Gå til innhold

Oppgradere fra D40? Beste kjøp til 10 000 kr?

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å svi av noen feriepenger på nytt kamera.

Har nå D40, og synes det er på tide å bytte dette ut med noe nytt og spennende.

Planen var et D90, men er dette på vei ut nå? Er jo blitt veldig billig.... Kan ikke se at noen erstatter er på vei med det første? Blir sinnsykt bitter hvis det plutselig dukker opp en spennende etterkommer rett etter at jeg har kjøpt nytt.

Ser at D300s ligger i en overkommelig prisklasse. Burde jeg gå for dette istedetfor kanskje? Eller blir dette veldig komplisert for en amatør som meg?

Er bare en amatør fotograf som liker å ta endel bilder. I teorien hadde jeg klart meg med D40 en stund til, men vil oppgradere litt for gadget faktoren sin skyld.

Skal kun ha kamerahus.

Budsjett: 10 000 kr

Har Nikkor 16-85 mm VR + Nikkor 70-300 mm VR + Nikon SB600 blitz fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D90 er klart for oppgradering, men det er på ingen måte utdatert for det. Tvert imot. Jeg tipper at det nå først kommer en modell som ligger mellom D90 og D300, nærmere D300, så endel seinere en klarere D90-erstatter, som blir plassert litt "under" D90 sin opprinnelige plassering. Men dette kan drøye litt: Fordi om D90 kom ganske nøyaktig 2 år etter D80, betyr ikke det at en D90-oppfølger er garantert i august.

Sida du har et brukelig kamera nå, er det kanskje ikke så dumt å se tida litt an. Det smarteste, slik jeg ser det, er kanskje å kjøpe et brukt D300(s) rimelig, og så evt selge det igjen hvis/når det dukker opp noe enda mer attraktivt.

Lenke til kommentar

Det blir vel spekulert rundt omkring om at det iløpet av sommeren kommer en "ny D90" som får navnet D8000. Har ikke så mye tro på at denne, "konseptmessig", vil bli liggende mellom D90 og D300 for mellom de to er det ganske trangt om plassen.

Har selv D90 som mitt DX-kamera og det er et nyydelig kamera med svært god ergonomi i forhold til størrelse og vekt. Har tro på at dette vil representere en god oppgradering for deg med utgangspunkt i at du nå har D40.

Personlig er jeg litt redd for at Nikon skal "ødelegge" D90-konseptet ved å gjøre etterfølgeren mer klumpete og tyngre. De som ønsker et slikt kamera vil alltid ha D300-klassen som et alternativ så jeg håper at Nikon beholder D90-konseptet, i en eller annen form.

D90-en min blir mye brukt til situasjoner hvor jeg er opptatt av størrelse/vekt og/eller ønsker det relativt store zoom-området som f.eks. din 16-85 tilbyr (jeg har 18-105). Til innendørs bruk i dårligere lys eller når jeg er ute primært for å fotografere, går det mye i D700 og fastoptikk.

Dersom din innfallsvinkel til oppgradering, er at du ønsker et bedre kamera NÅ----> Kjøp D90. Det er et meget godt kamera og billigere enn etterfølgeren.

Dersom din innfallsvinkel til oppgradering, er at du ønsker et nytt "gadget"-----> Vent på etterfølgeren. Den er rett rundt hjørnet og med gadget-innfalssvinkelen vil du nok ergre deg hvis du nå går for D90.

Lenke til kommentar

Hei, det er et ganske stort sprang fra D40 til D300(s).

Hvis du bruker P(rogram) mye, eller motivprogrammer, så bør du definitivt gå for D90!!

D300(s) har IKKE motivprogrammer, det er et arbeidshest for de som tar MYE bilder...

Det er også større og tyngre, men selvfølgelig meget solid og værtett, hvis det er viktig. (Og fantastisk godt grep)

Det er en del mer å sette seg inn i, så skal du ha fullt utbytte bør du bruke det mye og være ganske interessert.

Jeg ville sterkt vurdert å gå til en D90 i første omgang, som har samme sensor og har mange flotte muligheter.

Så får du sikkert med et batterigrep også til en fornuftig pris.

Så kan du heller kjøpe med et godt fastobjektiv også.

Du har to gode zoomer (de to neste objektivene på min liste), men en god fast en gir deg nye dimensjoner og mulighet til å finjustere bakgrunnen.

Eksempel 35mm 1.8 eller 50mm 1.4 som du får begge til 2000.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man ikke bruke D300(s) i P-modus?
Fordi D90 og billigere kameraer tar minst like gode bilder hvis man bare skal gå rundt å knipse uten å tenke. Prisforskjellen ligger i de andre funksjonene.

For fotograferingen sin skyld så gå for D90 pluss et fastobjektiv (Sigma 30 mm, f/1.4 eller Nikon 35 mm, f/1.8).

Hvis du skal ha det siste og beste så vent til det siste og beste kameraet er på markedet.

Lenke til kommentar

Vel. En får tenke som en vil, men D90 er snart to år, D300 runder snart 3, D200 ble avløst etter 21 måneder. Nikon trenger entusiastmodeller til å konkurrere med 7D og 5DII. Til det trengs ikke D300/D700 proff-standard, men riktig funksjonalitet. I det ligger i dag trolig prioritering av video-ergonomi framfor optimalisering av stillbilde-egenskaper for entusiastmodellene. Blant annet. Og det holder med et enklere og kjapt og presist AF-system framfor et proffsystem som ikke engang mange proffer har lært seg å utnytte.

D300 er et påkosta hus med en ganske lite påkosta sensor - det er neppe et grep Nikon kan eller vil gjenta.

Etterfølgeren på entusiastsida får et litt svakere hus og en mer utvikla sensor. Etterfølgeren på proffsida - for jeg tipper at den kommer neste år - vil gå mer i retning Canon 1DIV. Fordi D300s er Nikons proff-alternativ på DX, blir det trolig i sortimentet ett år til, med mindre etterfølgeren som lanseres nå er bedre på alle måter - og det skal noe til.

I forhold til spørsmålet her i tråden, så er det mer sannsynlig at det kommer en reindyrka entusiastmodell i 7D/D300s-skiktet først. Litt seinere en etterfølger til D90. Og den viktigste praktiske forskjellen med de nye modellene, vil være nye sensorer.

Lenke til kommentar

D300 er et påkosta hus med en ganske lite påkosta sensor - det er neppe et grep Nikon kan eller vil gjenta.

Etterfølgeren på entusiastsida får et litt svakere hus og en mer utvikla sensor. Etterfølgeren på proffsida - for jeg tipper at den kommer neste år - vil gå mer i retning Canon 1DIV. Fordi D300s er Nikons proff-alternativ på DX, blir det trolig i sortimentet ett år til, med mindre etterfølgeren som lanseres nå er bedre på alle måter - og det skal noe til.

Hva i all verden prater du om her? Sensoren på D300 er da absolutt i toppsjiktet, og Nikons oppdateringssyklus for modellene fra D300 og oppover er ganske forutsigbar...

Lenke til kommentar

Hva har skjedd med renommeet til Nikons 12MP crop sensor? Den har da hele tiden vært skrytt opp i skyene som en av de beste crop-sensorene på markedet. Og jeg kan ikke se en crop-sensor på markedet som er bedre den dag i dag. Canons nye 18MP sensor er vel den som er nærmest; men den når fortsatt ikke helt opp -her en sammenligning med D5000 og 7D (D5000 er valgt da den regnes som den beste utgaven av sensoren).

Lenke til kommentar

Vel. En får tenke som en vil, men D90 er snart to år, D300 runder snart 3, D200 ble avløst etter 21 måneder. Nikon trenger entusiastmodeller til å konkurrere med 7D og 5DII. Til det trengs ikke D300/D700 proff-standard, men riktig funksjonalitet. I det ligger i dag trolig prioritering av video-ergonomi framfor optimalisering av stillbilde-egenskaper for entusiastmodellene. Blant annet. Og det holder med et enklere og kjapt og presist AF-system framfor et proffsystem som ikke engang mange proffer har lært seg å utnytte.

I forhold til spørsmålet her i tråden, så er det mer sannsynlig at det kommer en reindyrka entusiastmodell i 7D/D300s-skiktet først. Litt seinere en etterfølger til D90. Og den viktigste praktiske forskjellen med de nye modellene, vil være nye sensorer.

Det var nå litt av noen påstander, har du noe som bakker opp dette her? Blir skuffet av Nikon om de ofrer stillbildekvalitet for video.

Lenke til kommentar

Hvis D300 har en lite påkostet sensor, så er det jo rart at det er så liten forskjell på bildekvaliteten mellom D300 og 7D. ???

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva som er SNratios poeng, men D300-sensoren er relativt lite påkostet til proff-sensor å være bla. fordi den er 1.5x-crop og fordi den ikke benytter det ypperste av teknologi som var tilgjengelig på tidspunktet (gapless design).

Canons 18Mpix-sensor er vel den første gapless cropsensoren?

Lenke til kommentar

Meg bekjent var ikke 15Mpix-sensoren "nesten" heller. Husker godt en Canon-ingeniør var ute i pressen og sutret over at de ikke hadde fått tilstrekkelig med tid til å utvikle sensoren.

Sonys "backlit" er jo ikke nødvendigvis gapless, og gitt Sonys ISO-ytelse hittill, så er det vil ikke så mye som tyder på at de er gapless? Backlit+gapless fremstår vel som det neste steget fremover på sensorfronten?

Lenke til kommentar

Meg bekjent var ikke 15Mpix-sensoren "nesten" heller. Husker godt en Canon-ingeniør var ute i pressen og sutret over at de ikke hadde fått tilstrekkelig med tid til å utvikle sensoren.

Ja, Canon kunne fint ha ventet et halvt år der.

Sonys "backlit" er jo ikke nødvendigvis gapless, og gitt Sonys ISO-ytelse hittill, så er det vil ikke så mye som tyder på at de er gapless? Backlit+gapless fremstår vel som det neste steget fremover på sensorfronten?

Backlit tror jeg Sony kun har på kompaktkameraene foreløpig. Men det blir en topp kombinasjon.

Lenke til kommentar

Backlit tror jeg Sony kun har på kompaktkameraene foreløpig. Men det blir en topp kombinasjon.

Tror ikke bakbelyst sensor har så mye for seg med større sensorer i forhold til den økte produksjonskostnaden. Feilraten går i taket, og du forbedrer kanskje effektivt areal fra 90 til 95% eller deromkring. Mens på kompaktkameraer øker du kanskje effektivt areal fra 50 til 90%, som gir litt mer merkbar forbedring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...