TSP Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) For å lære deg html og css vil jeg nok anbefale deg å gå hit: http://www.htmldog.com/ For PHP vil jeg anbefale deg å se (samt kode ved siden av når du ser på) gratisvideoene du finner phpvideotutorials, de finner du her: http://phpvideotutorials.com/free Artig australier som hvertfall jeg mener er flink til å lære bort. Så får du eventuelt selv vurdere om du er villig til å betale for noen av betalkursene, siden du går i åttende klasse måtte vel evt. en av dine foreldre eller lignende gjort det i og med at betalingen gjøres gjennom paypal. Men aller først burde du klare deg med htmldog og phpvideotutorials. Det er mine tips. Også er jeg litt usikker på hva du ser for deg som webdesigner. Tenker du primært design, primært koding eller begge deler? Endret 4. juni 2010 av TSP 2 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 For å lære deg html og css vil jeg nok anbefale deg å gå hit: http://www.htmldog.com/ For PHP vil jeg anbefale deg å se (samt kode ved siden av når du ser på) gratisvideoene du finner phpvideotutorials, de finner du her: http://phpvideotutorials.com/free Artig australier som hvertfall jeg mener er flink til å lære bort. Så får du eventuelt selv vurdere om du er villig til å betale for noen av betalkursene, siden du går i åttende klasse måtte vel evt. en av dine foreldre eller lignende gjort det i og med at betalingen gjøres gjennom paypal. Men aller først burde du klare deg med htmldog og phpvideotutorials. Det er mine tips. Også er jeg litt usikker på hva du ser for deg som webdesigner. Tenker du primært design, primært koding eller begge deler? Ja, det var et godt spørsmål, jeg tenker sånn at jeg kan lage profesjonelle websider på egenhånd, det er vel det en webdesigner gjør? feks..lage sånne sider uten NOEN hjelp: trykk her Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hva en webdesigner gjør, det ligger i navnet. H*n designer websider. En webutvikler den som lager websidene. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 For det første og siste, du kjem ingen veg uten og lære deg basic. For du skal lage sider som den du linket til må du ha koding ferdigheter innenfor web koding (HTML, PHP, CSS, Java), Du må også lære deg en form for database (MYSQL for lagring av id osv.) Mye arbeid med andre ord, start først med mestring av basic html, så forsette du innenfor css og php. Et steg med gangen er viktig når du skal bli flink Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 For det første og siste, du kjem ingen veg uten og lære deg basic. For du skal lage sider som den du linket til må du ha koding ferdigheter innenfor web koding (HTML, PHP, CSS, Java), Du må også lære deg en form for database (MYSQL for lagring av id osv.) Mye arbeid med andre ord, start først med mestring av basic html, så forsette du innenfor css og php. Et steg med gangen er viktig når du skal bli flink Da starter jeg med HTML, på den forrige tråden min sa en at jeg skulle lære begge samtidig , men jeg hører på rådet ditt jeg Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Kodingen er ren plankekjøring. Det som er vanskeligst med webdesign er det estetiske. Skal du nå langt bør du ikke bare tenke på å lære det som ligger bak sidene, men også ting som går konkret på design. Webkoding kan du enkelt og greit lære deg på egenhånd. Men design er ikke like lett. Et alternativ er jo å gå kunst & design på videregående. Det er jo en stund til for din del, men det er jo ikke nødvendig å ha hastverk med sånt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Først går du ferdig u-skolen, så går du ferdig studiespesialisering på vgs, og så åpner det seg store muligheter om du har gode karakterer til å gå kurs på universiteter og høyskoler der du lærer om dette. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg bor i oslo, men er det noen som tilbyr gratis kurs i html, css..? Som sommerskolen(Tylbyr gratis kurser i mye rart for alle som bor i oslo 1 klasse - 3 VGS) Men det som virkelig er synd er at de tylbyr datakurs som er " animasjon med digitaleverktøY" I ÅR, ifjor hadde de litt om Html, pluss plassene øker mer og mer for vært år, så jeg fikk ikke plass på noe data i år, men jeg fikk plass på Norsk, vi skal besøke NRK og Aftenposten, gleder meg veldig(har vært på NRK før) Men er det noen GRATISE kurs? i sommer Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Hva som er i Oslo område veit jeg dessverre lite om, det jeg anbefale er å lære seg selv fra internett. Jeg begynte som 12 åring og lære meg HTML, som var en svært god erfaring. Den tiden var det ikke så mange nettside som hjalp meg. Ser du på TSP sine anbefalinger er dem enormt gode! Anbefale dem Endret 4. juni 2010 av Tj-nome 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Hva som er i Oslo område veit jeg dessverre lite om, det jeg anbefale er å lære seg selv fra internett. Jeg begynte som 12 åring og lære meg HTML, som var en svært god erfaring. Den tiden var det ikke så mange nettside som hjalp meg. Ser du på TSP sine anbefalinger er dem enormt gode! Anbefale dem Hvor finner jeg TSP? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Hva som er i Oslo område veit jeg dessverre lite om, det jeg anbefale er å lære seg selv fra internett. Jeg begynte som 12 åring og lære meg HTML, som var en svært god erfaring. Den tiden var det ikke så mange nettside som hjalp meg. Ser du på TSP sine anbefalinger er dem enormt gode! Anbefale dem Hvor finner jeg TSP? Du finner TSP øverst på denne siden. Det er en person. 1 Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Denne debatten har nettopp rast gjennom forumet. Mine meninger angående utdanning og forventinger til jobb innenfor "yrket" er ganske klare. Start med det som en hobby ved siden av annen utdanning. Synes også det er noe rart ved brukernavnet ditt. Enten er du et troll, eller så liker du å være ironisk. Edit: Jeg bor i oslo, men er det noen som tilbyr gratis kurs i html, css..? Som sommerskolen(Tylbyr gratis kurser i mye rart for alle som bor i oslo 1 klasse - 3 VGS) Men det som virkelig er synd er at de tylbyr datakurs som er " animasjon med digitaleverktøY" I ÅR, ifjor hadde de litt om Html, pluss plassene øker mer og mer for vært år, så jeg fikk ikke plass på noe data i år, men jeg fikk plass på Norsk, vi skal besøke NRK og Aftenposten, gleder meg veldig(har vært på NRK før) Men er det noen GRATISE kurs? i sommer Unnskyld at jeg er nebbete, men å lære seg noe krever litt innsats av den som ønsker å lære. Endret 8. juni 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 ASP er et serversidespråk utvilket av Microsoft, den nye standarden heter aspx. ASP sammenlignes mange ganger med PHP, og benyttes ofte i større windowsbaserte prosjekter. Jeg vil anbefale at du lærer deg PHP istedenfor ASP til du evnt har behov for ASP. Som web-designer vil du neppe få behov for å lage såpass store og omfattende løsninger til at ASP er foretrukket over PHP. PHP har også større platformstøtte. Hva i huleste er det du sier? Dette er vel den latterligste kommentaren i tråden... For det første.. ASP er en utdødd teknologi, som for tiden mer eller mindre benevnes som Classic ASP, cASP eller ASP 3.0. Dagens "tilsvarende" løsning heter ASP.NET, ikke aspx, og er i utgangspunktet utviklet av Microsoft. Om man vil lære seg PHP eller ASP.NET er egentlig ikke spørsmålet, da ASP.NET kun er et rammeverk. Da blir det mer riktig å sammenligne Zend med ASP.NET. Men hvis man ikke kan språket så hjelper det ikke å lære rammeverket. De vanligste språkene for å benytte ASP.NET rammeverket er C# og VB.NET. Men man kan i teorien benytte et hvilket som helst språk som støttes av .NET-plattformen (F#, Python, Ruby...). Selv liker jeg C# bedre enn VB.NET. Fordelen med å lære seg C# eller VB.NET er at man ikke er låst til webutvikling, men også kan bygge desktopapplikasjoner. Hvis man i tillegg tar utgangspunkt i C# så kan man veldig lett lære seg Java. Og har du godt grep på Java og C# så er en stor del av jobbmarkedet dekt. Uten å ha tellt så vil jeg tro det er flere jobbannonser for C#/Java enn det er for PHP. Nå koder jeg ikke PHP til vanlig, men har flikket litt på diverse PHP-applikasjoner, og for meg virker PHP veldig sausete i forhold til C#. Jeg vil tro dette er litt bedre hvis man tar utgangspunkt i et PHP-rammeverk som Zend eller Cake eller lignende. Hvis man holder seg til standardbiblioteker i .NET så kan man ved hjelp av Mono-prosjektet også kjøre .NET applikasjoner på Linux (og OS X også tror jeg). -C- Lenke til kommentar
Warz Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Hadde selv lyst til å lære meg PHP, HTML, CSS osv fra jeg var 12 åring. Lærte meg litt basic HTML, men klarte aldri å komme skikkelig i gang før jeg begynte å ta utdannelse innenfor feltet, og da kom jeg skikkelig godt i gang, så det var det jeg trengte, et lite push for å komme igang. Hvorfor jeg ikke klarte å begynne før var nok bare at det ble alt for mye å lære seg på en gang og det virket som et ork (spesielt med tanke på at jeg hadde "litt" store ambisjoner litt for tidlig). Så utdannelse var det jeg trengte for å komme igang. Men å finne det gratis er nok ikke så let. Derimot finnes det jo masse flotte videoguider på nettet. Det tror jeg kan hjelpe en del. Jeg kom over en side med norske video guider for litt siden, det kan muligens være noe? Jeg har bare tittet kjapt gjennom et par videoer og det virker som han tar for seg grunnleggende ting for nybegynnere. Tror det kan være midt i blinken? http://hjemmeside.org/koding Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Hadde selv lyst til å lære meg PHP, HTML, CSS osv fra jeg var 12 åring. Lærte meg litt basic HTML, men klarte aldri å komme skikkelig i gang før jeg begynte å ta utdannelse innenfor feltet, og da kom jeg skikkelig godt i gang, så det var det jeg trengte, et lite push for å komme igang. Hvorfor jeg ikke klarte å begynne før var nok bare at det ble alt for mye å lære seg på en gang og det virket som et ork (spesielt med tanke på at jeg hadde "litt" store ambisjoner litt for tidlig). Så utdannelse var det jeg trengte for å komme igang. Men å finne det gratis er nok ikke så let. Derimot finnes det jo masse flotte videoguider på nettet. Det tror jeg kan hjelpe en del. Jeg kom over en side med norske video guider for litt siden, det kan muligens være noe? Jeg har bare tittet kjapt gjennom et par videoer og det virker som han tar for seg grunnleggende ting for nybegynnere. Tror det kan være midt i blinken? http://hjemmeside.org/koding Ja, det føles som som du var når du var ung, jeg har heller ikke kommet skikkelig i gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå