Gå til innhold

Oppgradere fra D40? Beste kjøp til 10 000 kr?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel. En får tenke som en vil, men D90 er snart to år, D300 runder snart 3, D200 ble avløst etter 21 måneder. Nikon trenger entusiastmodeller til å konkurrere med 7D og 5DII. Til det trengs ikke D300/D700 proff-standard, men riktig funksjonalitet. I det ligger i dag trolig prioritering av video-ergonomi framfor optimalisering av stillbilde-egenskaper for entusiastmodellene.

.....

D300 er et påkosta hus med en ganske lite påkosta sensor - det er neppe et grep Nikon kan eller vil gjenta.

Det var nå litt av noen påstander, har du noe som bakker opp dette her? Blir skuffet av Nikon om de ofrer stillbildekvalitet for video.

Hvor har jeg skrevet stillbildekvalitet? Jeg skreiv -egenskaper, i sammenheng med video-ergonomi. Og jeg vil tippe ganske mange mulige kjøpere blir skuffa hvis det kommer et hus med drit-krøkkete videofunksjon, men glimrende kunstfotoegenskaper. Kvaliteten vil en kunne se bittelitt på, men neppe direkte: Det blir heller sånn at bildekvaliteten kunne vært bedre dersom penga f.eks. hadde vært lagt i filtre og langsom avlesing framfor video-elektronikk. Akkurat som D300s trolig kunne vært litt bedre dersom Nikon hadde lagt i like mye arbeid som med D3X. Men tilsvarende dyrere.

Hvis D300 har en lite påkostet sensor, så er det jo rart at det er så liten forskjell på bildekvaliteten mellom D300 og 7D. ???

Å? 18 vs 12 MP, og Canon har prioritert å beholde DR på høyere ISO? Sammenhold spesifikasjonene til D300s, detaljert, med dyrere modeller, og jeg tror du vil se at Nikon umulig kan ha hatt så mye ekstra å legge i sensorstæsj. (Det hjelper litt å se på Nikon-regnskapene for siste forretningsår også..)

Og hvis en f.eks jamfører de ulike 12MP-implementasjonene via DXOmark, så blir D300s slått solid av D5000 på dynamisk omfang på høyere ISO, og den er også dårligere både på toneomfang og fargepresisjon. Så en kan ikke ta fram den beste av disse variantene, parameter for parameter, og si at "dette er D300s". For det er det absolutt ikke. Forteller dette noe om prioriteringer ved D300(s)? Min bittelille spekulasjon er at Nikon ville ha en klar forskjell til D3(/D700), og at ytelsen på lav ISO var god, dermed god nok. "Toppskikt" ja, blir litt fanboysk for meg det der. Men hvis vi sier at Nikon er i toppskiktet når det gjelder å få praktisk ytelse ut av silikon-utgangspunktet, så tror jeg det blir litt vanskeligere å argumentere mot. Min hypotese om D300(s) er altså at Nikon prioriterte oppløsning, det passet også fint sammen med behovet for å understreke forskjellene oppover. Og det kosta litt når det gjelder andre ytelsesparametre.

Kan vi være enige om å vente litt med bedømmelsen av D300-sensoren til vi har sett skikkelig på Nikons neste generasjon crop-sensorer, som trolig i stor grad er egen design? Hvis vi nemlig ser den i sammenheng med forgjengerne, D2X og D200, så er den svært bra, og det at den fortsatt holder seg oppe i konkurransen sier vel sitt. Men den er gammal teknologi i dag - teknologi som jeg har likt godt, og som jeg godt kan tenke meg å kjøpe igjen når bruktprisene faller ;)

Nikon har helt nye sensorer på tur, og de vil ikke la dem debutere langt nede i modellkjeden. Samtidig vil vi neppe få noen helt nye proff-hus fra Nikon før neste år, sånn at det er entusiastmodeller som kommer nå. Det vil kanskje kalles en D90-erstatter, men det er D300s som blir detronisert. Og fordi D90 står for tur til utskifting, vil neppe Nikon vente et helt år med neste modell nedover i kjeden, slik de gjorde med D90 vs D300. Jeg ville ikke bli overraska om vi får en D90/D5000-erstatning seinhøstes. Og sjølsagt en D4000, som vi kan håpe på som en reinkarnert D40, før det. Da tror jeg Nikon vil ha ganske bra lineup, til ubehagelig (for konkurrentene) lave priser.

Får bare gjenta rådet mitt til trådstarter: Køp et rimelig brukt D300-hus til 6-7000 nå, og du har fryktelig mye kamera for ganske lite penger. Spar resten av budsjettet, og se an om du vil "oppgradere" når de nye modellene er ute. Er du som meg, kan du bli så hekta på D300-funksjonaliteten at valget ikke er så opplagt som en kanskje skulle tro :)

Edit til trådstarter: Og objektivene dine synes jeg er en fryd å bruke med D300, sjøl om sensoren nok er skarpere i blikket enn 70-300 VR på 300mm og full åpning.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...