarer å oppnå noen høyere resultater). At hyperthreading gjør at CPUen bruker mer strøm har jeg aldri hørt om. Jeg kan tenke meg at dette bare er en illusjon pga. måten det er testet på. Hvis CPuen forbrukte 30% mer strøm under testen enn uten hyperthreading så er det sansynligvis pga. testen kjørte ca 30% raskere med hyperthreading på - og det bruker jo naturigvis mer strøm enn om den idler/venter mer. Dette er forsovidt ikke noe usansynlig om testen er konstruert for å effektivt ta i bruk hyperthreading (hvilket er sansynlig om det er en test fra Intel). Resultatet totalt sett da er at om du skal utføre en gitt oppgave så vil hyperthreading på gjøre oppgaven fortere og bruke mer strøm i øyeblikket men totalt sett omtrent like mye for å utføre oppgaven som hyperthreading av siden den blir fortere ferdig også. En bil som bruker halvparten så mye bensin pr time som konkurrentens men bare kjører halvparten så fort er altså ikke noe besparende i praksis, bare tregere Kort sagt: om du klokker for å bedre ytelsen er det motproduktivt å slå av hyperthreading. Om du klokker for å oppnå en rekord på ren antall Mhz oppnådd kan du slå den av (men det gjelder vel de færreste av oss). -Stigma EDIT: om anntagelsen min er feil og dette faktisk har blitt testet og bekreftet av en reputabel kilde slik som f.eks. Anandtech så er jeg derimot meget interesser i å lese mer om det... men jeg har altså ikke hørt om noe slikt før. Endret 10. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
wim Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Hvis du har problemer med varme så kan du få bedre ytelse ved å skru av HT for så å klokke litt til. Om du har veldig parallelle laster så får du ca. 15-20% bedre ytelse med HT på, men det er ytterst få tilfeller man har så parallelle laster. I de aller fleste tilfeller hjelper HT ingenting. Det kan faktisk være en fordel å skru av HT for så å klokke hardere om du er begrenset av temperatur, særlig om du bare bruker den til spilling. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 CPUen utvikler utvilsomt mer varme om du har HT på => CPUen har et større energiforbruk med HT enn uten. Forøvrig vil lavere temperatur gi større overklokkingspotensiale, så du vil tjene på det. Hvor mye har jeg ikke orket å sette meg inn i, men mener det var en som tjente ganske mye (type 100-200Mhz eller hva det var) på å disable. Dersom kke de programmene du bruker greier å bruke teknologien kan du like gjerne deaktivere, og spare strøm + få en høyere 24/7-klokk. Win-win, mao. Lenke til kommentar
Keroflux Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Tusen takk for gode svar! så vidt jeg forstår er det ikke noen ulempe med HT aktivert, men at tempraturene blir høyere. Endret 13. juni 2010 av Keroflux Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 CPUen utvikler utvilsomt mer varme om du har HT på => CPUen har et større energiforbruk med HT enn uten. Forøvrig vil lavere temperatur gi større overklokkingspotensiale, så du vil tjene på det. Hvor mye har jeg ikke orket å sette meg inn i, men mener det var en som tjente ganske mye (type 100-200Mhz eller hva det var) på å disable. Dersom kke de programmene du bruker greier å bruke teknologien kan du like gjerne deaktivere, og spare strøm + få en høyere 24/7-klokk. Win-win, mao. Hmm, vist en klokker max ut med HT på, og maksimalt uten, blir ikkje effekt forbruket mykje det samme? er som regel varmen som stopper en med i7, siden de fleste køyrer på luft. Men et er sant som du seie, ein får kun 8 virtuelle kjerner, er ikkje mykje prog som klarer å utnytte det, merker sjølv med 6 kjerner att stort sett ingenting eg gjere har støtte for mer enn 4 kjerner, så du kan trygt slå HT av Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 HT gir god økning i ytelse i rendring og andre liknende ting. Det er også bra for multitasking. Du burde få til en fin overklokk med en bra kjøler med HT på. 860'er er kjent for å bli varme uansett og kjører selv 4 ghz med Hyperthreading på (i7 860) og load temperaturer er på rundt 70 grader i Prime95. De fleste får load temps opp til 80. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå